Inackordering med räknade foderstater?

Sv: Inackordering med räknade foderstater?

Näedå, ett kalasbra fodermedel, 100% smältbart!

Jaa, den slusatsen borde man ju kunna dra...fast det behöver man kanske inte utbildning för att göra...hmmm...vad ska jag nu ha min utbildning till...

annhen skrev:
Men vem bestämmer då vad som är bra hull? Själv gillar jag lite rundare hästar - men det finns andra som anser att normalt hull är då revbenen kan skönjas. Att slänga ut sina hyresgäster p.g.a. att man har olika åsikter låter inte schysst i mina öron.

Ska man ha inackorderingar tror jag att det enda sättet att inte bli galen är att inte lägga sig i för mycket. Visst, man kan ha åsikter. Jag har åsikter om hur andra fodrar sina hästar, hur de hanterar dem, hur de rider dem, hur de täckar dem, när/när de inte konsulterar veterinär, o.s.v., o.s.v., o.s.v. Men jag håller åsikterna för mig själv, annars skulle det inte funka!

Varför skulle just fodret vara en sak som ger stallägaren rätt att vräka folk? Kan man vräka folk även om man tycker de rider dåligt - det påverkar också hästens välmående!?

:bow: :bow: :bow:
Instämmer precis!
Jag kunde inte sagt det bättre själv. :)

Du kan kanske fördjupa dig i vad det rostfria/galvade i småspiken innehåller :idea: :D

Passa även på att vidareutveckla vilken sorts små spik som täcker behovet bäst. Ska det vara nubb eller rejäla 5".

Kanske räcker ett tiotal 3" till den sinande kon osv.

Glöm föralldel inte att ta mjölkprover heller för att se om näringsvärdet i mjölken påverkas samt ev dikalvars tillväxt.

När det gäller ituggad ensilageplast kanske man kan utveckla ett inbyggt tetra system så mjölken kommer pastöriserad och förpackad på plats?

Möjligheterna är många!

Som jämförelse kan du använda annan idisslare. Gärna get som också kan ha märkliga matvanor.

Lycka till! :rofl: :rofl: :rofl:

BeastieBabe skrev:
jag är ofta övertygad om att jag har rätt när jag dubbelkollat fakta i böcer och på tillförlitliga internetsidor JA.. eller brukar du bara tänka "pfff, böckerna och avelsföreningen har FEL!"

jag vet vad fakta betyder, och jag kollar oftast faktan först så att jag skriver rätt .. jag vill inte tips nån om saker som jag "tror" är rätt, jag tipsar om saker jag "vet" är rätt.. och på så sätt lär man sig.. men som nån annan klyftig person sa "om du inte har lärt dig det genom att uppleva det och komma på det helt själv så är det bara stulen kunskap" rätt eller fel?

Vem avgör vilka böcker som är tillförlitliga?
Vem avgör vilka sidor som är tillförlitliga?
Jo var och en, alla har rätt att bilda sig sin egen uppfattning och är så illa tvugna att respektera andras åsikter, för att få sina egna åsikter accepterade. Accepterar man inte andras åsikter, kan man inte räkna med att få sina egna accepterade.

Jag har sett dej i flera trådar, där jag tyckt att dina svar varit väldigt underliga. Känns som du har en touch av morotsbiten.

InsaneSpliffwizard skrev:
Du har lite av en besserwisserattityd i fråga av det mesta här på Buke. Antagligen överdriver du eller så har du bara väldig otur..

Håller med! :bow:

(knapplån)

Jag har ingen häst längre, men jag tycker att ett förslag på foderstat skulla vara en utmärkt tjänst! För det första så borde det bli en rätt försumbar kostnad, eftersom det inte direkt är något som görs varje vecka och om man har analysen och alla indata på de kompletterande fodren och har räknat för ett par hästar så borde det vara gjort i en handvändning att justera för stallets övriga hästar. Självfallet förutsätter jag att jag får alla siffrorna i beräkningen och inte bara det färdiga förslaget. Jag skulle nog förmoda att kostnaderna för snöplogning av infartsväg och parkeringsplats kan väl så höga... Självfallet är foderstaten endast en grund som man sedan får justera beroende på hur hårt hästen arbetar olika perioder och hur den "står sig" på foderstaten.

Dessutom tycker jag det är betydligt bättre för hästarna att stå i ett stall där alla boxar mockas direkt när hästarna kommit ut på morgonen och sedan får stå och lufta några timmar innan de strös och stallet sopas/krattas i god tid innan hästarna kommer in. Jag är heller inte så förtjust i att behöva slinga mig fram mellan kärror och balar på stallgången när jag ska ut eller in med min häst :angel:

Tvärt emot vad någon skrev, så ju mer erfaren jag blev som hästägare, ju mer uppskattade jag möjligheten att köpa tjänster av kunnig personal.

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått erbjudande om att hyra granngårdens stall och för det vill ägaren ha 4000 i månaden. Det är fyra boxar i stallet. Jag har...
2
Svar
37
· Visningar
4 455
Senast: Wera
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama