Inackordering med räknade foderstater?

Sv: Inackordering med räknade foderstater?

Jag har min häst inackorderad.

På förra stället ingick allt utom mockning och vitaminer. Foderstaten kom jag och stallägaren överens om, och såg över den med jämna mellanrum. Det fungerade mycket bra. (B-vitaminer ger jag bara en kort tid under våren och hösten, vid pälssättning.)
Kostnad? 2300:-/månad inkl ridhusavgift.

På det nuvarande stället ingår även mockning. Dock får jag själv räkna ut foderstaten och har god hjälp av Stallkatten. Även här köper jag B-vitaminerna själv.
Jag betalar 1800:-/månad. Inget ridhus finns, men en bra ridbana, och stallet ligger granne med skogen. :)

Immer

Säger Nej jag med... Jag vill inte ha foderstatsuträkning för de har hitills aldrig stämt på någon av mina häsat, de har fallit ur eller blivit jättetjocka. Jag vill blanda till allt foder själv utan att ha en stallchef hängandes över axeln som kollar att jag inte tar för mycket, jag vill själv kunna mixtra som jag vill och är van vid med kraftfoder, mineraler och vitaminer.
Vill mocka min box själv så jag vet att det blir gjort som jag vill ha det emd för denm delen. Skulle inte ens titta på ett sådnat stall om jag ska vara ärlig...

hmm okai.. så det var mer en överenskommelse att stallägaren hade hö, passande kraftfoder och ev mineraler och ni justerade lite då och då beroende på hur du tyckte att hästen kändes och såg ut?

låter bra.. kanske är bättre? dyrare stall med en erkänt kunnig hyresvärd som alltid hjälper när nån behöver hjälp med foderstaten? och höanalys och kraftfoderexempel uppsatt i foderkammaren.. typ.. ?

de e lungt... man vet aldrig om personen man skriver till är irriterad eller inte...
okej... o jag som bor i storstad tycker då att runt 1500-1800 är vad man får betala här i områdena om man ska vara på ett någorlunda bra ställe... ska man vara på ridskola får man betala upp mot 4000 kr... så jag håller med om att de e olika på olika ställen och vad man får med i priset...
men har du inte en paddock/ridhus kan du inte räkna med att du kan ta lika mkt i hyra som dom som har de..
du måste skriva ner för och nackdelarna med ditt stall och sen försöka komma på vad du ska ta i hyra...
vi vet inte hälften av vad du vet... vi har aldrig sett stället...

Förtydligar då, jag kan inte lita på nån som står och berättar för mej att "detta ska din häst äta" för min häst är mitt ansvar.
Jag ska själv vara så insatt att jag kan åtminstonde grunderna i foderstatsuträkning när jag skaffar häst, man kan ju inte lita på att omgivningen ska berätta för en vad de tycker.
Jag kan fråga om hjälp om jag behöver, men det kan jag likaväl göra på Buke som jag frågar nån i stallet.

Mår hästen dåligt av fodret den äter, om den tappar hull eller blir het som en kamin så kan jag inte skylla på att "hon sa" utan jag får stå med ansvaret själv.
F.ö. är det jag som arbetar hästen och till syvende och sist vet vad den går bäst på. I detta fall, alger, kalk, bra hö på fri tillgång/bete, betfor. Krafft använder jag då hästen jobbar mer.

Jag tycker såhär.
Om ngn vill ha med foderstatsberäkning så fine, vill man inte det så är det väl bra med det.De flesta hästägare jag känner, kan så pass mkt om utfodring så de vill sköta foderstater själva, men en förstagångs ägare kan kanske behöva hjälp ibland.
Tycker inte detta med beräkningar ska vara tvång utan som en extra tjänst för de som vill.Men ngn man som stallägare kan göra är att erbjuda olika fodermedel om man vill det.Havre(hel+kross), korn,betfor + tex krafft, som är så populärt.
Sedan kan man ha en mängd med i priset å de som vill ge mer eller vill ge ngt annat, kan köpa själv eller betala lite mer för det.
Ex kraftfoder högst 1,5 kg/dag samt hö max 7 kg/dag ingår i priset för ponny tex.Så vet jag många som gör.

Skulle ni vilja hyra in er på ett stall där grovfoder, kraftfoder, mineraler och b-vit ingår samt foderstatsuträkning för var och en häst?
Vad menas med kraftfoder?? märket kraft eller någe annat kraftfoder så som havre, korn??

Övrigt som ingår: 4 fodringar, strö, foder(hö & havre enbart), täckning och in & utsläpp..

vad skulle ni betala för enbart det övriga?
Insläpp 5 elelr 7 dagar i veckan??
om de är 5 så tja max 1600 då ska paddock finnas i stallet eller i grannstallet!

Vad skulle ni betala för foderstatsuträkningen och det övriga

Inget då jag kan räkna ut sådant själv

Vad skulle ni betala för mockning och det övriga?
Mockningen vill jag ej ha med så de vill jag inte betala för

Vad skulle ni betala för foderstatsuträkningen, mockning och det övriga
Som ja sa ovan 1600

BeastieBabe skrev:
men är hästägaren seriös så kan man alltid komma överens, i grund och botten är det samma saker man tittar på när man räknar foderstat, sbmrp/mj kvot, ca/p kvot och ca/mg kvot..

Så du menar att om man har en väl fungerande foderstat utan att ha räknat ut en foderstat på detta sätt så är man ingen seriös hästägare?

För att svara på din orginalfråga - nej, aldrig i livet.
Det är min häst, det är jag som har ansvar för min häst.
Jag skulle inte lämna över min hästs foderstat i händerna på någon som jag inte vet alls hur mycket den människan kan.
Hur mycket människan än påstår att h*n kan detta, så får det bara mig att tro på motsatsen ju mer jag hör detta.
Skulle du stå i ett stall där stallägaren lägger upp ett träningsschema med dig?
Och bestämmer hur mycket hästen ska bli riden varje dag, hur den ska bli riden osv?

Morotsbiten skrev:
Vad menas med kraftfoder?? märket kraft eller någe annat kraftfoder så som havre, korn??

Kraftfoder är väl kraftfoder. Om trådskaparen hade menat märket Krafft hade h*n säkert skrivit så.

Immer

men låtsas att det är C.Planck som räknar foderstaterna då, skulle du kunna lägga ansvaret i hennes händer?

och mer seriös ang foderstaten och foderstatsuträkningen (vilket allt detta handlar om) så menar jag precis det: "seriös ang foderstataberäkningar"
Folk som inte räknar med MJ, smbrp, ca, p och mg, kvoter, träningstillägg, m.m dvs som jämt ger "10 kg hö och 2 kg havre" och skyller pigghet, lathet, sjukdomstillstånd pga mineralbrist, träckätning, svullen buk, muskelförtvining och annat foderrealterade nagativa tillstånd på vädret och inte näringsvärdet i höet, är inte seriöst tänkande när det gäller foderstaten.. förstår du va jag menar??

Jag tycker det är bra när utfodringar, in och utsläpp ingår i stallhyran. Täckesbyten skulle också gärna få ingå. Men foder, strö etc. köper jag gärna själv och räknar på hur mycket min häst ska ha. Mockar gör jag också helst själv eftersom jag är ganska pedant och tycker att Många slarvar med mockningen vare sig det är bädd eller ej.

Jag förstår vad du menar, men jag tycker fortfarande det är helt absurt. Visst finns det folk som ger jämnt 10 kg hö o 2 kg havre, men alla som inte gör en foderstat på samma sätt som dej, gör inte på detta sätt. Fodra med ögat kallas det, känna sin häst o märka om något fattas. Jag har fodrat min häst utan att räkna foderstat, o inte är det ngt fel på henne inte.
Nej Christina Planck skulle inte få ansvara för utfodringen av min häst.

Tanken med den extra service med foderstatsberäkning är som sagt var god.

Problemet är bara att de flesta människor VILL göra sin foderstat själv.
Antingen har de bra kunskaper eller också TROR de att de har bra kunskaper.

Jag tror också att det är viktigt att du inte påtalar fel och brister som folk gör om du vill hjälpa hästarna till en bättre foderstat.
De flesta människor vill faktiskt det bästa för sina hästar, även om det kanske inte alltid märks. ;)
Det första du måste göra är att övertyga folk om hur bra du är, inte hur dåliga hästägare är som ger 10 kg hö och 2 kg havre, typ.

Jag läser en något nedlåtande attityd emellan raderna och med en sådan vinner man aldrig någon annan människas förtroende.

Frågan är; varför är det så viktigt för dig att göra foderstater åt andra? :confused:

Gunther skrev:
Frågan är; varför är det så viktigt för dig att göra foderstater åt andra? :confused:

För att jag har sett hästar i min närhet fara så otroligt illa pga att ägarna skiter i vad hästarna får att äta.. lättfödda hästar som sväller upp som spärrballonger av för lite protein och 6 månaders helbete, hästar som tappar nästan alla muskler av för lite protein (proteinfodret tog slut så då köpte dom inte mer), hästar som äter träcken (all träck i boxen under flera veckor) pga dålig foderstat, där mineraler och protein fattas och hästarna mår dåligt (detta trots känd höanalys)..

detta är ändå bara 1 litet och 1 stort stall jag tar med här.. :( :( :(

Ärligt talat förstår jag inte syftet med tråden och varför folk hetsar upp sig eftersom tråden är helt hypotetisk från början. Men det finns i och för sig en massa andra trådar som är också och som spårar ur åt alla håll och kanter. Som jag just bidrog till...

Det där låter väldigt överdrivet.
Du har lite av en besserwisserattityd i fråga av det mesta här på Buke. Antagligen överdriver du eller så har du bara väldig otur.
Jag har också sett hästar som fodras helt fel, men det är enstaka fall.

Oavsett syftet har ju tråden påmint oss om att man aldrig ska stalla upp sin häst där det finns omöjligt folk :cool:

Silverkedjan skrev:
Oavsett syftet har ju tråden påmint oss om att man aldrig ska stalla upp sin häst där det finns omöjligt folk :cool:

Oj, då går ju typ 95 % av alla stall bort... :p

men snälla vän, sitt inte å säg att jag ljuger för det gör jag inte.. om du inte kan sluta upp med att försöka racka ner på mig tycker jag att du inte ska käfta mot mig i denna tråden mer.. tack..

Och om du inte kan ta att folk säger vad de tycker ska du inte starta sådana här trådar.

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått erbjudande om att hyra granngårdens stall och för det vill ägaren ha 4000 i månaden. Det är fyra boxar i stallet. Jag har...
2
Svar
37
· Visningar
4 455
Senast: Wera
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama