Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hästar som presterar normalhårt kan inte få i sig all den näring dom behöver från enbart grovfoder, detta för att dom inte orkar proppa i sig så mycket när de tränar hårt..vet du inte att det är därför som kraftfoder finns överhuvudtaget, för att det oftast inte räcker med grovfoder..Happy skrev:Men om man alltid ska utgå från att det alltid kan hända något så kan man ju inte vara hemma själv, eller åka bil själv, eller ha hunden hemma själv, eller ha sin häst i hagen själv... :smirk:
MEN det finns hästägare som vill lära sig allt! Det finns dom som lär sig vad som är bra för en häst att äta. Det finns dom som lär sig se om hästen mår bra och vad man ska göra om olyckan är framme. Det finns dom som lär sig se om hovslagaren har gjort ett bra jobb. Lär man sig lite själv, är man inte så beroende av andra. Men det behöver inte utesluta att man ringer veterinären, foderrådgivaren, den utbildade hovslagaren... Eller helt enkelt frågar boxgrannen om den vet något klokt!
Jag vet ingen som ger kraftfoder på alla fodringar...
Vet du inte att helst ska hästen ha fri tillgång på grovfoder! Helst ett så bra så man inte behöver ge kraftfoder, eller massa olika former av tillskott...
Vi kommer alltid att tumma på det naturligast för att vi inte kan uppfylla allt, men man kan alltid göra sitt eget bästa!
jag har inte skrivit att jag bara accepterar positiva svar MEN DU och flera andra säger att "NEJ ingen (dvs ingen som äger häst i hela sverige) vill ha hjälp med det" för DU och flera andra TROR att ALLA redan kan räkna foderstater..peter_lundin skrev:Om man frågar efter åsikter om något o bara accepterar/tackar för positiva svar förstår jag inte varför man frågar.
PL
BeastieBabe skrev:jag har inte skrivit att jag bara accepterar positiva svar MEN DU och flera andra säger att "NEJ ingen (dvs ingen som äger häst i hela sverige) vill ha hjälp med det" för DU och flera andra TROR att ALLA redan kan räkna foderstater..
kan du erkänna det att ALLA människor du känner och har hört talas om som har häst KAN räkna foderstater själv? och det är INGEN som ber om hjälp? kan du säga att det är 100% sant?
det är det som jag var ute efter, inte vad endast en kunnig människa vill utan var man själv vill och andra som man känner skulle vilja..
ALLA kan inte, men det kan du bevisligen inte erkänna.. eller? är det så?
Bra svar..Alexandra_W skrev:Som jag ser det finns det ett stort problem..
Jag tar INTE emot en inackordering här som inte har alternativt får räknad foderstat, räknad på mitt grovfoder. Men, det kräver två saker:
1. En ägare utan fixa ideer i stil med 'min häst ka ha max 5 kg hö/dag' eller 'min ponny ska ha minst 10 kg hö/dag' eller varför inte 'han måste ha minst 2 kg havre/dag annars blir han slö'.
2. Att jag och ägaren är överens om vad som är normalt hull.
Det är ganska lätt med de hästar som kommer 'från' uträknade foderstater, och ägaren kan tala om att X MJ och Y SRP. Då kan jag enkelt räkna fram lite förslag med mitt foder på just X MJ och Y SRP. Där är det sällan problem.
Eftersom jag har BRA värden på hösilaget och bra kvot är det sällan problem med de där hästarna som ständigt bantar heller. De klarar sig nämligen finfint på bara hösilage (vilket ägarna tycker om), och där är det 'bara' att förklara skillnaden i TS mellan hö och hösilage och att 3 kg hösilage inte räcker.
DÄREMOT är det förbannat stora problem med de här med '10 kg hö, 2 kg havre, 1 skopa mineral och så foderkalk', som INTE har analys etc. Det första jag talar om är att foderkalk ska INTE ges här, med de skyhöga Ca-värden vi har i höet. Ägaren kontrar med att hästen alltid fått foderkalk och ska ha det annars kan 'skelettet bli svagt'. Och som struntar i vad det är för värden, kvoter och liknande utan SKA ha sina 10 kg stråfoder och 2 kg havre för det har alltid fungerat. Att jag så sliter mitt hår och talar om att det kommer INTE bli bra med mitt hösilage är att tala för döva öron. Och sen när hästen blir feet och dryg, så dras det ner på HÖSILAGET för det är ju DET som skiljer sig, på 10 kg hö blev hästen inte fet, på 10 kg hösilage blir den det, sänk hösilaget och behåll havren.
Sen har vi kategorin som bara SKA ge foder X. De kan man göra nöjda om man har ett BRA hö/hösilage i botten, men har du etT DÅLIGT och måste proteinkomplettera så ligger du illa till då de inte fattar att foder X är rena mardrömmen i sammanhanget och här krävs det proteintäta fodermedel.
Så iden är bra, men jag tror inte på den annat än om du hittar verkligen rätt kategori av personer. Och den första av dem (de med redan räknade foderstater) kommer redan när de ringer på annonsen fråga om höet är analyserat och analysera själv. Den andra kategorin är okej (de med ständiga bantarhästar) sålänge du har BRA stråfoder men inte när du måste proteinkomplettera.
Ska jag se till MIG SJÄLV som alltid räknar foderstater så det jag vill se är en HÖANALYS. Sen räknar jag själv. Helt enkelt för att jag föredrar specifika foder, och försöker dessutom hålla ner kraftfodergivorna genom att välja 'rätt' kraftfoder. Och att då få foderstater som är i mina ögon 'sämre' än det jag skulle räkna fram känns - menlöst? Och jag skulle ju iaf räkna själv för att se var och hur och med vilket kraftfoder som jag hamnar bäst, både vad avser MJ, SRP/MJ-kvot, mineralkvoter etc.
BeastieBabe skrev:läs hela tråden.. där finns det beskrivet att man samverkar med ägaren oavsett om hästägaren enbart vill ha hästen piggare/lugnare eller smalare/fetare eller om man som ägare är insatt och vill veta vad som händer och hur man kan förändra med små medel..
bra frågor.. tanken är att den som räknar och har hand om foderstaterna verkligen ska samarbete med hästägaren då den vet bäst om hästen (såklart).. och att byta foderstat om ägaren reser bort är något som inte bör komma på tal, det är inte hälsosamt att byta foderstat sådär bara ändå..Gunther skrev:Jag har läst hela tråden. :smirk:
Ok, jag ska uttrycka mig tydligare; aldrig i livet att en stallägare ska samverka med mig angående min hästs foderstat.
Att få tips och synpunkter är en helt annan sak.
Det är jag öppen för.
Men jag är inte intresserad av att en utomstående ska ha något slags veto när det gäller min häst.
Om vi tycker olika då?
Hur kan jag vara säker på att stallägaren gör som jag vill när jag inte är där?
Det är inte något fel med din idé.
Den är bra och tanken är god.
Dock bygger den på att alla människor har samma grunduppfattning om saker och ting och så är inte fallet.
Därför är det inte praktiskt genomförbart.