Inackordering med räknade foderstater?

Sv: Inackordering med räknade foderstater?

Jag kan nog tycka att om man inte har grundläggande kunskaper om utfodring så skall man inte ha egen häst.

Happy skrev:
Men om man alltid ska utgå från att det alltid kan hända något så kan man ju inte vara hemma själv, eller åka bil själv, eller ha hunden hemma själv, eller ha sin häst i hagen själv... :smirk:

MEN det finns hästägare som vill lära sig allt! Det finns dom som lär sig vad som är bra för en häst att äta. Det finns dom som lär sig se om hästen mår bra och vad man ska göra om olyckan är framme. Det finns dom som lär sig se om hovslagaren har gjort ett bra jobb. Lär man sig lite själv, är man inte så beroende av andra. Men det behöver inte utesluta att man ringer veterinären, foderrådgivaren, den utbildade hovslagaren... Eller helt enkelt frågar boxgrannen om den vet något klokt!

Jag vet ingen som ger kraftfoder på alla fodringar...
Vet du inte att helst ska hästen ha fri tillgång på grovfoder! Helst ett så bra så man inte behöver ge kraftfoder, eller massa olika former av tillskott...
Vi kommer alltid att tumma på det naturligast för att vi inte kan uppfylla allt, men man kan alltid göra sitt eget bästa!
hästar som presterar normalhårt kan inte få i sig all den näring dom behöver från enbart grovfoder, detta för att dom inte orkar proppa i sig så mycket när de tränar hårt..vet du inte att det är därför som kraftfoder finns överhuvudtaget, för att det oftast inte räcker med grovfoder..

jag det är väl SJÄLVKLART att det finns många hästägare som vill lära sig men jag säger att det finns dom som inte vill eller hur. nu diskuterar vi inte den punkten mer.

ang. olyckor så om jag råkar ut för en bilolycka vill jag gärna ha hjälp direkt och inte efter 3 timmar. vill inte du det?

peter_lundin skrev:
Om man frågar efter åsikter om något o bara accepterar/tackar för positiva svar förstår jag inte varför man frågar.
PL
jag har inte skrivit att jag bara accepterar positiva svar MEN DU och flera andra säger att "NEJ ingen (dvs ingen som äger häst i hela sverige) vill ha hjälp med det" för DU och flera andra TROR att ALLA redan kan räkna foderstater..

kan du erkänna det att ALLA människor du känner och har hört talas om som har häst KAN räkna foderstater själv? och det är INGEN som ber om hjälp? kan du säga att det är 100% sant?

det är det som jag var ute efter, inte vad endast en kunnig människa vill utan var man själv vill och andra som man känner skulle vilja..

ALLA kan inte, men det kan du bevisligen inte erkänna.. eller? är det så?

Det är egentligen endast hårdtränande hästar som behöver kraftfodertillskott. Förutsatt då att man har ett normalhö avseende på protein. Hårdtränande hästar är i regel trav- galopp eller fälttävlanshästar, eller möjligen tävlingshästar på mycket hög nivå. Skulle inte tro att du speciellt ofta hittar någon av dssa kategorier hästar i ett vanligt inackorderingsstall. De har i regel egna stall eller hästarna inackorderade hos tränare.

Nu ställde ju inte frågan tror ni att NÅGON...utan du ställde frågan skulle NI..dvs då ber du om ett svar på frågan om hur den som svarar skulle vilja ha det, inte vad de tror att andra vill ha. Om du nu anser att Bukefolket har en högre medvetenhetsgrad när det gäller just utfodring (vilket jag tycker att det är skrämmande uppenbart ibland att flera inte har) kanske du inte ska ställa frågan här, eller också får du ju omformulera den till "vad tror ni att andra skulle vilja"...eller "tror ni det finns en marknad för/behov av"...

Jag personligen skulle inte betala för tjänsten, det är som någon annan skrev, varför skulle jag betala för något som jag lika gärna kan göra själv. Jag har stått på helinackordering, det är inte min grej, jag vill ha hela hästbiten. Senhar jag dessutom utbildning på att bl a räkna foderstater och då känns det lite dumt att överlämna det till någon som antingen "bara" har lärt sig själv, eller som kanske har samma utbildning.

BeastieBabe skrev:
jag har inte skrivit att jag bara accepterar positiva svar MEN DU och flera andra säger att "NEJ ingen (dvs ingen som äger häst i hela sverige) vill ha hjälp med det" för DU och flera andra TROR att ALLA redan kan räkna foderstater..

kan du erkänna det att ALLA människor du känner och har hört talas om som har häst KAN räkna foderstater själv? och det är INGEN som ber om hjälp? kan du säga att det är 100% sant?

det är det som jag var ute efter, inte vad endast en kunnig människa vill utan var man själv vill och andra som man känner skulle vilja..

ALLA kan inte, men det kan du bevisligen inte erkänna.. eller? är det så?

de e väl klart att alla inte kan de... alla har väl inte fått lära sig det än... men jag kan räkna foderstat för de fick vi lära oss i skolan.. och jag har även fått lära mig att man inte alltid kan räkna ut vad just en häst behöver om man inte vet nått om den... :mad: om du bara ska sitta o räkna ur tabellerna vad en häst behöver o inte vet nått om den kan det bli helt fel. :mad:
hästen kanske e svårfodrad och har svårt att ta till sig fodret och då behöver den mer än vad det står i tabellerna eller vad man har räknat ut. eller så kan den vara lättfodrad och kan då få för mkt foder än vad den behöver.. o då blir den fet... men vet man då inget om hästen innan man räknar foderstaten kan den få alldeles för lite mat i jämförelse med vad den behöver....
så jag hade aldrig låtit nån som inte vet nått om min häst räkna ut en foderstat... verkligen inte betalat för de...

o sen så hade jag inte betalat för mineraler, b-vitamin och havre.. för vissa hästar kan inte äta havre och vissa hästar behöver inte b-vitamin och mineraler... o varför ska man betala en massa när hästen ändå bajsar ut b-vitaminen om den inte behöver de... vill och tycker man att hästen behöver b-vitamin och mineraler så kan man la köpa de själv... de ska inte ingå i priset...

sen har du inte skrivit nått om vad de e för hagar, om de finns paddock/ridhus, om de finns ridvägar, om de e nära till buss, mm. :mad:

jag hade aldrig betalat mer än 500 spänn i månaden just nu av vad jag vet... kanske inte ens de... :mad:

men alla tänker inte som jag gör så andra kanske har nått emot de jag skrev just nu...

Du får väl läsa mina svar! Jag har skrivit att jag inte tror på iden o varför. Jag skrev också att det finns massor av människor som inte vet ett smack om foder både IRL o på buke. Jag har argumenterat mot en massa konstiga uppfattningar även med de som tror sig veta både IRL o här(som du borde veta).
PL

Som jag ser det finns det ett stort problem..

Jag tar INTE emot en inackordering här som inte har alternativt får räknad foderstat, räknad på mitt grovfoder. Men, det kräver två saker:

1. En ägare utan fixa ideer i stil med 'min häst ka ha max 5 kg hö/dag' eller 'min ponny ska ha minst 10 kg hö/dag' eller varför inte 'han måste ha minst 2 kg havre/dag annars blir han slö'.

2. Att jag och ägaren är överens om vad som är normalt hull.

Det är ganska lätt med de hästar som kommer 'från' uträknade foderstater, och ägaren kan tala om att X MJ och Y SRP. Då kan jag enkelt räkna fram lite förslag med mitt foder på just X MJ och Y SRP. Där är det sällan problem.
Eftersom jag har BRA värden på hösilaget och bra kvot är det sällan problem med de där hästarna som ständigt bantar heller. De klarar sig nämligen finfint på bara hösilage (vilket ägarna tycker om), och där är det 'bara' att förklara skillnaden i TS mellan hö och hösilage och att 3 kg hösilage inte räcker.

DÄREMOT är det förbannat stora problem med de här med '10 kg hö, 2 kg havre, 1 skopa mineral och så foderkalk', som INTE har analys etc. Det första jag talar om är att foderkalk ska INTE ges här, med de skyhöga Ca-värden vi har i höet. Ägaren kontrar med att hästen alltid fått foderkalk och ska ha det annars kan 'skelettet bli svagt'. Och som struntar i vad det är för värden, kvoter och liknande utan SKA ha sina 10 kg stråfoder och 2 kg havre för det har alltid fungerat. Att jag så sliter mitt hår och talar om att det kommer INTE bli bra med mitt hösilage är att tala för döva öron. Och sen när hästen blir feet och dryg, så dras det ner på HÖSILAGET för det är ju DET som skiljer sig, på 10 kg hö blev hästen inte fet, på 10 kg hösilage blir den det, sänk hösilaget och behåll havren.

Sen har vi kategorin som bara SKA ge foder X. De kan man göra nöjda om man har ett BRA hö/hösilage i botten, men har du etT DÅLIGT och måste proteinkomplettera så ligger du illa till då de inte fattar att foder X är rena mardrömmen i sammanhanget och här krävs det proteintäta fodermedel.

Så iden är bra, men jag tror inte på den annat än om du hittar verkligen rätt kategori av personer. Och den första av dem (de med redan räknade foderstater) kommer redan när de ringer på annonsen fråga om höet är analyserat och analysera själv. Den andra kategorin är okej (de med ständiga bantarhästar) sålänge du har BRA stråfoder men inte när du måste proteinkomplettera.

Ska jag se till MIG SJÄLV som alltid räknar foderstater så det jag vill se är en HÖANALYS. Sen räknar jag själv. Helt enkelt för att jag föredrar specifika foder, och försöker dessutom hålla ner kraftfodergivorna genom att välja 'rätt' kraftfoder. Och att då få foderstater som är i mina ögon 'sämre' än det jag skulle räkna fram känns - menlöst? Och jag skulle ju iaf räkna själv för att se var och hur och med vilket kraftfoder som jag hamnar bäst, både vad avser MJ, SRP/MJ-kvot, mineralkvoter etc.

1. har aldrig sagt att den som räknar ska skita i hästen och bara räkna efter tabeller.
2. Har aldrig sagt att det är tvång på havre
3. har aldrig sagt att det är tvång på mineraler om inte höet och foderstaten kräver extra tillskott.
4. har aldrig skrivit att man betalar för varje gram av vad hästen får, snarare t.ex: 500 kr i månaden så ingår ALLT foder och uträkning, vill du inte ha det får du köpa hö och allt foder själv och ha i höpåsar och burkar..

"vissa hästar behöver inte mineraler" jo alla hästar behöver rätt mängd mineraler i foderstaten..

ang resterande delar av stallet så kan det väl få vara 3 st 1 hektars "vinter"hagar och en 6 hektars sommarbeteshage som är avdelad för betestillväxten..
buss 100 m från gården, 15 min skrittväg till ridhus, roundcorral för NHträning och löshoppning, duschspilta, varmvatten och WC i stallet..
vad vill prinsessan betala för det? 500 kr och 50 öre?

har stött på betydligt sämre stall som har haft 3 fodringar, in och utsläpp, inget vindskydd, 3 hektar hage, inga bra ridvägar, buss 3,5 km ifrån, en liten ridbana, ingen sadelkammare. och jo, det ingår även att man som inhyrd ska betela hagar och prylar till stallet och dessutom hjälpa till med minst 1 sak om dagen (fodring/in/utsläpp) detta varje dag.. vad skulle du ha betalat där om det var enda stallet på 10 mils avstånd?

Alexandra_W skrev:
Som jag ser det finns det ett stort problem..

Jag tar INTE emot en inackordering här som inte har alternativt får räknad foderstat, räknad på mitt grovfoder. Men, det kräver två saker:

1. En ägare utan fixa ideer i stil med 'min häst ka ha max 5 kg hö/dag' eller 'min ponny ska ha minst 10 kg hö/dag' eller varför inte 'han måste ha minst 2 kg havre/dag annars blir han slö'.

2. Att jag och ägaren är överens om vad som är normalt hull.

Det är ganska lätt med de hästar som kommer 'från' uträknade foderstater, och ägaren kan tala om att X MJ och Y SRP. Då kan jag enkelt räkna fram lite förslag med mitt foder på just X MJ och Y SRP. Där är det sällan problem.
Eftersom jag har BRA värden på hösilaget och bra kvot är det sällan problem med de där hästarna som ständigt bantar heller. De klarar sig nämligen finfint på bara hösilage (vilket ägarna tycker om), och där är det 'bara' att förklara skillnaden i TS mellan hö och hösilage och att 3 kg hösilage inte räcker.

DÄREMOT är det förbannat stora problem med de här med '10 kg hö, 2 kg havre, 1 skopa mineral och så foderkalk', som INTE har analys etc. Det första jag talar om är att foderkalk ska INTE ges här, med de skyhöga Ca-värden vi har i höet. Ägaren kontrar med att hästen alltid fått foderkalk och ska ha det annars kan 'skelettet bli svagt'. Och som struntar i vad det är för värden, kvoter och liknande utan SKA ha sina 10 kg stråfoder och 2 kg havre för det har alltid fungerat. Att jag så sliter mitt hår och talar om att det kommer INTE bli bra med mitt hösilage är att tala för döva öron. Och sen när hästen blir feet och dryg, så dras det ner på HÖSILAGET för det är ju DET som skiljer sig, på 10 kg hö blev hästen inte fet, på 10 kg hösilage blir den det, sänk hösilaget och behåll havren.

Sen har vi kategorin som bara SKA ge foder X. De kan man göra nöjda om man har ett BRA hö/hösilage i botten, men har du etT DÅLIGT och måste proteinkomplettera så ligger du illa till då de inte fattar att foder X är rena mardrömmen i sammanhanget och här krävs det proteintäta fodermedel.

Så iden är bra, men jag tror inte på den annat än om du hittar verkligen rätt kategori av personer. Och den första av dem (de med redan räknade foderstater) kommer redan när de ringer på annonsen fråga om höet är analyserat och analysera själv. Den andra kategorin är okej (de med ständiga bantarhästar) sålänge du har BRA stråfoder men inte när du måste proteinkomplettera.

Ska jag se till MIG SJÄLV som alltid räknar foderstater så det jag vill se är en HÖANALYS. Sen räknar jag själv. Helt enkelt för att jag föredrar specifika foder, och försöker dessutom hålla ner kraftfodergivorna genom att välja 'rätt' kraftfoder. Och att då få foderstater som är i mina ögon 'sämre' än det jag skulle räkna fram känns - menlöst? Och jag skulle ju iaf räkna själv för att se var och hur och med vilket kraftfoder som jag hamnar bäst, både vad avser MJ, SRP/MJ-kvot, mineralkvoter etc.
Bra svar..

Givetvis så är det så att höet ska vara analyserat och analysen tillgänglig för hyresgästerna. skulle man få tag på ett hö med låg SMBRP/MJ kvot så kanske man köper upp ett till höparti med bättre kvot och tar av båda pertierna och en del proteinfoder..

och det är just det som skulle vara det stora problemet.. om det kommer någon som säger "jag SKA ha foder X" när det inte passar in i foderstaten..

där kanske man borde lägga in en klasul i hyreskontraktet att om man avböjer fodertjänsten så kan hyresvärden inte belastas för vad som händer med hästen som är orsakat av foderstaten.. dvs, för dom som kan räkna själv och köper hö per kg av hyresvärden så innebär det inga problem, men för den som inte kan räkna så får dom stå för det själva..

det kanske är bättre?
att ha det som en tilläggstjänst..
alternativ 1. Allt foder och uträkning ingår ex 500 kr (dvs uträkning tillsammans med hyresgästen om den vill det)
alternativ 2. Hyresgästen köper hö per kilopris av hyresvärden och står för resten av fodret själv.

tror du att det skulle fungera bättre?

1.jag kanske var lite oklar med de jag mena med att dom inte behöver mineraler.. jag mena att vissa kanske inte behöver mer än vad som redan är i fodret...
2.eftersom du skrev förut att man bara fick havre så blir de nästan som tvång på havre om man inte har pengar för att köpa extra foder... då kan man faktiskt prata med dom andra i stallet o komma överens om att man kanske kan trappa ner på havren o köpa in annat foder som kanske andra oxå vill ha...
3.va menar du med att foderstaten är inräknad då?? att man betalar för den eller inte??
4.ska du ha löshoppning i en rundkorall??? har jag aldrig hört talas om förut...
5. och om vi nu ska prata om andra stall... va e de för fel om dom bara får utfodring 3 ggr per dag??? man behöver inte utfodra 4 ggr per dag bara man ger dom vad dom behöver... o vad spelar de för roll om de bara är en liten ridbana.. de e ju iallafall en... vissa kanske inte vill betala hur mkt som helst för att rida i ett ridhus... då ska sånt ingå i priset för hyran..
i många stall är det uppdelat så man får göra något i stallet varje dag... till exempel insläpp.
6. så man får betala extra för att köpa eget foder om man inte vill ha ditt??? då borde du dra av foderkostnaderna...
7. Kalla mig inte prinsessan...

1. hästarna behöver en viss kvot, finns det inte i fodret ges det extra, finns det redan i fodret ges inget extra. dvs precis som alla som räknar foderstater räknar ut att det ska vara.. är det bättre att säga "nä men du, de här höpartiet var dåligt, nu får ni betala extra för att de behövs mineraler!" kul överasskning eller är det bra om det redan är inkluderat?

2. du läste inte ordentligt..
det jag skrev i första inlägget var att:
man skulle få en uträknad foderstat anpassad efter hästen med foder som passar hästen och ägaren.
ELLER
som i ett "normalt" stall att det ingår hö och havre och resten får man köpa själv.

kan citera och peka ut vart det skiljer sig:
"Skulle ni vilja hyra in er på ett stall där grovfoder, kraftfoder, mineraler och b-vit ingår samt foderstatsuträkning för var och en häst?
Övrigt som ingår: 4 fodringar, strö, foder(hö & havre enbart), täckning och in & utsläpp.."
det är alltså om man INTE betalar för foderstatsuträkningen som tillägg som enbart hö och havre ingår.. vilket jag i de senare inläggen ändrat till bara hö eller hö i kilopris, men för dig så förklarar jag såhär..

t.ex
du betalar 1200 kr och hö och havre ingår och du köper allt ditt specialfoder och mineraler själv.
du betalar 1500 och då köper jag hem det foder som vi tillsammans kommer överns om att din häst ska äta enligt uträkning, dvs du betalar aldrig mer än 300 kr för att få det foder du vill ha till din häst.

3. foderstatsuträkning + foder = extra tillägg
så som jag kom fram till så kan du Betala (exempelvis)
utan foder = 1000:- i månaden + 1:50:- per kg hö du använder.
med foder = 1500:- i månaden

4. gymnastiklöshoppning då.. och jo har man en större volt t.ex diam 10 m kan man mycket väl löshoppa lugnt där.. det är inte alla som maxar hästen varje gång man löshoppar.. men vad skulle du betala nu då?

5. glömde en sak, kraftfodring sker BARA om du själv ger när du kommer ut, inga kraftfodringar ingår i stallet 3,5 km från närmaste BHPL.. så hur mycket skulle du betala nu då? det glömde du svara på..

6. dra av en kostnad du inte ens skulle betala? shit, men LÄS inläggen inann du hackar på mig, jag får juh skriva exakt samma saker flera gånger! (inte bara i detta inlägg)

tror du jag orkar sitta o läsa alla inlägg du skriver till andra??
när du förklarar så låter de bättre.. men du måste juh förstå att folk reagerar och säger vad dom tycker när du frågar om ens åsikt...
du kan inte tro att alla ska tycka att allt e okej... du måste ju utveckla de du menar... för de e ingen som fattar att man räknar ut foderstaten tillsammans när du bara skriver att den blir uträknad...
du måste förklara dig bättre... o så behöver du inte bli sur när man säger emot...
jag har aldrig sagt att man ska maxa hästen varje gång man löshoppar.. eller sa jag de??? hmm
jag mena inget illa med att skriva "ska du ha löshoppning i en rundkorall??? har jag aldrig hört talas om förut..." jag hade bara aldrig hört att nån har gjort de förut... du tar vissa saker för givet...
o eftersom jag itne sitter o läser alla inlägg du skriver så vet väl inte jag allt om dina foderkostnader... jag sa bara vad jag tyckte... ursäkta mig då...
jag tänker inte sitta o prata priser med dig... du skulle ändå bara komma med nån annan kommentar... så de e ingen idé o skriva nått...

Om man har körkort och bil är det HELT irrelevant att ta med det som en plus eller minusfaktor för ett stall. Jag skulle t ex aldrig betala mer för att ett stall hade busshpl runt knuten.

Och jag har försökt läsa alla sina inlägg och jag blir bara mer och mer förvirrad över ditt upplägg. Vad är din tanke med det? Alltså är det att du vill erbjuda något folk vill ha? Eller är det ett stall du skulle vilja stå i? Eller vill du hemskt gärna räkna foderstater? Eller vill du bara ha kontrollen? Jag förstår ärligt talat inte din hysteri över att foderstatsberäkningarna ska ingå.

Det kommer bli svårt att hitta folk som vill stå i ett sånt stall det tror jag, då måste du i princip tala om alla små detaljer innan de flyttar in, och helst ha med dem i kontraktet. Vad händer om en häst flyttar in, du gör en foderstat, hästägaren är inte nöjd och vill ändra, du tycker den är bra, måste hästen flytta ut ögonaböj då?

Nej om ägaren inte är nöjd går men igenom foderstaten och ser vad som kan förbättras, dvs men första tanken på hästen.. typ "hästen är lite för pigg" ja men då justerar vi lite med höjd kvot få se om hästen blir lite lugnare..

Jag har sett många som skickar in analys för foderstatberäkning och fått tillbaka svar, dvs när hästen rids 5 ggr i veckan osv.. men vad händer när tävlingssäsongen sätter in och ryttaren bara ökar på kraftfodret med 10-20% utan att öka stråfodret? obalans.. men ryttaren vill inte skicka in och betala för ännu en foderstatsuträkning så då får hästen gå med en konstig foderstat under tävlingssäsongen och det kanske går snett..

och så har jag sett miss "jag kan bäst" som skickar in analys för foderstatsuträkning och får bra svar (läste dom och visste analysen, foderstaterna passade perfekt åt hästarna som rids lugnt 4-5 dagar i veckan) men så kommer miss "jag kan bäst" Men varför i hela friden ska 24 åringen ha hela 2 kilo havre för? nä han får inget alls tycker jag, han skrittas juh bara, orka slänga ut pengar på en häst som bara skrittas.." och då föll hela konceptet med den bra foderstataen som inte alls blev bra när havren togs bort, kvoten var för låg för en så gammal häst samt att han fick överskott av mineraler, dvs balansen var inte rätt där.. hästen faller ur och dom säger "jo men han faller ur för att han är gammal".. (du vill inte veta vad som hände när sojan tog slut när dom hade hö med 1,6 i kvot)
ingår tjänsten så kommer hästen att få rätt foderstat eftersom att det inte kostar extra med mer och rätt kraftfoder..
sedna finns det dom som säger "oj va pigg hom är, bäst jag drar bort 1 kilo krafft" och krafften visar sig vara nya groov.. ja vad händer? hästen blir piggare, och mer kraftfoder dras bort tills hästen går på en helknäpp foderstat..

DVS jag vill erbjuda tjänsten för att många inte kan och inte vill lära sig och gärna lämnar över "skitgörat" till andra medans dom kan glassa ut på en ridtur med sin häst i perfekt hull och med perfekt temperament..

ja menar, varför erbjuder man tjänster som en expert kan klara själv? jo för att andra inte orkar/vill.. annars skulle vi inte några restauranger, laga mat kan man väl göra själv bara man kostar på sig ingredienser, en kokbok och några försök så lyckas men nog med Chicken Jambalaya med vinbärscocossås och gräddstuvad kryddpotatis..

ahh, jao vi kom nog lite på fel kant där ;) det är inte alltid lätt att veta i vilken ton den andra har skrivit sitt inlägg, ursäkta om jag var snäsig mot dig, det har inte varit meningen..

Och första inlägget var inte helt klart insåg jag juh själv när jag läste det, men det lät bra i mitt huvud när jag skrev det då.. hehe..

det med priser varierar juh.. beroende på vart man bor.. t.ex så skulle någon som bor där det är billigt att ha häst aldrig betala 500 kr för in och utsläpp, 4 fodringar, täckning och en liten(10x20) ridbana, medans en i sthlmsområdet gärna skulle betala 2000 för samma ställe bara det är nära hemmet..
här där jag bor betalas det 2500 för att stå uppstallad på ridskola med tillgång till ridhuset och allt vad helinackordering innebär.. och 1800 för ett stall 15 min skrittväg bort från ridhuset.. så, rätt dyrt är det.. :(

BeastieBabe skrev:
läs hela tråden.. där finns det beskrivet att man samverkar med ägaren oavsett om hästägaren enbart vill ha hästen piggare/lugnare eller smalare/fetare eller om man som ägare är insatt och vill veta vad som händer och hur man kan förändra med små medel..

Jag har läst hela tråden. :smirk:
Ok, jag ska uttrycka mig tydligare; aldrig i livet att en stallägare ska samverka med mig angående min hästs foderstat.
Att få tips och synpunkter är en helt annan sak. :bow:
Det är jag öppen för.
Men jag är inte intresserad av att en utomstående ska ha något slags veto när det gäller min häst.

Om vi tycker olika då?
Hur kan jag vara säker på att stallägaren gör som jag vill när jag inte är där?

Det är inte något fel med din idé.
Den är bra och tanken är god.
Dock bygger den på att alla människor har samma grunduppfattning om saker och ting och så är inte fallet.
Därför är det inte praktiskt genomförbart.

Jag tror att det är jättebra att erbjuda foderstatsberäkning som en extratjänst, förutsatt att man verkligen kan det (och nu menar jag inte bara att räkna utan även teorin bakom). Men att ha det som att det ingår och måste användas...näe..det tror jag inte på...

Gunther skrev:
Jag har läst hela tråden. :smirk:
Ok, jag ska uttrycka mig tydligare; aldrig i livet att en stallägare ska samverka med mig angående min hästs foderstat.
Att få tips och synpunkter är en helt annan sak. :bow:
Det är jag öppen för.
Men jag är inte intresserad av att en utomstående ska ha något slags veto när det gäller min häst.

Om vi tycker olika då?
Hur kan jag vara säker på att stallägaren gör som jag vill när jag inte är där?

Det är inte något fel med din idé.
Den är bra och tanken är god.
Dock bygger den på att alla människor har samma grunduppfattning om saker och ting och så är inte fallet.
Därför är det inte praktiskt genomförbart.
bra frågor.. tanken är att den som räknar och har hand om foderstaterna verkligen ska samarbete med hästägaren då den vet bäst om hästen (såklart).. och att byta foderstat om ägaren reser bort är något som inte bör komma på tal, det är inte hälsosamt att byta foderstat sådär bara ändå.. ;)

det skulle väl vara då om hästägaren säger "10 kg hö och 2 kg havre har hästen alltid fått!" och det inte passar in med stallets hö så, ja, då får hästägaren vara utan fodertillägget och köpa hö per kg av stallägaren och ha eget kraftfoder..

men är hästägaren seriös så kan man alltid komma överens, i grund och botten är det samma saker man tittar på när man räknar foderstat, sbmrp/mj kvot, ca/p kvot och ca/mg kvot.. och där finns riktlinjerna.. är det ok så är foderstaten ok.. :) vill hästägaren ha mer mg om hästen är högpresterande så blir det så, samma sak om den är lättfödd eller svårfödd och ägaren säger det och vet vilken kvot hästen mår bra på, då går man juh efter det..

mesta grejen med detta är för dom som inte kan räkna som "alltid har gett 10 kg hö och 2 kg havre" men egentligen inte tänker så mycket på det.. och att hästen har råkat på normala höskördar hela tiden och sett bra ut i hull därför.. dom kanske tänker: "oj, ja foderstatsuträkning har juh många pratat om, det kanske är bra att ta den där tjänsten.. när man kan få den med stallplatsen utan krångel.."

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått erbjudande om att hyra granngårdens stall och för det vill ägaren ha 4000 i månaden. Det är fyra boxar i stallet. Jag har...
2
Svar
37
· Visningar
4 455
Senast: Wera
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.