Jo men mot en lägre hyra finns det definitivt folk som kan tänka sig ett sånt upplägg. Sålänge hyresreduceringen är ganska stor. Det har både jag och andra skrivit flera gånger. Det finns alltid folk som är villiga att ha mkt åtaganden för att få ner kostnaden.Det var en allmän fundering.
"Jämnt fördelad" verkar också vara lite olika hur man tänker angående.
Men jag har förstått att majoriteten inte vill hjälpa till mer mot lägre hyra utan att det ska delas per "hästhuvud" oavsett storlek på häst.
Jag fodrar och mockar normalt två gånger dag. Att ta tex 3-4 dagar med en (!) fodring och mockning (när man ändå behöver ut till stallet) är inte heller hälften av arbetet. Att hjälpa till med att hämta/packa in foder 1-2 ggr/månad ses tydligen som värre jobb än jag trodde.
Men jag tror att du behöver släppa din egen uppfattning när du funderar på sånt här. Du har ju valt att ha eget stall med allt arbete som ingår. Den inackorderade har inte det. Om du vill få till ett upplägg som kan vara attraktivt för en inackorderad behöver du sätta dig in i den personens skor. Sen är det ju såklart upp till dig i slutändan hur du vill göra.
Ser man till svaren i tråden verkar det lite grovt uppdelat som att folk med eget stall/egen lösdrift tycker att ditt tänkta upplägg är rimligt medans folk som är inackorderade eller de som har mkt erfarenhet av att ha inackorderade tycker det verkar sämre. Det hjälper ju inte dig om någon som redan har eget stall tycker att ditt upplägg är bra, den ”kategorin” är ju inte din tänkta målgrupp.
Du får fortsätta fundera kring vilket upplägg du vill ha och vilket upplägg tänkta inackorderade kan tänkas gilla. Går de två uppläggen att få ihop eller är det bättre att stryka hela grejen?
Du vill ju inte stå med sura hyresgäster som bara gnäller och allmänt förpestar stämningen i stallet när de efter några månader känner sig orättvist behandlade.