Inackordering-hyra?

Fillifjonkan

Trådstartare
I mars flyttar jag med min lilla familj till en hästgård.:bump:

Till hösten ska vi göra iordning för lösdrift och tänkte då att vi kunde ta in 2 hästar som inackorderingar. Nu är frågan om vad man ska ta för hyra. Stallet i fråga är ett gammalt kostall med vatten men det finns ingen spolspilta eller vattenkoppar i boxarna. det finns ej heller paddock på gården. det är skrittväg till en obelyst paddock annars är det 4 km till en belyst paddock och ca 1 mil till ridhus. Det finns en relativt stor vinterhage och gott om bete till sommaren.
Min tanke är att jag skulle kunna ta 500:- för en lösdriftshäst och då ingår servicen att jag fyller på vatten samt fodrar. Ev kan jag ju ha våra pållar i lösdrift och de 2 andra kan stå i stallet. Om jag sköter utsläpp, insläpp samt fodringar mån-fre är det då dyrt med 700:-/månad?

Kan tilläggas att stallet ligger 2 mil från Halmstad och ca 5 km från större samhälle. Det går inga bussar till gården.

Sv: Inackordering-hyra?

räkna först på dina kostnader. kan du inte få ut det så har du ju ingen vinstdrivande verksamhet iaf.

räkna på:
foder
strö
el
försäkring
investeringar (stall, hagar, vindskydd o.s.v.)
m.m.

investeringarna kan du dela upp på t.ex. 5 eller 10 år beroende på hur länge du räknar med att de ska hålla.

kolla sedan priserna runt omkring och försök hitta ett attraktivt läge för just dig. (= du gör vinst o hästägaren får lite lägre hyra/bättre service än annars)

ops!
glömde ju din lön. + egenavgifterna ...

Jag vet inte om det är dyrt eller billigt, men jag skulle aldrig betala mer än ca.300 i månaden. Priset skulle höjas om du hade belyst padock mm.

Elisha skrev:
Jag vet inte om det är dyrt eller billigt, men jag skulle aldrig betala mer än ca.300 i månaden. Priset skulle höjas om du hade belyst padock mm.
Skämtar du? Det är pga. folk som dig vi inte tar emot inackorderingar längre. Tröttnade definitivt när senaste hyresgästen klagade för att 800 kr + moms var för dyrt för HELINACKORDERING! Ägaren kom och red i vår belysta paddock ibland, ca var 14:e dag, i samband med det grymtade hon alltid över hur dyrt det var att ha hästen hos oss!!!! Hästen är inte kvar här....... Nej, varför skall man betala med tid och pengar för att andra skall ha häst?

Ja, visst var de väldigt billigt! Det var från början ett "vänskapspris" eftersom jag tyckte synd om tjejen som satt illa till just då. Meningen var också från början att hon skulle mocka själv för det mesta, men det gjorde hon inte en enda gång, så då fick jag göra det. Hon tyckte att jag ju "ändå var där" och tog hand om mina egna, så då var jag gnällig om jag tyckte att hon skulle komma och ta hand om sin häst. Hon hade aldrig tid att komma när hovslagaren kom heller, så jag höll hästen då också......Det är trist att bli utnyttjad , men man får inse att de flesta människor inte ens kan föreställa sig hur mycket arbete det är med att ha hästar, och då menar jag inte bara hästarnas skötsel, utan allt jobb med byggnader, hämta foder, hagar, mm.mm.
Var noga med att skriva kontrakt om du tar emot inackorderingar, samt värdera ditt eget arbete! Troligen kommer du inte att tjäna ett öre på det, utan troligen gå back. Sen kan det ju vara så att du vill ha trevligt sällslkap i stallet, då är det bara att hoppas att du får en bra hyresgäst som bryr sig om sin häst och kommer dit och sköter om den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 832
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 966
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 646
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 891
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka