Sv: Inackoderingstall, kontakt utan verksamhet.
sta gången jag gör ett inlägg så det blev lite fel..
Iaf tillslut var mina åtagande så många att jag kände att det var dax för nästa steg, att starta eget och sluta på ridskolan.
Det fanns lediga boxar på gården där jag bodde så jag pratade med stallägaren om att jag skulle starta eget, ta in mina hästar i verksamheten och att jag ville hyra extra boxar av henne för att kunna ta emot hästar, allt med kvitto förstås.
Hon tyckte väll att de var bra att jag skulle ha eget företag och var glad för min skull att de gick så bra för mig MEN hon ville inte ge mig några kvitton varesig med eller utan moms för hon drev just nu stallet svart. Det hade tidigare funnits ponnyridskola och sommarläger på gården men de två äldsta döttrarna jobbade nu utomlands och i väntan på att de skulle komma hem så fanns nu bara ianackorderingar på gården och det gick precis runt, ingen av de som hyrde boxar betalade moms, och inte heller jag och så ville hon fortsätta att ha det tills att döttrarna kom hem igen.
Jag blev heligt förbannad och planerade att göra precis det du antagligen funderar på att göra nu. Här ville jag "göra rätt för mig" och så kom hon och sa att hennes verksamhet var svart!
Som tur var har jag en god vän som är några år äldre och har gård med några få inackorderingar, med egna barn som rider osv så hon kunde kanske sätta sig in i situationen . Hon bad mig rannsaka mig själv vad det var som gör att jag blev så arg, jag hade ju bott där i över ett år och aldrig bett om ett kvitto, jag hade mina träningar i hennes ridhus och stoppade de pengarna rakt ned i fickan, jag hade 6 elever som stod i hennes stall, det blev fina pengar bara det varje månad.
På ridskolan fick inga svarta träningar förekomma och stallen på gårdarna i trakten var det policy att tränare, obs tränaren inte eleverna fick betala en summa för att få stå på deras gård och tjäna pengar sen om det var svart eller vitt var det ingen som brydde sig om. Snålt tyckte jag då, självklart tycker jag nu.
På gården där jag bodde behövde jag inte betala för detta, vi hade aldrig haft någon konflikt, tvärtom så hjälpte hon till att rekommendera mig för andra, hennes dotter tränade för mig. Vi hade alltså haft ett smidigt samarbete fram till nu.
Men arg var jag! MIn vän försökte få mig att se det från hennes sida, jag kunde ju inte veta hela bakgrunden till varför hon inte ville ha sin verksamhet redovisad. Vad var det som gjorde mig så arg, jag sa precis som di att det var det att hon inte "gjorde rätt för sig" och att jag ville ha kvitton. Ja men sa min vän du har i över ett år jobbat här på orten glad över en extra inkomst att stoppa rakt i fickan och bara för att du nu har gått och fått ett samvtet och vill "göra rätt för dig", hur rätt den nu än är, så blir du sur när hon inte dansar efter din pipa.
Jag var fortfarande arg för att hon "stod i vägen" men började sätta mig in i vad som skulle hända med dem om jag gjorde de där samtalen som jag funderade på att ringa, de där som du nu går och funderar på.
Det skulle vara undergången för familjen, total och absolut krasch!, yngsta flickan skulle bli av med sin ponny, de stora döttrarna skulle inte ha något att komma hem till. Och jag vad skulle jag vinna? Inget, jag skulle naturligtvis vara tvungen att flytta precis som alla andra i stallet. I bästa fall skulle de andra kunna stanna kvar men då naturligtvis till kraftigt höjda hyror.
Ok en verksamhet som inte går runt ärligt borde inte finnas, men vad visste jag om deras situation och hon hade ju sagt att döttrarna skulle starta upp allt igen när de kom hem, varför skulle jag förstöra det? Bara för att hon gjort mig besviken, bara för att hon inte "gjorde rätt för sig" Du skrev att din stallägare planerade för att driva allt ärligt, du kanske ska ge henne en chans. Alla vet att sånt här inte håller i längden, det vet säkert hon med och som min vän sa - du brukar ju vara den som hjälper, inte stjälper.
ÄVen du kan nu välja att hjälpa eller stjälpa, du har säkert redan hjälpt henne genom att få upp ögonen för henne. MEN har du tillfullo förstått vad stjälpa i hennes fall kan innebära. Du har sannerligen INGET att vinna på det och heller inte de andra inackorderade som med lite tur kan stå kvar i stallet men med kraftigt höjd hyra.
Jag blev faktiskt erbjuden att hyra hela stallet av henne och ha min verksamhet där, jag skulle bara betala alla hennes omkostnader för stallet + moms men vi räknade på det och det skulle bli alltför mucket jobb men inga pengar på inackorderingarna och jag skulle inte kunna fylla hela stallet med tillridningshästar.
Jag var arg länge, vet inte riktigt varför, men jag startade mitt företag men tog ej in mina egna hästar i företaget och fortsatte att ha träningar och åka runt till uppfödarna samtidigt som jag letade efter gård att hyra för en sak kan jag med säkerhet säga och det är att du får ingen fart på din egen verksamhet hemma hos någon annan! Tänk dig in i den andres situation även om du betalar hyra så går det inte att jämföra med de ansvar hon har för allt, räntor, amorteingar, ansvar dygnet runt etc etc
Nu har jag flyttat därifrån och jag skäms när jag tänker på vad jag ville göra, jag ville verkligen att det skulle gå åt he- för dem.
Jag är nu sambo med en man som har travstall, jag har ett eget stall på gården för ridhästar och även om jag klarar mig bättre än jag trodde så är det löjligt att jämföra hans intäkter per box med mina.. vad jag tjänar absolut bäst på är träningar, det är roligt och lättförtjänta pengar MEN jag är mycket noga med att ha en bra kommunikation med de som äger stallen som jag åker till jag får ju trots allt stå på deras ridbanor och tjäna pengar, jag betalar ALLTID tillbaka till dem oavsett om de vill eller ej. Hemma hos mig är det lika dant, jag har fyra inackorderade och när de vill ta dit tränare så får tränare snällt betala 100kr+ moms och timme till mig, det är ju jag som tillhandahåller banan som han tjänar pengar på.
Mina inackordeade är de enda som är svart i min verksamhet, jag har fört på tal det här med moms men kan inte säga att de som privatryttare jublade precis.. Inackorderingarna ger inget plus i kassan om du slår ut det på arbetet men det är trevligt med sällskap och bra på helgerna när jag tävlar.
Ta dig en funderar på om det är värt att "sätta dit henne" och tadig en funderar på din egen verksamhet, jag vet inte vad det är du får in pengar på men fundera på om du måste ha dina egna hästar i företaget. och fundera på vad det är som är ivägen för en expansion för ditt företag, är det verkligen hon? och vad vad vad har du att vinna på en fajt i jämförelse med familjens förlust jag kan inte tro att det står i propotion till varandra.
På gården där jag bodde är nu den ena dottern hemma och har sin verksamhet i full gång, i sommras var det läger där och jag var där som gästtränare, jag är där en gång i veckan och har träningar och när jag tänker på vad jag kunde ha ställt till med så skäms jag