Inackoderingstall, kontakt utan verksamhet.

Sv: Inackoderingstall, kontakt utan verksamhet.

Vet inte vad du ville med det inlägget?

Jag prata med henne igen nu precis och jag kommer inte få kvitto eftersom de kör sin verksamhet svart. Så nu får jag se hur jag gör. Tycker hon kunde sakt detta innan när jag fårgade efter kvitto och hon då sa att hon skulle ordna det.

Jag tror man biter sig själv i svansen med att inte bry sig om man betalar svart eller vitt.Man har ju ingen aning om huir allt är ordnat med försäkringar osv.Tycker det är bra att du kräver förändring.Låter som du har fler än en häst ? ju fler hästar man har ju lättare att få igenom sina krav , eller ?!Kanske funkar det att prata med stallägaren och komma överens om vitt pris ?
Klart jag förstås att det inte bara är att ta sitt pick o pack och flytta när man har hästar, dom går ju alltid i första hand .

Vet inte vad du ville med det inlägget?

Jag prata med henne igen nu precis och jag kommer inte få kvitto eftersom de kör sin verksamhet svart. Så nu får jag se hur jag gör. Tycker hon kunde sakt detta innan när jag fårgade efter kvitto och hon då sa att hon skulle ordna det.

Du har ju ett skrivet kontrakt och i det står det väl vad stallhyran kostar ? Samt hur många boxar du hyr ?

Detta kan du kanske använda som underlag även om du inte får kvitto till företaget ?
Är inte helt säker på om kan kan göra så , men det som gäller är väll att kunna styrka en verifikation och det torde man ju kunna med kontraktet samt uttaget från banken på samma summa pengar ?

Sen är det väll så att medvetet betala till svart verksamhet är väll också brottsligt ??

Mia

Letade upp kontraktet och jag har ett kontrakt för varje häst. Läste igenom det och ser att stallhyran inte står med.
Kontraktet jag har för lägenheten står hyran med.
Jag var helt säker när jag flyttade hit för två år sedan att de hade verksamhet men dumt nog tittade jag inte efter momsen.

Pratade igen med henne idag och sa att jag behöver kvitto eftersom jag måste ha det eftersom jag ska ha hästarna i företaget och även tar emot hästar för inridning/utbildning. Till svar får jag att de inte kommer starta någon verksamhet, kanske någongång i framtiden då de vill bygga ridhus och kunna dra momsen.
Blir så jävla förbannad, så de kan inte göra rätt för sig och köra sin veksamhet vit men när de ska bygga ridhus då är det okej att kunna dra momsen? :devil:
De kommer ju inte få lån ändå för banken till ridhus eftersom ingen av dem jobbar, förutom deras svarta inackoderingsverksamhet.

Jag tror man biter sig själv i svansen med att inte bry sig om man betalar svart eller vitt.Man har ju ingen aning om huir allt är ordnat med försäkringar osv.Tycker det är bra att du kräver förändring.Låter som du har fler än en häst ? ju fler hästar man har ju lättare att få igenom sina krav , eller ?!Kanske funkar det att prata med stallägaren och komma överens om vitt pris ?
Klart jag förstås att det inte bara är att ta sitt pick o pack och flytta när man har hästar, dom går ju alltid i första hand .

I dagsläget hyr jag tre boxar men tanken var att jag skulle hyra fler så fort det blev några lediga. De kommer inte registrera sig som verksamhet för de har tydligen ett "privatlån" att betala av som hon sa eftersom inte banken gav de lån för att bygga gården.

Nu letar jag för fullt efter ett stall att hyra, men en sak som är säkert att det kommer bli ett telefonstamtal till Skatteverket om de inte registrerar sig.

Men de behöver ju inte ha någon momsreggad verksamhet. För dem kan det ju räcka med att de redovisar hobby. Det är ju kvittot som är viktigt för dig, inget annat.

Har lite svårt att se att de skulle tjäna så grova pengar att det verkligen är något att undanhålla. De kan ju mycket väl förlora mer på om du flyttar, om det dessutom är så att du vill ha fler boxar.

För dig är det ju kvittot, inte momsen som är viktig för din egen verksamhet. Så du får in kostnaden för stallplats i din verksamhet.

Men för att räknas som hobbyverksamhet så får de väl inte gå med vinst? eller hur är det? I dagslägget får de in 15000 i månaden i kallhyra.

Visst kan de gå med vinst. SKV anser ju att de flesta hästverksamheter egentligen hör hemma som hobby och inte som företag. Det stallägarna vill komma undan är beskattning. Därför kör de svart och kan därmed inte lämna något kvitto. Men de har ju väldigt mycket att förlora på det förfarandet, nu behöver ju t ex du hitta annan plats bara för att de inte kan lämna kvitto på din betalning.

Omsättning (15000 kr) säger absolut inget om vinst, även på kallhyra finns det ju kostnader för uthyrningen.

SKV skriver bl a så här:
---
Ger din hobby inkomster?
Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det. Hobbyn kan till exempel vara hem- slöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.
Vad menas då med hobby?
Två saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration.
---
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

Senast ändrad:

Men eftersom de inte har någon annan inkomst dvs ingen av de arbetar kan de ju inte räknas som hobbyverksamhet.

Vad lever de av? 15000 kr med avdrag för kostnader lär väl inte vara enda inkomsten?

Jo som jag har skrivit hela tiden så arbetar de inte.
Han är sjukskriven och hon jobbar med inackoderingsverksamheten.

Sen har de lånat pengar från hans släkt i hemlandet.

Ja, då är det väl rätt omöjligt att förhandla med dem att skriva kvitto (det enda du behöver av dem).

Jag har varit i exakt samma situation! Och snälla läs detta innan du gör något dumt..
Jag hyrde en stuga på en stor hästgård och hade två hästar där, jobbade på ridskolan på orten och började att ha fler och fler privat lektioner runt om på gårdarna. Det hela utökades och jag fick förberedelser för treårs, kvalitets etc etc tillslut så

Är det en följetong så nästa kapitel kommer imorgon ?;)

Jag har varit i exakt samma situation! Och snälla läs detta innan du gör något dumt..
Jag hyrde en stuga på en stor hästgård och hade två hästar där, jobbade på ridskolan på orten och började att ha fler och fler privat lektioner runt om på gårdarna. Det hela utökades och jag fick förberedelser för treårs, kvalitets etc etc tillslut så

Jag förstår inte riktigt var du vill komma, vad skulle jag göra för något dumt?
Det är inte jag som gör något fel utan de som bedriver sin verksamhet svart och inte jag.

sta gången jag gör ett inlägg så det blev lite fel..
Iaf tillslut var mina åtagande så många att jag kände att det var dax för nästa steg, att starta eget och sluta på ridskolan.
Det fanns lediga boxar på gården där jag bodde så jag pratade med stallägaren om att jag skulle starta eget, ta in mina hästar i verksamheten och att jag ville hyra extra boxar av henne för att kunna ta emot hästar, allt med kvitto förstås.
Hon tyckte väll att de var bra att jag skulle ha eget företag och var glad för min skull att de gick så bra för mig MEN hon ville inte ge mig några kvitton varesig med eller utan moms för hon drev just nu stallet svart. Det hade tidigare funnits ponnyridskola och sommarläger på gården men de två äldsta döttrarna jobbade nu utomlands och i väntan på att de skulle komma hem så fanns nu bara ianackorderingar på gården och det gick precis runt, ingen av de som hyrde boxar betalade moms, och inte heller jag och så ville hon fortsätta att ha det tills att döttrarna kom hem igen.
Jag blev heligt förbannad och planerade att göra precis det du antagligen funderar på att göra nu. Här ville jag "göra rätt för mig" och så kom hon och sa att hennes verksamhet var svart!
Som tur var har jag en god vän som är några år äldre och har gård med några få inackorderingar, med egna barn som rider osv så hon kunde kanske sätta sig in i situationen . Hon bad mig rannsaka mig själv vad det var som gör att jag blev så arg, jag hade ju bott där i över ett år och aldrig bett om ett kvitto, jag hade mina träningar i hennes ridhus och stoppade de pengarna rakt ned i fickan, jag hade 6 elever som stod i hennes stall, det blev fina pengar bara det varje månad.
På ridskolan fick inga svarta träningar förekomma och stallen på gårdarna i trakten var det policy att tränare, obs tränaren inte eleverna fick betala en summa för att få stå på deras gård och tjäna pengar sen om det var svart eller vitt var det ingen som brydde sig om. Snålt tyckte jag då, självklart tycker jag nu.
På gården där jag bodde behövde jag inte betala för detta, vi hade aldrig haft någon konflikt, tvärtom så hjälpte hon till att rekommendera mig för andra, hennes dotter tränade för mig. Vi hade alltså haft ett smidigt samarbete fram till nu.
Men arg var jag! MIn vän försökte få mig att se det från hennes sida, jag kunde ju inte veta hela bakgrunden till varför hon inte ville ha sin verksamhet redovisad. Vad var det som gjorde mig så arg, jag sa precis som di att det var det att hon inte "gjorde rätt för sig" och att jag ville ha kvitton. Ja men sa min vän du har i över ett år jobbat här på orten glad över en extra inkomst att stoppa rakt i fickan och bara för att du nu har gått och fått ett samvtet och vill "göra rätt för dig", hur rätt den nu än är, så blir du sur när hon inte dansar efter din pipa.
Jag var fortfarande arg för att hon "stod i vägen" men började sätta mig in i vad som skulle hända med dem om jag gjorde de där samtalen som jag funderade på att ringa, de där som du nu går och funderar på.
Det skulle vara undergången för familjen, total och absolut krasch!, yngsta flickan skulle bli av med sin ponny, de stora döttrarna skulle inte ha något att komma hem till. Och jag vad skulle jag vinna? Inget, jag skulle naturligtvis vara tvungen att flytta precis som alla andra i stallet. I bästa fall skulle de andra kunna stanna kvar men då naturligtvis till kraftigt höjda hyror.
Ok en verksamhet som inte går runt ärligt borde inte finnas, men vad visste jag om deras situation och hon hade ju sagt att döttrarna skulle starta upp allt igen när de kom hem, varför skulle jag förstöra det? Bara för att hon gjort mig besviken, bara för att hon inte "gjorde rätt för sig" Du skrev att din stallägare planerade för att driva allt ärligt, du kanske ska ge henne en chans. Alla vet att sånt här inte håller i längden, det vet säkert hon med och som min vän sa - du brukar ju vara den som hjälper, inte stjälper.
ÄVen du kan nu välja att hjälpa eller stjälpa, du har säkert redan hjälpt henne genom att få upp ögonen för henne. MEN har du tillfullo förstått vad stjälpa i hennes fall kan innebära. Du har sannerligen INGET att vinna på det och heller inte de andra inackorderade som med lite tur kan stå kvar i stallet men med kraftigt höjd hyra.
Jag blev faktiskt erbjuden att hyra hela stallet av henne och ha min verksamhet där, jag skulle bara betala alla hennes omkostnader för stallet + moms men vi räknade på det och det skulle bli alltför mucket jobb men inga pengar på inackorderingarna och jag skulle inte kunna fylla hela stallet med tillridningshästar.
Jag var arg länge, vet inte riktigt varför, men jag startade mitt företag men tog ej in mina egna hästar i företaget och fortsatte att ha träningar och åka runt till uppfödarna samtidigt som jag letade efter gård att hyra för en sak kan jag med säkerhet säga och det är att du får ingen fart på din egen verksamhet hemma hos någon annan! Tänk dig in i den andres situation även om du betalar hyra så går det inte att jämföra med de ansvar hon har för allt, räntor, amorteingar, ansvar dygnet runt etc etc
Nu har jag flyttat därifrån och jag skäms när jag tänker på vad jag ville göra, jag ville verkligen att det skulle gå åt he- för dem.
Jag är nu sambo med en man som har travstall, jag har ett eget stall på gården för ridhästar och även om jag klarar mig bättre än jag trodde så är det löjligt att jämföra hans intäkter per box med mina.. vad jag tjänar absolut bäst på är träningar, det är roligt och lättförtjänta pengar MEN jag är mycket noga med att ha en bra kommunikation med de som äger stallen som jag åker till jag får ju trots allt stå på deras ridbanor och tjäna pengar, jag betalar ALLTID tillbaka till dem oavsett om de vill eller ej. Hemma hos mig är det lika dant, jag har fyra inackorderade och när de vill ta dit tränare så får tränare snällt betala 100kr+ moms och timme till mig, det är ju jag som tillhandahåller banan som han tjänar pengar på.
Mina inackordeade är de enda som är svart i min verksamhet, jag har fört på tal det här med moms men kan inte säga att de som privatryttare jublade precis.. Inackorderingarna ger inget plus i kassan om du slår ut det på arbetet men det är trevligt med sällskap och bra på helgerna när jag tävlar.
Ta dig en funderar på om det är värt att "sätta dit henne" och tadig en funderar på din egen verksamhet, jag vet inte vad det är du får in pengar på men fundera på om du måste ha dina egna hästar i företaget. och fundera på vad det är som är ivägen för en expansion för ditt företag, är det verkligen hon? och vad vad vad har du att vinna på en fajt i jämförelse med familjens förlust jag kan inte tro att det står i propotion till varandra.
På gården där jag bodde är nu den ena dottern hemma och har sin verksamhet i full gång, i sommras var det läger där och jag var där som gästtränare, jag är där en gång i veckan och har träningar och när jag tänker på vad jag kunde ha ställt till med så skäms jag

Tack för ditt långa svar.

Tyvärr fungerar ju inte det svenska samhället att man kan leva på bidrag och sjukpening och sen inte göra rätt för sig och driva sin verksamhet svart.
Hur skulle Sverige sett ut om alla gjorde så?

Jag är inte den som lägger mig i andras affärer, därför har jag inte heller bryt mig när mannen går hemma sjukskriven men bygger en hel anläggning själv även om jag tycker det är väldigt fel. Trodde i allafall att de gjorde något rätt för sig och drev sin inackoderingsverksamhet vit eftersom jag skrev på kontakt.

Eftersom de nu inte har verksamhet och inte tänker skaffa det så får jag ju flytta hästarna.

Det jag tycker är mest allvarligt är att han får sjukersättning när han inte är sjuk, inte att de hyr ut svart. :mad:

Vad glad jag blir när jag läser alla inläggen i den här tråden. För det verkar trots allt som om fler och fler i "Hästsverige" börjar förstå att vi måste driva våra verksamheter vitt om vi ska få den respekt från samhället som våra företag förtjänar. Och vill vi ha tillgång till samhällets trygghetssystem får vi vackert vara med och betala skatt. Driver själv inackorderingsverksamhet, helt vitt, och tycker om att sova med gott samvete på nätterna :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 250
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 076
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 884
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 986
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII