Inackoderingstall, kontakt utan verksamhet.

Victoria Secret

Trådstartare
Från och med den första januari har jag eget företag och kommer att ha hästarna i företaget. Detta innebär att jag behöver kvitto från inackoderingstallet som jag hyr av men vad händer om de inte har någon registrerad verksamhet?? De är ett inackoderingstall med 14 hästar så visst är de tvugna att ha F-skatt när de har så många hästar?
Jag har kontrakt med dem men de står inget org:nummer.

Sv: Inackoderingstall, kontakt utan verksamhet.

ja, om inte typ 7 eller fler är deras egna o de inte driver in pengar på nåt sätt.. Det är en viss summa om året som kan anses vara hobbyverksamhet. Om du betalar till post eller bankgiro så har de företag. Annars får du fråga hur de gör

10-12 är inackoderingar, frun "jobbar" endbart med detta. Jag betalar kontant och när jag nämde att jag skulle starta företag så blev det inga positiva reaktioner.

Det troliga är att de driver sin verksamhet svart, det är f ö väldigt vanligt i hästbranschen, eftersom verksamheten verkar vara större än vad som kan räknas som hobby. Tala om för dem att du vill ha kvitto från och med nästa betalning så får de ordna det till dig.

ja om det är en vit verksamhet. De kan ju köra det som hobby verksamhet och då går det på deras personnr...

Om de inte vill ge dig kvitto elle faktura får du flytta hästarna dit till ett ställe där de vill ge dig det. :)
Lycka till som företagare!

Jag har kontrakt med uppsägning på 3 månader både på alla stallplatserna och mitt boende så det är inte bara att flytta. Eftersom vi skrev kontrakt trodde jag ju självklart att de hade en verksamhet.
Men jag har ju förståt att det har varit skumt då pappan i familjen är "sjukskriven" pga ryggen men bygger hus och stall här på gården som om ingenting. Han har även sakt att han inte tänker jobba mer för han har betalt skatt de tjugo åren han har bott i Sverige så nu behöver inte han jobba mer utan lever på bidrag. Fem barn och en verksamhet som jag har fått reda på är svart, Jag som iallafall trodde mamman gjorde rätt för sig. Hon skulle prata med sin man, så får se vad som händer.

Kvitto på stallplatsen kan du få oavsett om de tar pengarna som privatpersoner eller företagare. Sedan är det en annan fråga om de vill lämna dig ett kvitto, vilket inte är sannolikt om de inte har pappren i ordning.

Är de inte momsregistrerade finns det ingen moms att dra av, det kanske är det du tänker på?

Nä det vet jag. Tänkte bara lite fel. Var ju helt säker på att de hade företag. För se om de registrerar sig eller vad de nu väljer att göra.

det luktar ful fisk.. Finns ingen chans i världen att de driver det hela vitt. Jag ska följa denna tråd då du verkar ha gett dem nåt o tänka på :) Har de tillstånd o ha hästarna samt §16 då?

Gör en sökning på personerna på ratsit eller dyl så ser du om de driver verksamhet. Eller ring skatteverket =)

Betalde idag och hon sa att hon skulle gå in och fixa kvitto men kom aldrig ut igen. :mad:

Säg upp stallplatsen , skaffa en ny , vit . Med, antagligen , dyrare hyra.

Som sakt är inte hyran problemet jag har inga problem att betala mer så länge jag kan dra moms. Men flytta x antal hästar nu och hitta stallplats till alla är inte det lättaste. Men har börjat leta. Sen bor jag här också, så allt är inte helt enkelt.

Men det spelar ju ingen roll om priset är utan moms - hyrd av privatperson (3500 kr) eller med moms (3500 kr + moms).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 250
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 076
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 884
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 986
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII