In packade barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

åke

Trådstartare
Kan någon svara mig på varför man i vissa länder packar in barnen i filtar? Alltså nu menar jag som små trånga paket. Hur funderat på det länge men inte hittat något bra svar.
 
Sv: In packade barn?

Jag har hört att det ska göra barnen trygga, att de känner sig lika omslutna som i moderlivet. Men om det är sant vet jag inte...
 
Sv: In packade barn?

Jag antar att det är för att barnen känner sig trygga och blir lugna. Påminner om livmodern.
Jag brukade vira in mina när de var nyfödda och hade svårt att komma till ro.
 
Sv: In packade barn?

Tror väl även att vi lärde oss i skolan någon gång att man lindar barn i vissa länder då de har brist på vitaminer och mineraler och lindandet hjälper leder och ben att växa på ett korrekt sätt trots allt.
 
Sv: In packade barn?

Ja, det är väl både och - dels att många spädbarn gillar det för att de känner sig trygga när armar och ben inte spretar fritt :D , och dels att man, som i Sverige förr, trodde att barnen inte skulle bli fina och rakväxta utan "krumma" om de inte lindades.
 
Sv: In packade barn?

Jag har ett vagt minne av att det gått en dokumentär på tv om just det ämnet.

Minns jag inte alldeles galet så var det i Asien man lindade in barnet i ett "paket" av den anledningen att benen skulle bli raka och fina.
 
Sv: In packade barn?

Om man ser på små spädbarn som sover så slår de ut armar och ben häftigt ibland och kan då vakna med ett skrämt skrik. Lindar man barnen med en filt så kan de inte slå ut armarna och sover då tryggare, lite som i livmodern. Funkar när de är riktigt små.
 
Sv: In packade barn?

Jag läste en gammal artikel om det här för bara en vecka sedan. Man lindade för att man trodde att lemmarna annars skulle krokna. Det är ingen vanlig företeelse i västvärlden idag, men österut lindas barn fortfarande. Rekommenderas inte av WHO.
 
Sv: In packade barn?

Fast det är skillnad på linda och linda. Lindar man för att få raka ben så lindar man ganska hårt medan lindar man för trygghet så sveper man en filt runt barnet utan att för den delen linda fast dem. "Svepta" barn sover många gånger bättre när de är spädbarn. I mitt lilla experiment så funkade det på 4 av 4 barn:)
 
Sv: In packade barn?

Små bebisar har kvarvarande reflexer som växer bort med tiden och precis som du säger känns det tryggare att vara inpaketerade i tex en flanellfilt.
Dennna reflex kan man även som vuxen ha känning av när man håller på att somna och tvärt rycker till och förskräckt söker något att hålla fast sig vid.
Det man i vissa länder sysslar med att linda "benen raka" är något helt annat där lindas först armmar och ben hårt sedan lindas hela kroppen i sträckt läge.
 
Sv: In packade barn?

Jag tolkade TS fråga som att den handlade just om lindning av det hårdare slaget. Jag kan givetvis ha tolkat fel. :)
 
Sv: In packade barn?

Om man ser på små spädbarn som sover så slår de ut armar och ben häftigt ibland och kan då vakna med ett skrämt skrik. Lindar man barnen med en filt så kan de inte slå ut armarna och sover då tryggare, lite som i livmodern. Funkar när de är riktigt små.
Håller med. :bow:
Här i Lordilandet, iaf på "mitt" BB är det vanligt att linda barnen i en liten filt. Och det är minsann INTE för att de ska få raka ben! :rofl:
Så har jag gjort med alla tre ungarna den första tiden, när de var alldeles "nya". Ett litet tips är att det är buslätt att placera babyn så att den inte ligger vare sig platt på rygg eller mage om de är i sin kokong. Man bara placerar dem i rätt position och bullar om dem med täcket. Hur mysigt som helst, och de sover gott. Sen när man kan ta upp dem kan man ju kånka dem i bärsjal också, så får de fortsätta "livmoderstämningen". ;)
 
Sv: In packade barn?

Den här tråden får mig att minnas att när vi var små och gick och la oss så var det alltid rop på "Puss och kraaaam" = koden för att vi var klara och mamma och pappa skulle komma och säga godnatt (och pussa och krama). Jag minns att jag alltid ville att de skulle "stoppa om en"; helst dra täcket jättehårt och "paketera"/linda in mig i täcket. Jag kommer ihåg att det gav någon slags trygg känsla... så det kanske höll i sig långt upp i åldern det där med livmoderskänslan; i alla fall för mig. :D
 
Sv: In packade barn?

Det känner jag också in mig i: "Mamma stoppa om mig så inget är utanför täcket" utom huvudet då...
 
Sv: In packade barn?

Fast det är skillnad på linda och linda. Lindar man för att få raka ben så lindar man ganska hårt medan lindar man för trygghet så sveper man en filt runt barnet utan att för den delen linda fast dem. "Svepta" barn sover många gånger bättre när de är spädbarn. I mitt lilla experiment så funkade det på 4 av 4 barn:)

I bl.a. Belgien har de till och med speciella "paket" att lägga spädbarn i när de ska sova. Ser ut som en klänning som sytts ihop längst ner - armarna får alltså lov att sticka ut fortfarande. Jag har sett några enstaka i svenska barnaffärer de senaste åren också men där nere är de jättevanliga.
 
Sv: In packade barn?

Är det såna "gro-bag"? Det börjar väl bli vanligt här också, eller i alla fall så är det alltid annonser i alla föräldratidningar. Det är väl mer kanske att man är rädd för att barnet ska trassla in sig i täcket (med tanke på plötslig spädbarnsdöd), och därför skulle barnet ligga i en sån sovpåse istället. De ser inte så bekväma ut tycker jag, men det kanske de är...
 
Sv: In packade barn?

Om man ser på små spädbarn som sover så slår de ut armar och ben häftigt ibland och kan då vakna med ett skrämt skrik. Lindar man barnen med en filt så kan de inte slå ut armarna och sover då tryggare, lite som i livmodern. Funkar när de är riktigt små.
Precis så.

Jag födde min son i Sydafrika och där lindar man barnen i små "hårda paket", det är inte så hårt att blodet stoppas men tillräckligt för att de ska känna sig trygga, att trycket ska vara som när de ligger i magen.
Jag tyckte det funkade jättebra, han sov alltid bättre när han var lindad, skrek mindre än när vi var på besök i Sverige och hade honom "lös" i liggvagn (hemma hade jag bara honom i en typ bärsjal)
Förklaringen de har är att små barn har "existensångest", dvs de fattar inte varifrån en arm kommer flygande för de har inte klart för sig att det är deras, därför blir de lugnare lindade.
Jag lindade mer och mer sällan och aldrig efter att han blivit 6 mån. En kompis från Ryssland säger att där lindar de i ett år och barnen är då mindre motoriskt utvecklade men tar igen det på nån vecka. MIn son har alltid varit väldigt motorisk så jag ser inga nackdelar med att ha lindat honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 852
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 473
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 963
Senast: Rosett
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 227
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp