In och ut från hagen

Sv: In och ut från hagen

Jag öppnar stalldörren och släpper lös mina hästar från hagen och de springer in i sina boxar, dom vet vart dom bor. Har 3 st.

Jag tar dem på mest pratiska sätt, med syfte att inte lämna någon ensam om det går. Annars tar jag dem som de kommer. De som gärna vill in kommer ju fram först, och om alla vill in så brukar de mest desperata ställa sig först i kön. Eller de ranghögsta.

Jag försöker se på hästana. Vem vill in, vem vill inte? Vilka hästar blir oroliga när de andra försvinner, vilka kan man ta två och två/tre och tre?
Det hela ska vara så trevligt som möjligt för hästarna, med andra ord så skonar jag de som är rädda att bli lämnade(eller oroliga bara idag av ngn anledning) genom att ta dem först.

Avslutar alltid med två tillsammans - och då vill jag ju ha de som är lugnast. Annars kan det bli obehagligt att gå därimellan. :cool:

Jag öppnar bara ytterdörr och boxdörr så hamnar de direkt i hagen. På morgonen går Ofsi ut först och Kippy efter, på kvällen går Kippy in före och Ofsi efter. Vet inte varför dom gör så..?

Jag tar in två och två och börjar med halvblodsstona i hagen närmast stallet, sedan hämtar jag två lämpliga kandidater ur den andra hagen där det går fyra, och så en sista vända med de restrerande två. Den enda hästen som KRÄVER förtur är ett av halvblodsstona, men det blir bättre och bättre.

Medryttarhästen är högst i rang i hagen med fyra pållar, men människan är alltid högre för honom, så även om han kan köra med de andra hästarna för att få komma först så viker han sig om en människa vill annorlunda.

Moej skrev:
Är inte säker på att jag stoppade tråden rätt.

När ni tar in hästarna från hagen, tar ni in dom hur som helst då, eller den som är högst i rang först osv. ?

Jag öppnar rakt in i stallet, så visst kommer de i rätt ordning. De sköter ju det själva.

Hälsning Maja

Dolores_88 skrev:
Jag öppnar bara ytterdörr och boxdörr så hamnar de direkt i hagen. På morgonen går Ofsi ut först och Kippy efter, på kvällen går Kippy in före och Ofsi efter. Vet inte varför dom gör så..?

Kippy tycker väl helt om att vara inne mer än Ofsi :D

@trådskaparen

Hemma spärrar vi av stallplanen och låter hästarna springa in själva, funkar utmärkt då alla vet var de bor, de springer alltid in i rangordning.

Den enda som kan gå in och ut från hagen lös är min häst :love: .. Hon brukar bli kvar till sist både när dom ska tas ut och tas in pga. att hon är den enda som håller sig lugn då.. Hon är inte lägst i rang.

Har varit mycket disskusioner om in och uttagning i mitt stall.

Släpper våra hästar lösa när dom ska in! dom hittar var och en till sin egen box utan strul! mkt bekvämt :)

Vi släpper våra hästar så att de går in själva. Vi stänger en grind så att de inte kan ta sig någon annanstans ifall de skulle få den idén.

Det är i stort sett alltid samma ordning på hästarna när de går in. Ranghögst först osv. På morgonen när de ska gå ut är det samma grej att de går själva och jag vet inte hur de andra gör men jag släpper dem i rangordning eftersom det är så de själva väljer att göra.

Min häst är bara 11 månader så vi tar först ut hans hagkompis sen tar vi in min häst först då han springer igenom hagen om han blir ensam!

Skulle aldrig låta min häst gå in från hagen själv, vi hade en häst i stallet som gjorde det och den gick omkull på stallgången och skadade sig rejält!

Där min häst bor går hästarna både ut till och in från hagen själva. Det är 22 hästar i samma hage, och tre olika grindar - de vet var de ska in och de vet var de bor. Smidigt!

Mina hästar går in själva då hagen sitter i hop med stallet. När jag öppnar dörren kommer dom alltid in i samma ordning som alltid. Ledar valacken först, gammel stoet och sist unghästen! Har nog aldrig hänt att det har varit någon annan ordning. :bump:

Det står fem hästar i stallet , och de är utspridda i tre hagar.
Unghästen som står ensam under vinterhalvåret tar jag alltid in först. Han står närmast stallet, och om man inte tar in honom först så rusar han runt som en tok, bockar och busar, så att den hästen man leder in före honom blir nervös när man går förbi hagen. Han är också högst i rang

Sen tas "grabbarna grus" in. Där är det viktigt att ta gammelgubben först, som står högre i rang. har allt som oftast hjälp med mig, så då tas de ju in tillsammans, men annars tas de var för sig.

Sist tas min häst och hans flickvän in. Även om jag är själv tar jag in dem samtidigt. De går så bra tillsammans, och lämnar man min pålle sist blir han gaaalen, och lämnar hans flickvän sist kan hon bli lite svårfångad.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 662
Senast: jemeni
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 236
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka