In- och tillridning, kurser?

H

horsewhisper

Hej. Här kommer lite frågor som jag funderar på, hoppas att någon kan svara på dem :)

Finns det någon "snabbkurs" i foderlära, där man lär sig om olika foder, vad de är bra för och hur man räknar foderstater.

Och så undrar jag om det finns någon kurs i hovslageri, där man lär sig om olika hovsjukdomar, hur hästen ska skos och om olika typer av skor, beslag och sulor mm... Och där man lär sig sko tappsko. Jag kan inte utbilda mig till hovslagare pga min rygg, men jag är intresserad av att lära mig allt annat runt hovslageri.

Ni som jobbar med in - och tillridning av hästar vad har Ni för utbildningar/erfarenheter?
Har Ni startat eget företag eller är Ni anställd någonstans?

Mvh Horsewhisper

Sv: In- och tillridning, kurser?

Vill du lära dig mer om foderstater och räkna på dessa så kan jag tipsa om att kontakta t ex Krafft. De kommer ofta ut och håller föredrag om man är ett gäng. De kan även lära ut hur man räknar foderstater.
Ett annat tips är att kontakta en agronom som finns i trakten (t ex naturbruksgymnasium?) och be dem om en snabbkurs. Samlar du ihop några vänner behöver det inte bli så dyrt. Något att genomföra i samarbete med en ridklubb?
Själv har jag lärt mig genom att läsa. Det finns gott om bra litteratur i ämnet! Bl a har SLU ett enkelt häfte där allt står som man behöver för att kunna räkna ihop sina hästars foderstater. Kostar inte mycket (runt 150 kr?). Kolla in deras hemsida så kan du nog hitta rätt på var man beställer den.

"Hästens utfodring och avel", grundkurs, 5 p, SLU Ultuna, Uppsala.

Ang in & tillridning så fins det bara(vad jag vet) att bli diplomerad beridare/remont utbildare, vilket bara fins ett tiotal om ens det i landet.
Sen har säkert många gått hästhållning och läst andra kurser och så. Tävlat aktivt och lång erfarenhet är väll det man har som "utbildning"

Undrar också om det finns bra böcker om utfodring? Även om hur man bygger upp muskler? Om lösgörande rörelser?

Man kan gå tappsko kurs.
Annars rekommenderar jag att läsa så mkt som möjligt om foder osv för att lära sig, jag är själv lärd genom bäcker.Kunde redan allt de lärde ut på hästhållning å de andra kurserna jag gick men var bra att få det på papper. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Klickade in på ens bdb som frågade om h*n skulle dra av sin häst skorna och hittade denna kommentaren :crazy: Jag har min ponny barfota...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 878
Senast: Angelique
·
Hästmänniskan Nu ska vi se om jag lyckas formulera mina frågor på ett sätt som går att förstå.. I dagsläget vill jag bara ägna mig åt att åka till...
Svar
11
· Visningar
2 068
Senast: Mona
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 602
Senast: Jenny
·
Trav Angående transporter av djur 071113 kl 15.14 Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en...
2
Svar
23
· Visningar
2 311
Senast: Mehl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar