In med armbågarna var det!

E

Emelie3

Jag har ett litet problem, oväntat nog. Jag blir lätt för rak i armarna och när jag väl får böj på dem så ser det väl ut som om jag skall älga mig fram i en kö eller något, okej kanske lite överdrivet, men de blir utåt liksom, jag vill ha in armbågarna till sidan och hitta en bra vinkel, så nu undrar jag om ni har några tips. Givetvis skall jag träna, träna och åter träna och det gör jag redan, men finns det kanske någon extra bra övning eller liknande?
Ett tag tänkte jag binda ihop armarna med varandra för jag antar att det inte finns någon som har har kommit på någon grej som typ håller in armbågarna till sidan och i rätt vinkeln va? :angel: ;)

Detta är väl en vanlig syn på mina armar, ursäkta bildkval. är tagen ur en film, men hoppas det syns ändå. (Vet att det finns massa andra saker som behöver redigeras också, men just nu är det armbågarna jag är ute efter, trots att allt egentligen hänger ihop)
rakaarmartv.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: In med armbågarna var det!

När du rider, bestäm dig för att "sätta fast" armbågarna in till sidan. om du gör det, med vinkel i armbågarna, kan du sedan vrida tummarna en aning utåt, dvs, "lägg" handen fast åt motsatt håll. om man vrider tummarna utåt, från varandra, kommer armbågarna in till kroppen automatiskt. man ska så klart inte sitta så konstant, men man kan överkorrigera det en liten stund, bara för att få in känslan, och sedan göra några upprepningar då och då under ridpasset för att påminna eller upprepa förnimmelsen.

Låter som ett bra tips, skall testa det nästa gång jag rider!

Någon mer kanske?

Damp_ s tips är bra! Har använt mig av det och gör det fortfarande ibland för att checka av:)

Du kan mycket möjligt ha händerna för nära varandra. Sitt på en tex
en stol, böj armarna och ha ca 10-15 cm mellan händerna - armbågarna
vill åka ut, men om du breddar handen en anning så åker armbågarna
in och ger en rät vinkel till bettet.

detta skulle vara en tråd för mig eller vad säger du :angel:

Jag har som damp_ säger tränat, tränat o tränat, och det blir bättre med tiden, men som sagt man måste tänka på det hela tiden och jobba på det.

kanske igentligen lite svårt att säga, då kortet är taget ur en film. men jag tycker att du ser mkt spänd ut i hela sittsen. du ser ut som du drar upp knäna, kort lårmuskel och spänd i ljumsken. Du sitter inte ordentligt pga av det utan hamnar lite framåt lutad. det ser desutom ut som du spänner dig i axlarna som i sin tur leder till armbågarnas vinkel.

prova att slapna av och öva i bekväm gångart, kanske skritt? och rid utan stigbyglar. ihop med skuldrorna och in med arbåden. slapna av i axlarna så de kommer ned och svanka inte utan rid ordentligt med nedre bukmuskelaturen...........

lycka till!!

Du kan testa en sak som jag gjorde med mina elever i går :idea:
Ta en ärtpåse i varje armhåla typ/under armbågarna, då är du tvungen att hålla om m armbågarna mot sidorna, annars tappar du dom.

detta skulle vara en tråd för mig eller vad säger du :angel:

Jag har som damp_ säger tränat, tränat o tränat, och det blir bättre med tiden, men som sagt man måste tänka på det hela tiden och jobba på det.

haha, för mig med men ju mer man plågar sig med sitsträning, ju mindre behöver man tänka på det, det gåller ju oss båda, vi är ju ljusår framme i utvecklingen nu, jämfört när vi red ponny!!!!:rofl:
(( hör inte till saken, men jag håller höger tumme för dig idag, snäckan...)))

Till Oss Alla, träna träna,och träna lite till... :bump:

Jo jag vet att jag blir spänd, för just skritten är en gångart som vi jobbar kanske mkt med, hon har svårt att skritta, för hon blir lätt spänd, småtaktar istället och huvudet flyger upp. Det har blivit mkt bättre, men det är fortfarande mkt kvar. Traven är nog lättaste gångarten, men eftersom att hon bara är fyra och vi har inte arbetat jätte mkt med att sitta på henne så spänner hon sig nog ännu mer om jag skulle ta bort stigbyglarna. Ibland upplever jag att jag har för korta armar :P. Att jag inte når fram liksom ^^ .. för det händer i stort sett bara på stora hästar, hon jag rider på på kortet är över 170. Jag är själv väldigt liten, 157 ungefär, men jag förstod inte det med kort lårmuskel.. Jag har ju korta ben, men jag fattade inte :o .

Tack!

Hm, blir man inte väldigt lätt spänd i överpartiet då, alltså axlar och sånt? Eller jag kanske har helt fel :p

Men det låter smart (:

Tummarna utåt är ett bra tips liksom att rulla axlarna bakåt (Rulla, inte trycka!).

Däremot får du inte trycka eller "sätta fast" armbågarna mot sidorna eftersom du då omöjligt kan få en oberoende hand. armen och handen kommer t ex lättridningen att följa med kroppen. :crazy: Tänk istället att du svingar bäckenet framåt mellan armbågarna. Överarmarna hänger bara helt avslappnat ur axlarna och den enda spänning du har är den som krävs för att vinkla i armbågen.

Lycka till!

...många bra svar... som nån sa så är det viktigt att kunna svikta i hela armen både mot och från hästens mun. Men gudarna ska veta att det inte alltid är lätt att se själv vad man gör tokigt ;) Du ser ut att vara lite lite framåtlutad? Tänk på att sitta med lite svank så brukar axlarna komma bak, och därmed arbågarna också, av sig självt!

Hoppas det går bra för er! :banana:

Nej, för jag tänkte på det med tipset om att ha något vid armbågarna eller liknande att det känns som om man blir för spänd och inte får en följsam sits/hand. Testade det där med tummarna när jag var ute och red på en annan häst och det fungerade faktiskt. Så nu blir det till att öva!

Jaa jag vet, det är sedan hennes "hemska" period när hon bara kunde börja bocka något helt otroligt, så blev man liksom lite framåtlutad för att ta stöd och inte få en sådan smäll. För detta släpper nämligen när hon är helt lösgjord, då lutar jag mig inte alls framåt.

Du kan testa en sak som jag gjorde med mina elever i går :idea:
Ta en ärtpåse i varje armhåla typ/under armbågarna, då är du tvungen att hålla om m armbågarna mot sidorna, annars tappar du dom.

mm. låter bra. men då är det ju lätt att man spänner armarna i stället för att kunna hålla kvar ärtpåsen. och då blir hästen också spänd och där av går upp från formen mm...
vad jag skulle ha gjort är att göra en halt rätta till armarna så som du vill ha dem, lägga ett spö över underarmarna och rida som vanligt. tar ut armbågarna eller lägger ner handen kommer du att tappa spöet.

man kan göra liknande övning om man har för breda händer. då sätter du spöet under tummarna (så att tummarna håller fast spöet) och sen rider du som vanligt. eftersom du håller i spöet kan du inte flytta händerna i från varandra. du kan inte heller lägga ner händerna för då stoppas spöet mot hästens manke.

Jag hoppas att du förstår hur jag menar..
lycka till!!

Det är ingen som har upplevt känslan av att ha "för korta armar", för det känns som att jag inte når fram riktigt på stora hästar och får då antagligen en rak arm eller något böjd men med armbågarna långt som fasen ut på sidorna.. :confused:

Du krummar en del förutom ditt problem med armarna (och gör samma sak som mig när jag är trött). Om du tänker på att öpnna upp bröstbenet (eller lättare; upp med tuttarna) så kan det rätta till sig en del..

Det är ingen som har upplevt känslan av att ha "för korta armar", för det känns som att jag inte når fram riktigt på stora hästar och får då antagligen en rak arm eller något böjd men med armbågarna långt som fasen ut på sidorna.. :confused:

Joooodå, det känner jag igen! Tränaren säger typ Flytta fram handen på tygeln - handen ska vara framför dig!
hur f*n då? tänker man - armarna räcker ju inte till :confused:

Jag kan glädja dig med att ju mer man tränar, desto mer inser man att armarna faktiskt räcker till :bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 544
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 533
Senast: DeCloe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 615
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar