In från bete?

Sv: In från bete?

*kl*

Mina kommer gå ute åtminstone sepember ut, sedan får vädret avgöra. Jag har stora betesmarker som räcker mer än väl långt in på hösten, men brukar erbjuda hö fr.o.m. september då näringen i gräset börjar avta...

Sorry trådskaparen att jag knycker din tråd, men tänkte inte göra en egen tråd som det säkert kryllar av. Hoppas det är ok!

Många skriver här att de tänker stödfodra vid behov, men hur vet man egentligen det? mina 2 tjockisar går ut dygnet runt i en hage där det nu börjar vara ganska kort, några cm gräs som de betar allt eftersom det växer. Några h om dagen (3-4) går de på längre gräs. Detta eftersom de båda två som sagt är runda i hullet. De ska gå på lösdrift sen i vinter. Hade tänkt att sluta släppa hästarna dit då det börjar bli lerigt så att inte sommarhagarna förstörs. Hur ser det ut näringsmässigt senare i höst? kanske jag borde släppa hästarna lite längre tid på det längre gräset så det får i sig ordentligt...

Många hästar är ju så att de ratar höet när det fortfarande finns gräs, mina käkar BÅDE hö och gräs om de får. :cool:

Det ska du naturligtvis inte göra. Man kan ju inte utgå från att dom vet vad dom talar om.
Men nog borde det vara en hint om att ta reda på hur det förhåller sig, tycker du inte? Kan ju aldrig vara fel att lära sig lite mer.

LIA

Hur de förhåller sig? Jag har pratat o frågat många som jag litar på i frågan om hästar. O de anser som jag att de är bättre att täcka än att de ska behöva "burra" upp pälsen, de är ju till att ödsla energi på något som kan förhindras. O jag ser det fortfarande som ett tecken på att de fryser, för om de inte fryser, varför skulle de då burra upp pälsen?
Ja ja för att hålla värmen, men de måste ju börja med att hästen börjar frysa?

Hästar har en kamin i grovtarmen. Den viktigaste åtgärden för att hästen inte ska frysa är att grovtarmen har bränsle att arbeta med – alltså att fodergivan ska ökas när temperaturen sjunker mot noll. Olika typer av hästar har olika ”kritiska” temperaturer. Nedan länk sammanfattar några arbeten i ämnet och har referenser.

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm
HH

Jättebra artikel, som jag redan läst. Men den är ingen som kommer få mig att sluta täcka mina hästar, när de burrar upp pälsen så åker täcke på, oavsett hur många grader de är.

Hur de förhåller sig? Jag har pratat o frågat många som jag litar på i frågan om hästar. O de anser som jag att de är bättre att täcka än att de ska behöva "burra" upp pälsen, de är ju till att ödsla energi på något som kan förhindras. O jag ser det fortfarande som ett tecken på att de fryser, för om de inte fryser, varför skulle de då burra upp pälsen?
Ja ja för att hålla värmen, men de måste ju börja med att hästen börjar frysa?
Hästarna reglerar sin "klädsel" utefter behov, ungefär som du gör med att ta på eller av en extra tröja. Dom reser och sänker sina hårstrån på motsvarande sätt.
Om du lägger på ett täcke som hästen inte behöver. Hur mår hästen då?
Jag förstår inte varför man är så rädd att låta saker och ting skötas av sig självt, med dom system som utvecklats genom generationer.
Man har gjort studier på nötkreatur som visar att utevistelse vintertid gör väldigt liten skillnad på foderåtgången, alltså liten energiförbrukning. Dom djuren klipptes eller reds iofs inte.

Våra hästar går ute 24/365 och dom fryser aldrig, oavsett väder och vind. Dom har en "ligghall" som dom aldrig besöker annat än på sommaren, däremot har dom gott om läplatser för olika vindar. Dom behöver förstås sin päls och hudfett, så vi punktklipper endast vid behov och tvättar dom inte.

LIA

Hästarna reglerar sin "klädsel" utefter behov, ungefär som du gör med att ta på eller av en extra tröja. Dom reser och sänker sina hårstrån på motsvarande sätt.
Om du lägger på ett täcke som hästen inte behöver. Hur mår hästen då?
Jag förstår inte varför man är så rädd att låta saker och ting skötas av sig självt, med dom system som utvecklats genom generationer.
Man har gjort studier på nötkreatur som visar att utevistelse vintertid gör väldigt liten skillnad på foderåtgången, alltså liten energiförbrukning. Dom djuren klipptes eller reds iofs inte.

Våra hästar går ute 24/365 och dom fryser aldrig, oavsett väder och vind. Dom har en "ligghall" som dom aldrig besöker annat än på sommaren, däremot har dom gott om läplatser för olika vindar. Dom behöver förstås sin päls och hudfett, så vi punktklipper endast vid behov och tvättar dom inte.

LIA
Täcke som den inte behöver?
Studier på nötkreatur skiter jag högaktningsfullt i!
Era hästar klarar de säkert alldeles utmärkt men som du säger så tvättas dom inte o punktklipper bara medans mina tvättas MINST 3ggr i veckan o klipps varannan vecka höst o vinter tid den ena klipps även varannan vecka HELA året.
Så som jag sa från början så är de hästar som klarar de som du säger men även de som intye gör de, de är från häst till häst o kanske från ras till ras, o bruksområde osv. mkt som spelar in!!!

Måste fråga, varför klippa och tvätta dem så ofta..? Jag tycker att jag är petig som tvättar benen på min flera gånger i veckan, men jag skulle aldrig duscha hela henne eller klippa så ofta, det måste ju vara döden för pälsen..?

Måste fråga, varför klippa och tvätta dem så ofta..? Jag tycker att jag är petig som tvättar benen på min flera gånger i veckan, men jag skulle aldrig duscha hela henne eller klippa så ofta, det måste ju vara döden för pälsen..?

Klipper för att de behövs, tävlas på relativt hög nivå.
Tvättar inte med schampoo varje gång förstör inte pälsen ett dugg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 096
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka