In från bete?

Sv: In från bete?

Åh, tack för de uppmuntande orden, behöver dom såväl nu, just nu öser regnet ner här och jag får ont i magen av att vänta in onsdagen..

Fast det är hela 9 grader nu i kväll, liten förbättring i alla fall, men hualigen, att det kan göra så ont i hjärtat av att veta att mina gubbar går ute i mörkret... :(

Min hjärna säger mig att JO, dom klarar sig utmärkt, dom är för sjuttsingen födda ute, alla 3, på Irland, det regnigaste av det regniga landen och dom har alla tre haft en uppväxt där dom tills de var minst 3 år gamsla gått helt fritt på heden..

Så, antagligen så är dom hellyckliga av att få gå ute.

Men varje kväll när jag kommer så gnäggas det för full hals och dom kommer allihop i full galopp mot mig.

Åhh, dom vill hem skriker det i hela mig och jag tanker fula tankar om min alldeles underbara höbonde(som inte är klar med höet vi ska ha ännu, på torken).

Att dom antagligen endast vill åt sina kvällshinkar med kli, mineraler och annat gott(kvälls godis är ett måste TROTS bete), det talar vi tyst om. :angel:

Det är ju hem till mamma dom längtar.. :love:

Fy vad jag är pjoskig med mina gubbar, mina älskade pensionärer.. Dom är nog de mest bortskämda hästar som går att uppbringa i Dalarna.. :D

Ja, täcke vore ju ett alternativ, men jag har 8 km till hagen, blir för drygt att sitt och ta av på morgonen eller vid kraftigt omslag till sol o fint igen.

Jag tror det är värre för dom att gå FÖR varma, hade jag haft hagen hemma så hade ju saken varit biff, bara att täcka efter behag, men nu, får de stå under granarna.

Enda positiva är ju att det inte var knott på kvällen..

*kl*

Mitt samvete hemsöker mig..

Längtar tills ondag då dom får komma hem till mamma och få lite mer av TLC.. :love:

Vad tror ni, behöver jag oroa mig så mycket som jag gör..?

Dagarna är det ju fortfarande 20 gradser, men på natten kan det ju bli ner mot 4... Fixar dom det?

Om man inte förstört pälsen med täckesmissbruk klarar hästar åtskilliga 10tal minusgrader.

Vårt bete brukar räcka till Lucia men det är i södra Sverige. HH

Täckar man i tid och otid kan inte hårmusklerna tränas och göra sitt jobb. Det är de som reser hårstråna så att det blir ett luftlager mellan dem.

En frisk, oklippt, torr häst som inte tränar/tävlar på högsta nivå behöver normalt inte täcke på vintern om den får tillräcklig med mat. Sen kan det förståss finnas enstaka köldkänsliga undantag.
HH

*kl*

min + stallkompisar går in de nätter det är ruggigt väder nu, ute i beteshagen om det är fint och torrt väder. stödfodras en del också, dom har bete, men inte så mycket "krut" i det längre.
han är tjockpälsad men ändå en fryslort som blir spänd av kallt väder, men sen ligger det nog en del i att han har en nojjig matte också :D

ytterligare ett skäl är pålles hovar som inte mår helt prima av att stå på blött underlag hela dagarna (iom regnet), så på hovis inrådan får han gå in nattetid och torka till. plus ena boxgrannens mugg, och andra boxgrannen som är en lätt överviktig ponny som inte direkt tar skada av att komma in från betet litegrann :p

Men jag tycker förstås om de är så pass kallt att hästen måste resa på hårstråna så är de väl dags o lägga på täcke. men de e bara vad jag tkr o vad jag hade gjort.

Och jag tycker tvärtemot. Eftersom det är hästens naturliga sätt att hålla sig varm ska vi människor inte förstöra det.

Alla tkr vi olika. Men jag tror ju trots allt att de fryser o de e därför de fäller upp pälsen. fryser=täcke för mig..

Föregående år har jag tagit in ungefär i mitten av oktober. Så länge vädret är okej, ser jag ingen anledning till att ta in för natten. Regnar det lite slänger jag hellre på ett regntäcke.
I år står jag i ett nytt stall, och jag vet inte när de brukar ta in sina hästar där. Men än så länge går dom ute iallafall. Har en hosthäst, som mår mycket bättre av att vistas mycket ute, så jag hoppas att de kan gå ute ett bra tag till :)
Släppte på bete i början av april, så de har alltså redan varit ute ganska länge, men de ser bara ut att trivas!

De är super när man kan ha sina hosthästar ute, vi lämnade iväg vår att gå i lösdrift över vintern(då vi inte har möjlighet att ha de hemma) då vintern är tuffast för vår host häst.

Att de lyfter pälsen är för mig snarare ett tecken på att det börja bli kallt. Inte att hästen fryser. Alltså det görs långt innan hästen börjar frysa. De har ju inte tappat sitt väderskydd bara för vi avlat fram lite sporthästar :)

Må så vara men jag lägger på täcke på mina eftersom jag har möjlighet till de, jag sticker ju såklart inte ut på betet o lägger på täcke eller liknande men på de som går hemma gör jag de. :)

Må så vara men jag lägger på täcke på mina eftersom jag har möjlighet till de, jag sticker ju såklart inte ut på betet o lägger på täcke eller liknande men på de som går hemma gör jag de.
Men varför det, om det inte behövs och du motverkar hästens eget inbyggda isolationssystem?

Menar du att dom som går hemma behöver täcken mer än dom andra? :confused:
Eller varför täcker du???

LIA

KL
Här går hästarna ute sålänge hagarna håller, dom blir ganska så söndertrampade när det är sånthär regn hela tiden och dom aldrig får torka upp. Att det regnar annars för hästarnas del spelar ingen roll, i värsta fall så får man väl lägga på dom ett litet täcke om någon fryser, men dom är i gott hull och verkar inte direkt vara i närheten av att frysa.

Kanske inte rätt tråd men provar.
När planerar ni att ta in era hästar från betet?

Funderade på det idag. Här där jag bor är det runt 8-10 grader på nätterna nu bara och när det är regn blir det ju rätt rått väder. Speciellt för min som har kissinge spines och lätt spänner sig, i natt får hon ha täcke för nu när jag kom ut nyss kändes hon spänd och väldigt kall. Men vill helst ha henne ute hela sep i alla fall.

Som det ser ut nu, så minst hela september också....behöver inte stödfodra än och lägger absolut inte på några täcken förän tidigast oktober/november.

Jag har alla möjligheter i världen att lägga på och ta av täcke bäst jag vill eftersom vårt bete är hemma på gården. Men gör det inte ändå.

Fullblodet har haft något 'rest' päls nästan hela sommaren. Han är också lite fet i pälsen och har alldeles utmärkt skydd mot vädret. Kan tillägga att han glänser trots sin feta päls ;)

Men ifall pälsen blir blöt ända i till skinnet, har de möjlighet att fortfarande rugga upp och hålla värmen?
För alla hästar ha ju inte riktigt fet päls längre..

Men varför det, om det inte behövs och du motverkar hästens eget inbyggda isolationssystem?

Menar du att dom som går hemma behöver täcken mer än dom andra? :confused:
Eller varför täcker du???

LIA
Jag anser att de behövs.

Hästarna som går på bete är unghästar, mestadels 3 åringar = inte så vana vid täcken. behöver inte täcken på samma vis, blir vädret för dåligt eller kallt tas de in från betet o stallas in om nätterna istället.

Hemma går tävlingshästarna 5-18 år gamla o vana vid täcken vid dåligt väder /kallt väder = täcken på. + att vissa är klippta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 096
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka