In från bete?

Sv: In från bete?

Jag har alla möjligheter i världen att lägga på och ta av täcke bäst jag vill eftersom vårt bete är hemma på gården. Men gör det inte ändå.

Fullblodet har haft något 'rest' päls nästan hela sommaren. Han är också lite fet i pälsen och har alldeles utmärkt skydd mot vädret. Kan tillägga att han glänser trots sin feta päls ;)

Det är ju ditt val att göra så, jag skulle aldrig göra så men alla tkr vi olika.
Inget fel med fet päls.

Mina går ute så länge som det går. Tog in i november förra året,med undantag för kalla nätter med dåligt väder då tog jag in dom. Började stödfodra i oktober utan att dom var direkt intresserade.I november började det gå åt mer hö så då var det dags att ta in. I år har jag redan börjat stödfodra (slutet på juli) mitt svårfödda fullblod med krafftfoder eftersom hon är dräktig och jag vill ha henne i så gott hull som möjligt innan vintern. Vid dåligt väder får hon stå inne på nätterna. Dom andra får täcken vid ruskväder.

Jag anser att de behövs.
Men ditt argument för att täcka var ju citat: "Må så vara men jag lägger på täcke på mina eftersom jag har möjlighet till de,"

Detta som svar på Chilis info om att hästar lyfter pälsen för att inte frysa, vilket du misstagit för att dom redan börjat göra det.

Så uppenbarligen täcker du fast du nu vet att det inte behövs? Varför göra det?

LIA

Hästarna flyttas från bete till lösdrift när maten på betet är slut.
Nu så går de på sommarbete och innan det blir lösdriften så kommer de att gå på höstbete med stödutfodring ett tag.

Jag har inget bete kvar nu så de går hemma igen. Här finns i alla fall lite att äta. Har börjat ge hö nu. Inget krut i gräset nu ändå, bara bukfylla. Tänk på det alla ni som har kvar hästarna på bete. Viktigt att stödfodra nu.

jag har mina ute till okt slut ,sen tar jag hem dom till lösdriften så då går dom ute ändå fast me täcke och mer foder . jag fodrar hela okt och regn täcke på natten . det ska iallafall tanten ha 16 år så vi kan rida och inte går ner ivikt . november läggs ett tunt höst täcke på under regn täcket

*kl*

Min häst har aldrig gått ute så mycket som i år. Förr har vi hållt betessäsongen juni-juli-augusti. Men i år står vi i ett stall som har mer utevistelse och hästarna släpptes på bete 1 maj och kommer gå ute åtminstone hela september (med stödfodring). Planen är ute hela oktober, men blir det kasst väder så stallas de in tidigare.

Ang. täcken så kommer min häst att täckas när han börjar frysa, vilket brukar vara när temperaturen kryper ner runt 10-12 grader i kombination med regn. Börjar med regntäcke och lägger på tjockare när jag ser att han fryser, inte i förväg.

Jag håller med dig. Jag har iofs redan stallat in min häst i helgen som gick :) Hon verkar helnöjd med att få sova inne i boxen och få sitt kvällshö inne.

Delvis knapp, betet här har tunnat ut rejält så nu är det nog dags för dem att få vara inne på natten... igår fick de gå in för att sova (och käka hö), de var skitnöjda med det...

*KL*

Släppte mina på nytt bete igår, eller rättare sagt öppnade upp en liten ynklig bit till. Jag kommer börja stödfodra så sent som möjligt, kanske lite lucern för proteinet bara. Har gräs i vinterhagarna så jag räknar inte med att behöva börja fodra fullt ut förrän i december eller när första snön kommer. Men sen har jag extremt lättfödda som klarar sig på rötter om det skulle vara så.

Ute ska dom gå hela vintern.

Min häst och kompisens häst står fortfarande ute dygnet runt. Kommer väl ta in dem inom 2 veckor skulle jag tro.
Då nätterna är lite osäkra och kallare och min häst är frusen av sig så går hon med regntäcke nattid och har gjort det i 1 vecka drygt.
Finns fortfarande mycket bete kvar med vi stödutfodrar 3 ggr om dagen med hö men dem lämnar det mesta av det, men det finns iallafall där om dem vill ha!

Jag har inget bete kvar nu så de går hemma igen. Här finns i alla fall lite att äta. Har börjat ge hö nu. Inget krut i gräset nu ändå, bara bukfylla. Tänk på det alla ni som har kvar hästarna på bete. Viktigt att stödfodra nu.

Fast det går inte säga så generellt. Beror dels på var i landet man bor, vad man har för bete, och för hästar.

Här växer gräset så det knakar än, jag tycker jag gör f*n inte annat än klipper gräsmattan. Det SVÅRfödda fullblodet går halva dygnet på bete och står inne dagtid - precis som han gjort hela sommaren. Han får fritt med strå inne, men äter väldigt lite av det.

Han har inte tappat ett endra gram i vikt, dvs det är mer än tillräckligt med energi (MJ) i betet för att täcka hans behov på 120 MJ, däremot har han tappat aningens aningens lite överlinje och jag är pipig så jag tillskottsfodrar lite för proteinets skull.

Men att kalla det för bara bukfylla är inte alls korrekt här, det är milt sagt drag i gräset fortfarande, och en normalfödd häst skulle utan problem föda sig på enbart bete halvdygn. Fbl skulle utan problem föda sig på enbart bete om han gick heldygn med.

Jag har dock bra bete (klöver), och gott om det.

Men lite vanskligt generellt säga det bara är bukfylla och att man måste stödfodra, beror på geografiskt läge, bete, häst och behov =)

Det här är för övrigt en väldigt, väldigt trevlig betessäsong, helt perfekt. Länge sen det var såpass perfekt betesår här :love:

Men ditt argument för att täcka var ju citat: "Må så vara men jag lägger på täcke på mina eftersom jag har möjlighet till de,"

Detta som svar på Chilis info om att hästar lyfter pälsen för att inte frysa, vilket du misstagit för att dom redan börjat göra det.

Så uppenbarligen täcker du fast du nu vet att det inte behövs? Varför göra det?

LIA

Jag tror inte på de där med att de inte fryser när de lyfter pälsen.
Mitt "må så vara" var inte menat som att jag höll med eller så de var mest uppgivet, inte länt att diskutera med vissa typer av hästmänniskor (jag kan va en av dem) för de är inte villiga å se en annan åsikt.
Jag kommer inte sluta täcka mina hästar för att några bukefalister säger att de inte fryser när pälsen står rakt ut!

Jag kommer inte sluta täcka mina hästar för att några bukefalister säger att de inte fryser när pälsen står rakt ut!
Det ska du naturligtvis inte göra. Man kan ju inte utgå från att dom vet vad dom talar om.
Men nog borde det vara en hint om att ta reda på hur det förhåller sig, tycker du inte? Kan ju aldrig vara fel att lära sig lite mer.

LIA

Har inga planer på att ta in mina än på ett bra tag. September ut brukar sällan vara några problem om det inte ösregnar hela månaden. Brukar täcka nattetid fram i september antingen om det regnar ihärdigt eller om det börjar gå ner mot nollan. Stora pärlan behöver tillskott hela sommaren trots bra bete, min lilla verkar klara sig utmärkt utan någonting extra än så länge.

Ska i dagarna byta hage till uppväxt vall som slogs i juni, massor med fräscht och näringsrikt gräs. Efter det har vi "vinterhagen" som stått tom sen mitten av maj och är tämligen gräsrik. Så här finns gott om bete än.

Jag tar hem mina hästar nu i helgen. Men det är inte pga av vädret eller pga brist på bete - vädret är ju helt ok än så länge och betet räcker länge än.

Nej, jag tar hem dem eftersom det är enklare för mig att ha dem hemma nu. Jag försöker rida dem varje dag även när de går på bete, men eftersom betet ligger drygt 1 1/2 mil hemifrån så blir det ett evinnerligt körande fram o tillbaka varje dag hela sommaren. Så nu vill jag ha hem dom. Och jag har gott om gräs i vinterhagen så de får bete här med.

Dessutom längtar jag efter att få ha mina härliga pållar hemma igen :)

Vanligtvis till ca 15:e oktober.Mina går med fri tillgång på grovfoder samt tillgång till ligghall året runt så vissa år börjar jag ta in dom nattetid i november.(hage på tre resp. 7 ha.) Jag kan också ta in dom vissa nätter om vädret är bläk och sen låta dom gå ute andra,finare nätter.Anledningen att jag tar in dom överhuvudtaget är att dom har lite olika behov av kraftfoder osv vintertid.Blir lättare att kontrollera i varsin box.

Det ska du naturligtvis inte göra. Man kan ju inte utgå från att dom vet vad dom talar om.
Men nog borde det vara en hint om att ta reda på hur det förhåller sig, tycker du inte? Kan ju aldrig vara fel att lära sig lite mer.

LIA

Nu kom jag ihåg varför jag slutar vara inne och diskutera här med jämna mellanrum.

"Kräks.... "

Jag har slopat betet från och med förra sommaren, fullbloden går ute x antal timmar om dagarna medan travaren+korsningen går ute 8-22, sen har jag 2 ston på lösdrift som går ute dygnet om. Fullbloden får kraftfoder 3 ggr/dag och resterande 2 ggr/dag. Fri tillgång på hö. Verkar välbehövligt då gräset nog inte har mycket till näring kvar

Kanske inte rätt tråd men provar.
När planerar ni att ta in era hästar från betet?

Funderade på det idag. Här där jag bor är det runt 8-10 grader på nätterna nu bara och när det är regn blir det ju rätt rått väder. Speciellt för min som har kissinge spines och lätt spänner sig, i natt får hon ha täcke för nu när jag kom ut nyss kändes hon spänd och väldigt kall. Men vill helst ha henne ute hela sep i alla fall.

Helst september ut. Men det beror helt på vädret. Vid regn/kyliga nätter åker regntäcke på under natten. Eller som igår, när det spöregnat hela dagen så fick dom faktiskt komma in under natten då både min häst å hans hagkamrat är fryspellar å min känslig om ryggen.

Men som sagt, dom får fortsätta vara ute dygnet runt så länge det bara går. Att det är 8-10 grader på nätterna dör dom inte av. Hur ska dom annars klara av att gå utomhus i vinter?? ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 096
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka