In från bete?

Sv: In från bete?

När det blir för blött ute. Bästa beteshagen får de inte vara i när det är blött vår och höst och den mindre hagen är inte så rolig att vara i när den består av lera och grus. Ett bra år är de ute i oktober. De får hö vid behov.
Fast i år har vi inga hästar hemma och de vi har borta ska gå ute hela vintern.

Beror alldeles på vädret! Vi har gott om bete kvar, och vinterhagen har varit orörd hela sommaren så där finns massor med bete också. Så de kommer ju fortsätta gå på mycket gräs trots att de kommer in om nätterna.

Helst får de gå ute hela september. Vissa år har de gått ute till mitten på oktober :) Får slänga på dem ett regntäcke bara om det är lite regnigt.

Våra brukar komma in i mitten av oktober, men då har vi stödfodrat under någon månad.
Igår kväll, vid 23-tiden var det 12 grader, och i morse klockan 5 bara 8 grader, men hästarna ser ut att trivas.

In på natten i mitten av oktober cirka eller när det blir för blött. Det är olika beroende på vädret och tillgång på gräs.
Vi har två sommarhagar till som har massor av gräs kvar.

Min 3 åring är inne nu, mest för att han började rymma o hoppa över staketen. :grin: hehe.. inte så kul med en könsmogen 3års hingst springandes lös i byn:eek:

annars brukar våra gå in i september någon gång beroende på vädret.

I år vrider jag dygnet så han går ute dag och inne natt när insekterna tillåter det. Då kompisen står på boxvila och ska göra länge till, så blir det inget heldygnsbete. Annars går de ut på heldygn så snart insekterna tillåter igen, och går då in nattetid när vädret säger ifrån. Har blivit i aug vissa år och oktober andra.

Vi tar in våra när det är för kallt och betet är slut. Det vill säga i slutet av oktober, november kanske december. Jag brukar börja stödfodra dem ett tag innan.

Denna sommar har vi bara två hästar som går ute dygnet runt.
Våra två ponnyer är inne på nätterna eftersom den ena har haft fång och den andra får vara sällskapskompis.

Man får väl inte ha dem ute så länge på bete? Eller har jag missuppfattat detta helt?
Eller ni kanske har ligghall eller liknande...

Du får ha ute utan ligghall så länge betestillväxt sker. Sen får du ha ute 16 h (är det väl nu, eller har det inte trätt i kraft än?) per dygn utan ligghall.

Men än är det långt kvar tills gräset slutar växa här.

Ja så länge de är bete så är jag helt med på de men Forest Autumn skrev:
Vi tar in våra när det är för kallt och betet är slut. Det vill säga i slutet av oktober, november kanske december. Jag brukar börja stödfodra dem ett tag innan.

De var november kanske december som jag reagerade på, de är ju både kallt och inget bete då, även om man stödfodrar, de var då jag mena om de var lagligt att ha dem på bete då.Rörigt blev detta men hoppas ni förstår vad jag menar.

Så här såg det ut hos oss 21/12-08 ... Fullt bete pågick med rejäl grästillväxt ;)
081221LillyRocket.jpg

Oj, shit :) de va inte illa!
Då är de ju inte så farligt, fast jag hade nog tagit in mina hästar tidigare iaf, för jag är en mes:p haha.. o så tkr jag de är mysigt att ha dem inne i stallet o skönare att jag vet att de står i värmen i stallet om nätterna:)

Men de är lagligt att ha dem på bete till december?

Det är fortfarande så länge betet växer som gäller och inte månaden.
Jag tog kanske i lite med december men det har varit varmt länge de senaste höstarna hos oss. Vi har beteshagarna precis utanför stallet så jag kan lätt ta in dem varje dag. Det gör jag i slutet av hösten då de står inne ett tag på dagen. Jag tror inte riktigt på att de fryser redan nu. Den ena har dessutom haft hosta tidigare i sitt liv och han mår bäst i hagen.

Ja kan man ha en "hosthäst" ute så länge så är ju de super:) tror inte de finns så många hästar som fryser redan nu, min gjorde inte , han bara fick lust att utöka hagen, hoppa över staketet :/ :)

KL
Mina får gå ute tills det slutar växa i hagarna. Möjligen att tävlingsponnierna får gå in några nätter innan tävling redan nu.

Vi väntar dessutom på att få tillstånd att bygga klart resterande boxar så än så länge har vi bara 3 boxar i stallet. (På 6 hästar) :p

Jag hoppas att dom kan gå ute september ut iaf. Men allt beror som sagt på vädret. Förra året kom dom sista in i början på oktober:)

*kl*

Ser att flera än jag har sina hästar ute ännu, då behöver jag inte våndas för mycket över det faktum att mina inte kan få komma in förräns på onsdag.

Då vi får hem höet!

Bete finns så det räcker och blir över men jag tycker det börjar bli lite kyligt nu, för 17 det är ju bara 5-6 grader på natten, JAG fryser och får då dåligt samvete över att mina gubbar går ute ännu.

Det finns gott om skog att stå under vid regn och stora fina ängar så det går nog egentligen ingen nöd på dom, MEN på mig.. ;)

Mitt samvete hemsöker mig..

Längtar tills ondag då dom får komma hem till mamma och få lite mer av TLC.. :love:

Vad tror ni, behöver jag oroa mig så mycket som jag gör..?

Dagarna är det ju fortfarande 20 gradser, men på natten kan det ju bli ner mot 4... Fixar dom det?

Klart de fixar det. De är designade för att gå ute, det är därför de har sån däringa päls vet du ;)

Skämt åsido, jag förstår din 'noja', men det är just noja. Det är vi människor som fryser. Jag fick dock också 'kallt!'-nojan häromnatten när det var 6 grader klockan 6 på morgonen, och JAG frös. Fullblodsherrn gick lugnt i sin hage alldeles utmärkt tempererad dock..

Så, du oroar dig i onödan ja, de fryser inte om de har mat och päls (dvs är oklippta) om det så är minus 5 grader ju. Och tänk på de där vårdagarna, när det är +5 grader och sol och man glatt springer ut och tar av täcket så de kan få lufta sig och rulla sig i snön. De fem graderna plus är MYCKET kallare än de här fem plus =)

Det är noja ;)

Jag slänger hellre på ett regntäcke än tar in hästarna för natten. På vintern ska man ändå hålla på med insläpp, lerborttagning, mockning, väga foder... Kan lika väl lägga den tiden under oktober på att ta på och av täcke - dvs täcke på natten eller vid ihållande regn. Inte för jag tror det kommer behövas, men ändå.

Givetvis får de stödfoder men de mår så mycket bättre utomhus.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 096
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka