Impregnera täcke - hur och med vad?

Jag tvättar med speciella tvättmedel, och en tvätt med impregnering om jag har det hemma. Men sen sprayar jag även täcket med impregnering som jag sen kör hårtorken på, då det ska varmtorkas för bästa effekt. Har hållit emot regn jättebra, men andasfunktionen går åt pipan till viss del iaf, men hästarna har hållit sig torra iaf. En himla massa pyssel och medikamenter, billigt blir det inte heller, men har inte vågat chansa.. så trist om det läcker in vatten då det är nyss tvättat. Tvättar varje sommar.

Jag tvättade nämligen eftersom de redan var så dåliga i impregneringen, de är många år gamla så jag tror inte det hade spelat någon roll.
Det jag tänker mig en impregnering är att vätskan man sprutar på ska ersätta den som kommer i form av regn, mätta tyget (vilket man gör när det blir blött rakt genom) eller så ska det lägga sig på ytan som skydd.

Funderar allvarligt att vaxa som man gör med bomullsjackor eller New zelandtäckena om ni kommer ihåg dem?

Precis likadant blev det för mig i somras när jag tvättade och sen sprayade impregnering, gjorde ingen som helst skillnad. Så nu prövade jag att vaxa ett regntäcke med hals (storlek 145) och det tog tid och var jobbigt, men jäklar vad det blev bra! Vid regn pärlar sig regndropparna och glider av, precis så jag tänkte mig att ett tätt täcke ska göra. :) Köpte grönlandsvax.. Inte jättedrygt till täcken men det kostade iofs bara 100 kr.

Hej!

Jag tvättar inte mina täcken heller, iaf inte med tvättmedel och i maskin. Är de för grisiga blir det vatten och rotborsten, jobbigt men då verkar vattentätheten hålla bättre. Sen har jag gamla skräptäcken jag dödar och använder som reservmaterial när jag behöver laga täckena.

/Lavinia

Jag tvättar inte heller täcken i maskin, det blir en balja med såpa under sommaren och sen sköljer jag av dem med slangen, funkar toppen.

Men, min unghäst pajjade 3 täcken i vintras, med revor och sömmar som släppte. För att kunna laga var de tvungna att tvättas, lagaren ville inte ha in dem i symaskinen annars, vilket jag förstår. Så hon lappade dem, jag har smetat gummistövelslagning över sömmarna och sen sprayat täcket med imprenex. Får hoppas att det håller, det ena täcket hade jag på i veckan när det kom typ 30 mm, hästen var torr, så det verkar som det har funkat.

Jag tvättar inte heller täcken i maskin, det blir en balja med såpa under sommaren och sen sköljer jag av dem med slangen, funkar toppen.

Men, min unghäst pajjade 3 täcken i vintras, med revor och sömmar som släppte. För att kunna laga var de tvungna att tvättas, lagaren ville inte ha in dem i symaskinen annars, vilket jag förstår. Så hon lappade dem, jag har smetat gummistövelslagning över sömmarna och sen sprayat täcket med imprenex. Får hoppas att det håller, det ena täcket hade jag på i veckan när det kom typ 30 mm, hästen var torr, så det verkar som det har funkat.

Jag tycker inte att impregnering bara ska hålla hästen torr utan täcket också.

Jag tycker inte att impregnering bara ska hålla hästen torr utan täcket också.
Då är det nog bara vaxning som återstår. Jag är uppe i 16 år som hästägare, med täckade hästar varje vinter, jag har aldrig varit med om ett täcke som är torrt efter ett kraftigt regn. Jag har själv kläder som är gjorda för extremt väder, inte heller de kläderna är torra i regn.
Däremot kan både jag och hästarna vara torra, trots att kläder och täcken är blöta i yttersta lagret.

Galon och plast är väl material som klarar dina krav, men de materialen andas inte.

Då är det nog bara vaxning som återstår. Jag är uppe i 16 år som hästägare, med täckade hästar varje vinter, jag har aldrig varit med om ett täcke som är torrt efter ett kraftigt regn. Jag har själv kläder som är gjorda för extremt väder, inte heller de kläderna är torra i regn.
Däremot kan både jag och hästarna vara torra, trots att kläder och täcken är blöta i yttersta lagret.

Galon och plast är väl material som klarar dina krav, men de materialen andas inte.

Då blir det nog vaxning.

Ett material som är spänt tål att bli blött utan att läcka men så fort det går mot något (huden under eller fodringen på täcket) eller blir väck så kommer det under bli vått. Det har ju med ytspänning att göra.

Då blir det nog vaxning.

Ett material som är spänt tål att bli blött utan att läcka men så fort det går mot något (huden under eller fodringen på täcket) eller blir väck så kommer det under bli vått. Det har ju med ytspänning att göra.
Tänk på att välvaxade tyger inte heller andas särskilt bra.

Nikvax, den som man tvättar in, funkar men jag är tveksam till hur bra det är att impregnera insidan av täcket... Dessutom stinker den.

Provade Hööks spray och den funkar okej om man är väldigt generös.

Att tvätta täckena tycker jag är ett måste, de blir ju jättesmutsiga och äckliga på insidan. Ser inget samband mellan hur ofta de tvättas och hur vattentäta de är, här har helt nya täcken läckt och gamla som varit tvättade flera gångar håller tät.

Men alla täcken läcker förr eller senare, vissa tex Amigo läcker redan innan de tvättats... Är för jäkla tråkigt! Måste alltid ha dubbla täcken och ändå blir hästarna blöta om det regnar mycket. :mad: Enda som håller dem torra är mina gamla tjocka vintertäcken från Shires men de kan de ju inte ha på sommaren...

I alla mina år med hästar har jag sett ett enda täcke som aldrig läckte! Det var ett rutigt täcke från Börjes, Macpro tror jag det het. När min häst var blöt genom sitt Rambo var denna häst helt torr.
Hade också macpro både regntäcke och vintertäcke. Måste ha varit bland de bästa täcken som gjorts. Super passform, vattentätt och snyggt . Började sin bana som blårutigt och blev senare lilarutigt. Höll i evinnerlig tid. Numera använder jag imprenex för grovtextil. Tycker jag fungerar ok.

KL
Funderar vidare på temat.
- Hur viktigt är det att använda produkter som är gjorda speciellt för täcken när ni tvättar/impregnerar tror/tycker ni? Jag testade att köpa täckestvättmedel och -impregnering från Bucas men vet inte om det är värt pengarna?
- Måste man impregnera varje gång man tvättat/varje gång det regnat mycket eller vad är det rimligt att det klarar av?
- Jag har hittills bara använd impregnering i sprayform men förstår det när jag läser här i tråden som att det även finns impregnering man kan lägga i tvättmaskinen. Fördelar/nackdelar med det?

Jag tvättar och impregnerar mina utetäcken en gång om året, den täckade ponnyn är ofta dålig i magen på hösten och våren så täckena blir jätteäckliga. Har bara skal och använder liners som tvättas oftare.

Tvättar med NikWax, impregnerar med NikWax och torkar på låg värme i torktumlaren.

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 528
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 738
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 426
Senast: Migo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar