ElPerdon

Trådstartare
Vi är på väg att skaffa hund och har funderingar över det här med att importera. Jag har inte hittat några klara eller samlade regler för detta. Som jag förstått det importeras valparna först när de är 15 veckor men att man kan söka dispens för detta. Är det inom alla länder man kan söka dispens och vad kostar det? Vad blir det för extra kostnader med att importera?
Fördelar, nackdelar - tankar?

Det är hyfsat svårt att få tag på hunden vi vill ha, därför kommer importtankarna. Funderar på länder som Finland, Danmark och Tyskland.

Vi är på väg att skaffa hund och har funderingar över det här med att importera. Jag har inte hittat några klara eller samlade regler för detta. Som jag förstått det importeras valparna först när de är 15 veckor men att man kan söka dispens för detta. Är det inom alla länder man kan söka dispens och vad kostar det? Vad blir det för extra kostnader med att importera?

Det är hyfsat svårt att få tag på hunden vi vill ha, därför kommer importtankarna. Funderar på länder som Finland, Danmark och Tyskland.
Det går inte längre att söka dispens för att föra in valp tidigare än 15 veckor. Enda landet du kan ta in under 15 veckors ålder är från Norge och därifrån behövs ingen dispens :) Övriga länder krävs rabiesvaccinering och den görs först när valpen är 12 veckor och sen måste det gå 21 dagar innan införsel.

Det är rabiesvaccinet som styr när valpen får komma in i Sverige.

Vad de kostar extra är väl upp till uppfödaren. Den måste ju stanna 2 månader extra, vaccinationer, avmaskning, veterinärintyg, djurpass och exportstamtavla.
Förutom det registrering hos skk och så transporten hem, åka med nån/flyg eller hämta själv?

Jag hämtade min valp själv i Litauen. Färja till Riga, hyrde bil och åkte och hämtade den. Sen färjan hem.
Jag valde att importera pga den trånga avelsbasen i Sverige. I princip alla bra hanar e släkt med min tik! Så jag importerade en hanvalp och hoppas han utvecklas så han kan användas i avel.

Det kostar extra att få hunden registrerad i SKK och naturligtvis resan med biljett även för hunden (om du inte kör bil). Handläggningen från Jordbruksverket kostar, om jag inte minns fel, ca 950 kronor och SKK-registreringen ungefär 700 kronor.

Fördelen med att köpa hund från ett annat land är enligt min mening att man kan få hund med en annan stam än de svenska (som med tiden - om rasen är liten - kan vara /bli ganska snäv). Det kan också vara så att man, som du är inne på, kan få en hund öht - om det nu är så att rasen knappt finns i Sverige.

Nackdelen kan vara att du inte har samma möjlighet att träffa kenneln och bilda dig en uppfattning om hur tiken är mot sina valpar etc. Vidare har en del länder problem med en del korruption, så det kan vara vanskligt att lita fullt ut på hälsotester osv.

Tänk på att Sverige har förbud för kupering av öron och svans. Det innebär att hunden inte får vara kuperad om den skall visas på utställningar här, även om ursprungslandet skulle godkänna det. (Men nu tror jag ingen av de länder du räknade upp godkänner kupering).

Jag har importerat två hundar själv så om du har några mer specifika frågor så får du gärna skriva ett pm.

Senast ändrad:
Det kostar extra att få hunden registrerad i SKK och naturligtvis resan med biljett även för hunden (om du inte kör bil). Handläggningen från Jordbruksverket kostar, om jag inte minns fel, ca 950 kronor och SKK-registreringen ungefär 700 kronor.

Vaddå för handläggning hos sjv? Aldrig hört om.
Registrering hos skk beror på från vilket land, 440kr för nordiska länder och 595kr för övriga länder.

Vaddå för handläggning hos sjv? Aldrig hört om.
Registrering hos skk beror på från vilket land, 440kr för nordiska länder och 595kr för övriga länder.

900 riksdaler har jag betalat till Jordbruksverket den 2 nov 2014 för att de skulle handlägga mitt ärende. Då fick jag skicka in namnteckning etc från uppfödaren för att visa att det var jag som skulle ta in hunden från Sverige.

900 riksdaler har jag betalat till Jordbruksverket den 2 nov 2014 för att de skulle handlägga mitt ärende. Då fick jag skicka in namnteckning etc från uppfödaren för att visa att det var jag som skulle ta in hunden från Sverige.

Jag behövde inte göra nått när jag importerade min hund. De var bara att åka och hämta och tullen kollade hundens pass innan vi klev ombord.

Nej,nu är det samma regler från alla EU länder, 12 v rabies vacc o så 21 dagar ´+ pass så är det klart,sen beroende på om man åker med hunden själv eller om någon annan gör det åt en så kan det tillkomma ett vet intyg.

Hm. Märkligt. Till mig sade de att jag var tvungen att betala först, annars skulle jag inte få några handlingar om införseltillstånd.

Kan det bero på vilket land, kanske?

Kanske nått sånt? Jag hämtade min i Litauen och åkte färja från Lettland (Riga) till Stockholm.
Eftersom de bara finns sånna gränskontroller på vissa ställen kontaktade jag sjv för den kontrollen har de ju bara på Arlanda, och jag fick inte flyga då (gravid)

@jerseyko var din valp när du hämtade den?
Införseltillståndet gällde väl bara valpar under 12 veckor? Om jag minns rätt.
Är/var de äldre än så så behövdes väl inget tillstånd från sjv?

@jerseyko var din valp när du hämtade den?
Införseltillståndet gällde väl bara valpar under 12 veckor? Om jag minns rätt.
Är/var de äldre än så så behövdes väl inget tillstånd från sjv?
Fast man får inte längre ta in valpar yngre än 4 månader (rabiesvacc vid 12 veckor och sen vänta 21 dagar), förutom från Norge där det inte behövs rabiesvacc från - så därför behövs inget tillstånd längre.

Fast man får inte längre ta in valpar yngre än 4 månader (rabiesvacc vid 12 veckor och sen vänta 21 dagar), förutom från Norge där det inte behövs rabiesvacc från - så därför behövs inget tillstånd längre.

Nu ja, men tänkte förut, då när man kunde få dispans för att ta in valpar utan rabiesvaccination. Tänkte om det var någon skillnad i åldern på deras hundar eftersom jerseyko inte behövde några papper från sjv medans prinsessfeminist var tvungen att betala in en viss summa för att få tillståndspapper :)

Nu ja, men tänkte förut, då när man kunde få dispans för att ta in valpar utan rabiesvaccination. Tänkte om det var någon skillnad i åldern på deras hundar eftersom jerseyko inte behövde några papper från sjv medans prinsessfeminist var tvungen att betala in en viss summa för att få tillståndspapper :)
Aha, då är jag med. Tänkte på nu jag :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Alltså, det är extremt enkelt att hantera hydrolat 😅 Jag har mitt i kylen, droppar en droppe på en möbeltass eller tops, och lägger den...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 510
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar