Jag har importerat från 4 olika länder, Ryssland 3 ggr, en gång var från två andra EU-länder och en från Norge (Norge räknas väl knappt som import
).
Det jag har varit noga med att försäkra valpen innan den fyller 4 mån, just för att slippa reservationer vid eventuella ledbesvär. Sen ska valpen besiktas i Sverige och besiktningsintyg skickas till försäkringsbolaget. Kanske är olika på olika bolag, men de flesta har de reglerna så det kan vara värt att kolla upp.
Själva resan har vi löst på olika sätt, flyg eller båt/bil, courier, uppfödaren har kommit hit, skickats som cargo osv. Det är olika regler beroende på hur valpen reser, all information om det finns på jordbruksverkets hemsida. Ingen av mina valpar eller vuxna hundar har tagit illa vid sig av resan vad jag kunnat märka, oavsett hur de har rest. De är trötta, absolut, men glada och öppna när de kommer fram.
Enda nackdelen jag sett hittills är att bilder och filmer inte alltid visar allt. Hittills har alla mina varit friska med bra temperament, speciellt tacksamt då jag har en ras där både mentalitet och hälsa kan svaja. Mina importer från Ryssland är utan tvekan de friskaste och mentalt bästa hundarna jag har haft. Men exteriören har varit varierande och jag har fått hundar med lite halvtaskiga rörelsemönster som inte filmer har visat. Åker man dock och hälsar på valpen så kan man ju upptäcka sånt i tid.