Importera sadel?

Sv: Importera sadel?

Verkar vara en bra affär.
Ett litet tips! Kolla säljaren går med på att sälja den på exportfaktura. Det innebär att du slipper betala amerikanska skatter och avgifter, blit typ TAX-FREE. De svenska avgifterna får du ju betala i vilket fall som helst men dom blir lägre. Tullen räknas på det pris du betalar i USA och evetuell frakt om den inte ingår i priset. Momsen räknas på priset plus tull och ev andra avgifter.

Kanner du ingen i USA som kan kopa sadeln at dej for att sedan skicka over den till dej??
Da slipper du bade tullavgifter och moms i Sverige.

Jag tycker det verkar rätt överambitiöst av tullen att få människor att bevisa att nånting är en gåva om det de facto står på paketet att det är det - har dom verkligen tid med det? Hur som helst så har jag aldrig misslyckats. Å andra sidan har jag aldrig köpt så dyra saker som en sadel. Dessutom har jag precis lärt mig att en gåva får ha högsta värde 500:- annars ska du betala moms och tullavgift oavsett.

Jag jag har hört talas om gåvoskatt men jag är ingen jurist. Har aldrig betalat gåvoskatt på nånting jag fått heller oavsett värde. Jag måste vara en syndare.

Kan bara nämna vad jag råkade ut för för ett par år sedan... Ingen sadel, men en annan rätt värdefull sak från USA...

Fick reda på via internet att en tjej i USA hade hittat några gamla holländska hingstböcker, modell större med foton och allt... Hon hade fått dem av en tränare eller liknande för många år sedan och nu kände hon att de bara samlade damm hos henne. (Och de gjorde de verkligen, visade det sig, de var väldigt dammiga när jag väl fick dem! :)). Hon ville ge bort dom till någon "som verkligen hade nytta av dem". Jag blev ju eld och lågor förstås - dom ville jag ju ha! Så, jag mailade henne och berättade om mitt stamintresse, erbjöd mig att åtminstone stå för frakten. Jag fick dem, hon stod t o m för frakten (800:- visade det sig, de var stora!).

Det gick ca 4 månader, inget hände. Jag trodde att jag blivit lurad, hörde inget om böckerna. Sen kom ett brev från tullen... De trodde ju givetvis inte på att det var en gåva... Efter ett par telefonsamtal och brev där jag noga beskrivit vad som hände, att det verkligen var en gåva, fick jag äntligen mina böcker... Just då var jag väldigt pank och hade sagt till tullen att om det tillkom tull mm skulle jag inte kunna lösa ut dem. Jag insåg ju att de var värda en hel del...

Men visst hade tullen gått in i paketet och kollat. Och de var mycket misstänksamma! Det kan jag iofs förstå, men i just det här fallet så var det just en gåva. Allt som allt tog det ca 5 månader för böckerna att ta sig från USA (Kalifornien) till Sverige...

Sen en fråga till er som kan... Hur är det om man får ett instrument från en tillverkare utomlands, för att prova, för att tillverkaren vill att man skall göra reklam för det i Europa? Då har man ju INTE köpt någonting...

Mvh Cissi

Om värdet överstiger 500:- ska man betala tullavgift och moms även om det är en gåva. Om det kommer utanför EU vill säga. Om ett ftg vill göra reklam så antar jag att de själva kan tänka sig att stå för avgifterna.

Jag handlar rätt mycket själv från både USA och UK - en enda gång har jag fått betala tull/moms och det var på ett paket som var märkt merchandise. Det har aldrig varit problem med saker skickade som gåva.

Om tullen har tid med att kolla paket?

Jodå, det finns två sorters tullare - uniformerade och "papperstullare". De senare sysslar enbart med gods. De blir tämligen duktiga på att känna när det ligger en hund begraven...

Immer

Ring Tullverket och fråga! Förr i tiden fanns det något som hette temporär tullfrihet, detta kunde man få för varor som t ex skulle testas i Sverige och sedan återutföras.

Immer

Vad ar det for sadel du har kollat in?
Det finns alltid bekantas bekanta att vanda sej till. Nagon du kanner maste ju kanna nagon i USA. Om inte kanner jag manniskor i USA som du kan ta kontakt med om det krisar sej. Det ar kanske lite langdraget och langsokt, alltid bast att ha sina egna kontakter, men har du inga sa delar jag med mej!

Observera att man ska betala moms och tullavgift om gåvans värde överstiger 500:- vilket en sadel gör. Jag skulle satsa på att ta hem den från land inom EU.

Har funderingar att köpa en "Wizzard Poley med horn" från denna sida...
http://www.downunderweb.com/downunder.htm
Tycker det låter läskigt att låta någon jag inte känner personligen skicka en sadel för 6475:- till mig.
Finns ju en risk att man inte får någon sadel alls då ju.

MVH/ Stefan

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 429
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar