Sv: Importera sadel?
Kan bara nämna vad jag råkade ut för för ett par år sedan... Ingen sadel, men en annan rätt värdefull sak från USA...
Fick reda på via internet att en tjej i USA hade hittat några gamla holländska hingstböcker, modell större med foton och allt... Hon hade fått dem av en tränare eller liknande för många år sedan och nu kände hon att de bara samlade damm hos henne. (Och de gjorde de verkligen, visade det sig, de var väldigt dammiga när jag väl fick dem!
). Hon ville ge bort dom till någon "som verkligen hade nytta av dem". Jag blev ju eld och lågor förstås - dom ville jag ju ha! Så, jag mailade henne och berättade om mitt stamintresse, erbjöd mig att åtminstone stå för frakten. Jag fick dem, hon stod t o m för frakten (800:- visade det sig, de var stora!).
Det gick ca 4 månader, inget hände. Jag trodde att jag blivit lurad, hörde inget om böckerna. Sen kom ett brev från tullen... De trodde ju givetvis inte på att det var en gåva... Efter ett par telefonsamtal och brev där jag noga beskrivit vad som hände, att det verkligen var en gåva, fick jag äntligen mina böcker... Just då var jag väldigt pank och hade sagt till tullen att om det tillkom tull mm skulle jag inte kunna lösa ut dem. Jag insåg ju att de var värda en hel del...
Men visst hade tullen gått in i paketet och kollat. Och de var mycket misstänksamma! Det kan jag iofs förstå, men i just det här fallet så var det just en gåva. Allt som allt tog det ca 5 månader för böckerna att ta sig från USA (Kalifornien) till Sverige...
Sen en fråga till er som kan... Hur är det om man får ett instrument från en tillverkare utomlands, för att prova, för att tillverkaren vill att man skall göra reklam för det i Europa? Då har man ju INTE köpt någonting...
Mvh Cissi