Importera häst från Norge

Ljulius

Trådstartare
Hej på er!

Jag har lite frågor som jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med!

Jag har hittat en häst i norge som jag är ganska sugen på att köpa, men det är ju inte alldeles enkelt har jag kommit fram tilll....

Nu till några frågor.

Hästen är renrasig, med språngsedel och är ff vid mammans sida, men har inget pass än. Får man ta in den till sverige utan pass och ansöka om det här?

Den är ung, ca 8 mån (minns inte exakt), är det några speciella regler för hur länge de får transporteras? Är det dumt att skicka den så långt när den är så liten....?

Apropå transport så är det rätt långt.... Ngn som vet ngt företag som kör i Norge och vad de (mellan tummen och pekfingret) tar för en sådan resa? Det är ca 150 mil enkel resa...

Om jag ska köra själv, ngt jag ska ha med mig? Typ färdplan och sånt?

tacksam för svar, jag har varit i kontakt med diverse myndigheter men känns som om jag mest blir runtkopplad utan att få några direkta svar.....

Ngn som är sugen på att följa med om det blir av, rätt trist att åka så långt själv.... :angel:

Mvh Emily

Sv: Importera häst från Norge

du måste ha pass!! sen är jag faktisk inte säker på om du får ta in ett föl som inte är fullvaccinerad? 48 timmar innan avfärd måste hästen besiktigas av distr.vet. i norge.

sen måste du betala tull och moms, dvs ca 25% ovanpå priset redan betalt.

Tycker det låter som en väldigt tuff resa för ett föl... Kan du inte hitta nåt föl närmare?? Har själv ett 7 mnd föl, och jag skulle absolut inte vilja transportera henne så långt, om det inte var för nån livsviktig operation eller liknande.

Sen så är det jo väldigt mkt papper som måste vara i ordning, mycket som måste betalas, och sen så har du väl tänkt på att norska och svenska kronor inte alls har samma värde... Du får räkna med att lägga till ca 10-15 %...:angel:

Ja, det känns som en ganska lång resa, men har kollat runt lite och har hittat ett ställe precis på hitsidan om norska gränsen där han får stå fram till sommaren. Då blir det "bara" ca 60 mil.
Saken är den, att ägarna har inte hittat ngn annan köpare än mig och han kommer att avlivas om han inte flyttar till sverige, så på ngt sätt känns resan lättare att acceptera då. Ägarna har sjukdom inom familjen och kan inte behålla hästarna och måste då akut göra sig av med dem. Och när det hamnar i händer på "icke häst-folk" så är det ju en ganska enkel lösning att ringa slaktbilen....

Som jag fattade det på tullen, men det var ganska förvirrande allting, så var det ingen tullavgift på renrasiga hästar med stamtavla. Då var det bara moms på inköpspriset. Ngt ni har hört=?

och som sagt, jag vet att det är en lång resa, men om man hittar ngt som har den stam man vill ha, det utseende man letar efter så finns det ju oftast inte hos grannen... Är jag dum som utsätter den för det?

det är ju momsen som är dyr oavsett. men eftersom den ska slaktas så antar jag att du får den väldigt billig? då blir ju inte momsen så mkt ändå...

Nej, det är ju just det
monmsen är inte mer än ca en tusenlapp, så det känns inte som ett så stort hinder

Jag bara undrar om det går att ta reda på om man kan fixa passet väl i sverige? Jag måste ju ändå byta ut det när han kommer hit, men det verkar inte vara ngn som vet :confused:

Nåväl, får väl skaffa passet i Norge och vänta tills han får det, det tar ju ett par månader och då har han ju hunnit bli lite äldre oxå. Trist som bara den att köra mitt i vintern bara....

nej det får du INTE göra. har den inte pass så får du den inte över gränsen. och du ska inte byta pass heller, passet ska följa hästen hela livet! det enda du ska göra är att anmäla ägarbyte.

alternativet är att smuggla den men det skulle inte jag våga..

Jag har en gång exporterat en häst till finland, men då blev det mig veteligen ingen moms och tull. Men det kanske beoro på EUland eller inte (Är Norge med i EU?:angel:).

TS: jag fick BRA svar från jordbruksverket!

Som jag fattade det på tullen, men det var ganska förvirrande allting, så var det ingen tullavgift på renrasiga hästar med stamtavla. Då var det bara moms på inköpspriset. Ngt ni har hört=?

Jag tror det handlar om renrasiga avelsdjur, dvs hingst eller sto. Dvs det är alltid tullavgift på en valack.

Immer

Smuggla är definitivt inget alternativt, då kan jag ju aldrig regga den som renrasig i sverige.
Och, jo, hästen får ett nytt pass här i sverige. FEI passen är inte godkända i sverige dessvärre.

Nej, Norge är ju tyvärr inte med i EU, det gör det hela lite svårare...
Men som sagt, tullavgiften slipper jag, det är bara momsen som ska till....

Men vad tycker ni, är det för långt att åka?

Om du exporterade till Finland efter det att båda länderna gått med i EU utgick naturligtvis ingen moms eller tull.
Det är inte säljaren som betalar tull och moms vid export, det är köparen som gör det vid import.

Och Norge är inte med i EU. :cool:

Immer

Om jag ska köra själv, ngt jag ska ha med mig? Typ färdplan och sånt?

Det kan Jordbruksverket svara på. Om du inte vill ringa så skicka ett mail. Det kan du göra via hemsidan, www.sjv.se

Jag tror inte du får köra mer än 8 timmar åt gången, utan vila, och det innebär minst en övernattning på vägen.

Immer

Det var ngn som skrev, alternativet är ju att smuggla den, men det skulle inte jag våga. men som sagt det är inget alternativ.

Det är en hingst, hästen i fråga, han är ju bara Baby än så länge, vill inte kastrera så tidigt.

Över 8 timmar tänker jag inte åka oavsett, då hittar jag ngnstans att stanna på vägen isf. Känns inte schysst att han ska behöva stå längre...

kom på en annan sak, har aldrig kört varken bil eller släp i norge, vad har de för hastighetsbegränsningar i norge för att köra med släp? och duger den skyltningen som jag har i nuläget??:confused:

kom på en annan sak, har aldrig kört varken bil eller släp i norge, vad har de för hastighetsbegränsningar i norge för att köra med släp? och duger den skyltningen som jag har i nuläget??:confused:

Jag kan inte säga helt säkert, men jag brukar alltid satsa på att 80 gäller där också, och hittills har de aldrig stoppat mig, trots otaliga resor på andra sidan gränsen. Deras hastighetsbegränsningar varierar ju så ofta att man knappt hinner gasa upp innan man måste bromsa ned igen. De har lite andra regler för sina egna körkortsinnehavare vad gäller vikter och så, men det gäller ju inte för oss, och allt annat är ju samma. Men tänk på att du inte får ha dubbdäck om du kör genom Oslo, då måste du köpa tillstånd för det... ;)

Jag kan inte säga helt säkert, men jag brukar alltid satsa på att 80 gäller där också, och hittills har de aldrig stoppat mig, trots otaliga resor på andra sidan gränsen. Deras hastighetsbegränsningar varierar ju så ofta att man knappt hinner gasa upp innan man måste bromsa ned igen. De har lite andra regler för sina egna körkortsinnehavare vad gäller vikter och så, men det gäller ju inte för oss, och allt annat är ju samma. Men tänk på att du inte får ha dubbdäck om du kör genom Oslo, då måste du köpa tillstånd för det... ;)

Va! Vilken tur att du sade det! Det hade jag ingen aning om! Men nu har jag ju dubb på både trailer och bil, och ska jag hämta den lille parveln så måste jag igenom oslo, hur bär jag mig åt då?? jisses, den här resan börjar kännas mer och mer avancerad.... :crazy:

alltså jag har precis tagit in mina hästar från norge och visst sjutton måste dom ha pass!!!!! och då ägde jag dom redan i norge!

kommer du på gränsen utan pass så får du vända, då finns inget bevis på att det är rätt häst..

Ok, jag förstår...

*Är inte så väldigt insatt i EUländerna, (eller läs inte så intresserad..:angel:).*

Måste ju vara smidigare att anlita firma? Han åker ju bättre i en stor lastbil? Och så slipper du tjorva med dubbdäcken! Fast frågan är ju lite vad kostnaden för tillståndet är? Handlar det om ett par hundralappar kan det ju vara värt det..

Inte får du väl FEI pass när den blir reggad i Norge???:confused: Är det en norsk häst, får den et NORSKT pass.... Och som Centaur har sagt, passet MÅSTE vara med på tullen, och det måste också et GILTIG vet intyg. Dom är strikta på detta, jag skulle ta hem mitt sto med föl efter et klinikbesök, och blev stående på tullen för att vet intyget hade gått ut för några timmar sedan....:crazy: Det var inte lätt att lösa det kan jag säga...:angel:

När det gäller dubbdäck i Oslo, så måste man betala en avgift, det finns nån automat vid "infarten" till Oslo. Vet ej hur mkt det kostar...

Sen är jag nyfiken på vad det är för häst??

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har fått tag på en jättefin häst som står i England. Jag har aldrig importerat en häst tidigare och undrar lite över hur säkert det...
Svar
7
· Visningar
3 129
Senast: Minnie
·
Skola & Jobb Under en ganska lång tid har jag funderat på att byta yrke, då jag känner mig relativt "klar" på mitt nuvarande jobb. Det finns ingen...
Svar
8
· Visningar
1 513
Senast: elfi
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 618
Senast: Lavinia
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 991
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar