Importera häst från Norge

Sv: Importera häst från Norge

Svaret jag fick av föreningen i norge var att han får ett FEi pass som sen måste bytas ut i sverige och det var därför de och jag undrade om det inte är lättare att bara göra ett i sverige. Det jag var inne på var om man kunde ha med en signalementsbeskrivning med tillhörande chipnummer i tullen och ngt sorts intyg på att pass kommer att utfärdas i sverige. En dispens av ngt slag.

Vad gäller transportörer så vill de inta ha besväret med att krångla vid gränsen, men kan få honom transporterad till oslo och hämta honom där, vilket det lutar åt.

Men pass måste ordnas först och det tar minst ett par månader var svaret som jag fick så nu är det väl bara att vänta och se....

Tack för all hjlälp sålänge!

du kan få det snabbare än så. jag var tvungen att skaffa pass till min 26-åring inför flytten och då ringde jag och sa att det var bråttom. fick det inom några veckor. detta var norsk varmblods rasförening.

Om du kör in till oslo med dubbdäck kostar det 30:- nok, om man inte betalar så kan du få böter på 700:-.

oj, hela 30 kr, nej nu får jag nog blåsa av hela resan :rofl:

jag får väl ringa igen och kolla, 2 månader vad var de sade till mig, då förklarade jag ändå läget....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har fått tag på en jättefin häst som står i England. Jag har aldrig importerat en häst tidigare och undrar lite över hur säkert det...
Svar
7
· Visningar
3 129
Senast: Minnie
·
Skola & Jobb Under en ganska lång tid har jag funderat på att byta yrke, då jag känner mig relativt "klar" på mitt nuvarande jobb. Det finns ingen...
Svar
8
· Visningar
1 513
Senast: elfi
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 618
Senast: Lavinia
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 991
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar