Importera från Polen?

Kontakta det försäkringsbolag ni vill försäkra hästen i innan besiktning och kontrollera med dem om de ställer speciella krav. Jag var på G att ta hem en häst från UK, den ville Agria ha exportröntgen på.
 
Det är exakt samma regler som gäller för både Tyskland och Polen, för hela EU för de delen.
Det är krav på att om transporten tar mer än 8 timmar vilket det kommer att göra, ska ha en registrerad färdplan, godkänd transport, godkänd transportör, hästpass och ett hälsointyg utfärdat av särskild veterinär (i Sverige är det t ex bara distriktsveterinärerna som får göra det) som inte får vara äldre än 48 timmar när transporten börjar och som ska vara försett med i EU registrerade stämplar.
Det är alltså samma regler som gäller överallt inom EU. Så om någon säger att det är enklare från Polen är det nästa stora varningsklocka. Troligen då att det kommer att handla om oäkta intyg eller liknande.

Värt att veta när man låter transportera djur mellan olika länder är att ägaren är ansvarig även om man inte är med. Även den som utför och beställer transporten har ansvar. Dessutom om inte alla papper och annat är i ordning och det blir kontroll, finns det inga som helst undantag för hästar utan det blir avlivning eller resa tillbaka på ägarens bekostnad. För hundar och katter kan det i vissa fall finnas undantag men inte på hästar.

Okej. Saken är den att jag vet hur jag ska göra, och ägaren står för ansvaret osv. Jag har kollat upp sakerna själv, tack ändå!
 
Kontakta det försäkringsbolag ni vill försäkra hästen i innan besiktning och kontrollera med dem om de ställer speciella krav. Jag var på G att ta hem en häst från UK, den ville Agria ha exportröntgen på.
Jag vet inte ens om jag ska köpa hästen, om jag vill det så kontaktar jag.
 
Det är exakt samma regler som gäller för både Tyskland och Polen, för hela EU för de delen.
Det är krav på att om transporten tar mer än 8 timmar vilket det kommer att göra, ska ha en registrerad färdplan, godkänd transport, godkänd transportör, hästpass och ett hälsointyg utfärdat av särskild veterinär (i Sverige är det t ex bara distriktsveterinärerna som får göra det) som inte får vara äldre än 48 timmar när transporten börjar och som ska vara försett med i EU registrerade stämplar.
Det är alltså samma regler som gäller överallt inom EU. Så om någon säger att det är enklare från Polen är det nästa stora varningsklocka. Troligen då att det kommer att handla om oäkta intyg eller liknande.

Värt att veta när man låter transportera djur mellan olika länder är att ägaren är ansvarig även om man inte är med. Även den som utför och beställer transporten har ansvar. Dessutom om inte alla papper och annat är i ordning och det blir kontroll, finns det inga som helst undantag för hästar utan det blir avlivning eller resa tillbaka på ägarens bekostnad. För hundar och katter kan det i vissa fall finnas undantag men inte på hästar.
Damn vad dryg jag lät, haha. Förlåt, det har bara blivit lite mycket tjat och det mesta är tråkiga kommentarer, och då blir jag inte direkt på topphumör..
Men på riktigt, tack för informationen!
 
Damn vad dryg jag lät, haha. Förlåt, det har bara blivit lite mycket tjat och det mesta är tråkiga kommentarer, och då blir jag inte direkt på topphumör..
Men på riktigt, tack för informationen!

Vi dryga allihop på Buke:p

Jag tror det kommer gå bra ifall ni köper, sällskapet du har med dig hade ju importerat förr hon vet nog:)
Stor eloge till dig som har läst mycket och kollat efter info själv, inte många 13åringar som gör
 
Damn vad dryg jag lät, haha. Förlåt, det har bara blivit lite mycket tjat och det mesta är tråkiga kommentarer, och då blir jag inte direkt på topphumör..
Men på riktigt, tack för informationen!
Jag förstår att du tycker folk är dryga och tjatar. Dock så tycker jag du ska se det som omtanke. Att sitta med en sjuk häst för att man inte tänkte igenom köpet lär ju inte vaea roligt.
 
Jag har läst igenom tråden och ni verkar ju ha bestämt er för att åka och prova hästen iaf, så vill önska dig lycka till och hoppas att allt går bra. Jättebra också att du försöker kolla upp och läsa på om saker, sen kan ingen ha koll på allt, men du verkar ju ha duktiga och insatta vuxna omkring dig som kan guida dig. Men den nyfikenheten och viljan att sätta dig in i saker ska du hålla hårt i.

Jag själv har bara köpt svenskfödda hästar och kommer nog att fortsätta med det. Det är ju så mycket enklare än att importera och det finns så otroligt mycket hästar att "bli kär i" att jag aldrig sett anledning att titta på hästar utomlands. Men det är ju jag, om du tror att detta kan vara drömhästen och dina föräldrar är med på tåget så är det som sagt bara att önska lycka till och trevlig resa :) (Bra råd om att ni bör vara försiktiga och lite skeptiska har du redan fått i tråden, så det behöver jag knappast skriva jag också ;) )
Tack så mycket! :D
 
Jag förstår att du tycker folk är dryga och tjatar. Dock så tycker jag du ska se det som omtanke. Att sitta med en sjuk häst för att man inte tänkte igenom köpet lär ju inte vaea roligt.
Jaa, jag förstår, och jag håller med. Det har varit jättebra att få så mycket hjälp och kommentarer men det blir väldigt mycket nedvärderande eftersom man är 13 år... Men då får man ju mer att tänka på och fler funderare, så det har väl varit mer gott än ont :up:
 
Jaa, jag förstår, och jag håller med. Det har varit jättebra att få så mycket hjälp och kommentarer men det blir väldigt mycket nedvärderande eftersom man är 13 år... Men då får man ju mer att tänka på och fler funderare, så det har väl varit mer gott än ont :up:

Försök tänka bort den känslan när du läser :) Det finns många trådar om importer och svaren här är desamma som svaren i de. Så svaren har inte påverkats av din ålder, dock för vissa svar kanske tonen.

De flesta av oss har sett när det går fel, och den som köpte (oavsett import eller ej) stått där och pga okunskap fått betala ett extra högt pris både ekonomiskt och känslomässigt. De som svarar försöker bara skydda dig från det.
 
Okej. Saken är den att jag vet hur jag ska göra, och ägaren står för ansvaret osv. Jag har kollat upp sakerna själv, tack ändå!
Du talar emot dig själv när du först skriver att det är lättare att ta in en häst från Polen än från Tyskland och sedan att du har koll på vad som gäller. Det låter inte så.
Istället låter det väldigt mycket som att du redan har bestämt dig för att du ska hästen ifrån Polen. Precis som en annan tjej i en tidigare tråd. Den tjejen var lite äldre och lovade att hon skulle tala om precis hur det gick med hästen oavsett om det blev fel eller inte.
Började bra med uppdatering när hästen kom hit och hon tyckte att allt var bra. Många gratulerade till ett bra köp.
Sedan slutade ts att skriva i tråden för att till sist helt försvinna från Buke.
Just denna hästen såg jag när den kom till Sverige innan ts såg den. Den var inte i bra skick och transporten hade dålig ventilation, inget vatten och inget foder. Det var som gjort för att hästen skulle bli dålig, vilket den verkar ha blivit eftersom att ts försvann.

Att köpa häst ifrån något annat land än Sverige kräver mycket juridiska kunskaper. Som exempel är det väldigt viktigt att det allra första men gör är att skriftligt avtala enligt vilket lands lagstiftning som affären ska göras. Utan att ha gjort det är i stort sett alla avtal värdelösa och det är inte ens lönt att börja prata köp.
Om antar att säljaren säljer enligt polsk lagstiftning så är det upp till er som köpare att verkligen sätta er in i vad den innebär. Vad som kan avtalas och vad som inte kan avtalas.
 
Du talar emot dig själv när du först skriver att det är lättare att ta in en häst från Polen än från Tyskland och sedan att du har koll på vad som gäller. Det låter inte så.
Istället låter det väldigt mycket som att du redan har bestämt dig för att du ska hästen ifrån Polen. Precis som en annan tjej i en tidigare tråd. Den tjejen var lite äldre och lovade att hon skulle tala om precis hur det gick med hästen oavsett om det blev fel eller inte.
Började bra med uppdatering när hästen kom hit och hon tyckte att allt var bra. Många gratulerade till ett bra köp.
Sedan slutade ts att skriva i tråden för att till sist helt försvinna från Buke.
Just denna hästen såg jag när den kom till Sverige innan ts såg den. Den var inte i bra skick och transporten hade dålig ventilation, inget vatten och inget foder. Det var som gjort för att hästen skulle bli dålig, vilket den verkar ha blivit eftersom att ts försvann.

Att köpa häst ifrån något annat land än Sverige kräver mycket juridiska kunskaper. Som exempel är det väldigt viktigt att det allra första men gör är att skriftligt avtala enligt vilket lands lagstiftning som affären ska göras. Utan att ha gjort det är i stort sett alla avtal värdelösa och det är inte ens lönt att börja prata köp.
Om antar att säljaren säljer enligt polsk lagstiftning så är det upp till er som köpare att verkligen sätta er in i vad den innebär. Vad som kan avtalas och vad som inte kan avtalas.
Som sagt så var det bara det jag hört. Transporten som hästen i såna fall åker med är godkänt av veterinärer och transporterar hästar världen över.
Jag har med mig en vuxen som importerat hästar två gånger tidigare, så jag tror det går bra, och en av gångerna är från Polen.
Och som sagt, det är bestämt och klart.
 
@SkyHigh varför postade du tråden från början ?
Det känns som du direkt du började få svar, ändrade dig till att du har koll och behöver inga svar som du bad om ?

Du är 13 år och blixtsnabbt sen i tråden när flera svarat på dina frågor så hade du sen stenkoll på allt gällande import och regler osv , samtidigt som din tråd i grunden handlade om att köpa en osedd, oprövad häst på enbart annonsen ?

Du får förlåta mig men jag är som
jag skrivit lite skeptisk ang din tråd av flera anledningar .
 
@SkyHigh varför postade du tråden från början ?
Det känns som du direkt du började få svar, ändrade dig till att du har koll och behöver inga svar som du bad om ?

Du är 13 år och blixtsnabbt sen i tråden när flera svarat på dina frågor så hade du sen stenkoll på allt gällande import och regler osv , samtidigt som din tråd i grunden handlade om att köpa en osedd, oprövad häst på enbart annonsen ?

Du får förlåta mig men jag är som
jag skrivit lite skeptisk ang din tråd av flera anledningar .
Det var för att få så många åsikter som möjligt och få hjälp av mer än bara dem jag känner, och det har jag verkligen fått. Sen har jag ju fått mer att tänka på och sökt upp mer, så nu vet jag det mesta som jag behöver veta, och sen får jag även hjälp av en annan som importerat.
Asså jag är glad över alla svaren jag fått osv, med hjälp av er har jag fått mer att tänka igenom, och det har varit jättebra, ju.
Men nu har vi ändå bokat resa till Polen och det är bestämt att jag ska provrida, så det är klart och jag har koll på importering, vaccination, besiktning mm.
Varför jag ändrade mig 'blixtsnabbt' är för att jag fått en himla massa kommentarer och många frågor och mer att tänka på, och då tar jag reda på mer och får svar på saker och ting.
Ni har ju tipsat om jättemycket och fått mig att verkligen tänka igenom det här, även om jag även pratar med dem hemma hos mig osv, jag vill ju ha hjälp av så många jag kan.
 
@SkyHigh varför postade du tråden från början ?
Det känns som du direkt du började få svar, ändrade dig till att du har koll och behöver inga svar som du bad om ?

Du är 13 år och blixtsnabbt sen i tråden när flera svarat på dina frågor så hade du sen stenkoll på allt gällande import och regler osv , samtidigt som din tråd i grunden handlade om att köpa en osedd, oprövad häst på enbart annonsen ?

Du får förlåta mig men jag är som
jag skrivit lite skeptisk ang din tråd av flera anledningar .
Och sen kom det igen, '13 år'. Har det så stor betydelse över mina kunskaper eller dem jag diskuterar att importera med?
 
Och sen kom det igen, '13 år'. Har det så stor betydelse över mina kunskaper eller dem jag diskuterar att importera med?
Egentligen har det väldigt stor betydelse, för det innebär att det inte är du personligen som kommer att köpa hästen. Du har själv skrivit att det är din pappa som ska skriva på avtalet. Därför borde det vara din pappa som var med och diskuterade och inte du. Det är din pappa som kommer att få stå för alla kostnader och allt ansvar för hästen. Inte du på grund av att du är 13 år.
 
Egentligen har det väldigt stor betydelse, för det innebär att det inte är du personligen som kommer att köpa hästen. Du har själv skrivit att det är din pappa som ska skriva på avtalet. Därför borde det vara din pappa som var med och diskuterade och inte du. Det är din pappa som kommer att få stå för alla kostnader och allt ansvar för hästen. Inte du på grund av att du är 13 år.
Okej, ta det lugnt nu.
JAG ville få mer information om det. JAG har tagit fram så mycket jag kan. Det är jag som ska skaffa hästen och jag som vill få reda på mer, få tips och höra andras importhistorier.
Okej, nu går denna tråden överstyr med allt '13 års' snack. Det verkar vara hemskt att jag är 13 år. Så nu räcker det, jag har fått hjälp och tips och hört andras importhistorier och jag är jättetacksam för alla positiva svar och all hjälp!
Men nu ska vi till Polen och det är bestämt, jag har fått mycket mer svar än vad jag tänkte mig osv.
Tack för all hjälp, men nu så går det åt ett annat håll och snacket om att importera försvinner.
 
Och sen kom det igen, '13 år'. Har det så stor betydelse över mina kunskaper eller dem jag diskuterar att importera med?

Varför postar du detta ? Det känns jättekonstigt när du tidigare några minuter sedan svarade med ett mer sansat inlägg .:confused:

Ja det har väldigt stor betydelse om du är 13 år och aldrig haft egen häst och utifrån tråden vill importera en som du som sagt undrar om du inte sett den/provridit och vill importera .

Jag är väldigt undrande om din tråd som sagt . Nu ska ni väl som jag tolkar dig till Polen du och föräldrarna för att provrida . Det är ju ett bra intitiativ jmf med det du initialt redovisade som problemet - att din perfekta häst fanns i Polen men ni inte kunde se den där men att du ändå ville köpa den då säljaren erbjöd sig att transportera den till Sverige så du kunde se och prova den utan förbehåll om du sen inte gillade den.
 
Senast ändrad:
@SkyHigh det de flesta tänker på är nog att om du köper hästen och det sen skulle visa sig vara fel på den och ni står i ett läge där den kostar skjortan i vetvård, försäkringen inte täcker och hästen inte går att rida så är det inte du som betalar och inte dina pengar som inte går att få tillbaka. Och att det därför är viktigt att den som betalar (dina föräldrar) är medveten om de risker som finns med att importera så de jan ta ett informerat beslut.
 
Du talar emot dig själv när du först skriver att det är lättare att ta in en häst från Polen än från Tyskland och sedan att du har koll på vad som gäller. Det låter inte så.
Istället låter det väldigt mycket som att du redan har bestämt dig för att du ska hästen ifrån Polen. Precis som en annan tjej i en tidigare tråd. Den tjejen var lite äldre och lovade att hon skulle tala om precis hur det gick med hästen oavsett om det blev fel eller inte.
Började bra med uppdatering när hästen kom hit och hon tyckte att allt var bra. Många gratulerade till ett bra köp.
Sedan slutade ts att skriva i tråden för att till sist helt försvinna från Buke.
Just denna hästen såg jag när den kom till Sverige innan ts såg den. Den var inte i bra skick och transporten hade dålig ventilation, inget vatten och inget foder. Det var som gjort för att hästen skulle bli dålig, vilket den verkar ha blivit eftersom att ts försvann
.

Fast detta tycker jag blir konstigt som argument . Det bär ju ingen relevans alls i sammanhanget ? Tycker tvärtom det blir kontraproduktivt om du anser redovisningen som ett argument i sammanhanget och tycker att någon borde ta till sig det som "direktiv" /råd " ?
 
Okej, ta det lugnt nu.
JAG ville få mer information om det. JAG har tagit fram så mycket jag kan. Det är jag som ska skaffa hästen och jag som vill få reda på mer, få tips och höra andras importhistorier.
Okej, nu går denna tråden överstyr med allt '13 års' snack. Det verkar vara hemskt att jag är 13 år. Så nu räcker det, jag har fått hjälp och tips och hört andras importhistorier och jag är jättetacksam för alla positiva svar och all hjälp!
Men nu ska vi till Polen och det är bestämt, jag har fått mycket mer svar än vad jag tänkte mig osv.
Tack för all hjälp, men nu så går det åt ett annat håll och snacket om att importera försvinner.
Jag kan säga en sak, som jag fått lära mig den hårda vägen.
När det gäller text på nätet, så är det du som läsare, som sätter tonen på texten. Visst, den som skriver kan skriva argt, men den som läser kanske uppfattar något annat osv.
Just med 13-år tror jag att du går in i försvar, snappar upp och lägger stor energi på just de orden. Åldern är bara en siffra på ett papper, det finns dom som är omogna trots att de har hög ålder och även omvänt också.

Jag kan säga att jag tycker du resonerar klokt, som åker och provrider tillsammans med kunniga människor INNAN du bestämmer dig för eventuellt köp, som någon annan sa kan det bli en trevlig utflykt att få åka till ett annat land och provrida.

Det jag kan råda dig till är att vara kritisk och ställa många frågor, lita på magkänslan. Känns den inte bra, då är det nog inte bra.
Oavsett hur det blir kommer du få en upplevelse. Lycka till med provridningen. :up:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 407
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 796
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 518
Senast: super
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 082
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp