Importera från Polen?

Jag håller med om det sista, tycker det är lite konstigt..
Jag har en kompis och hennes mamma känner mig väl i ridningen, jag tränar för henne ibland och det är en riktigt duktig dressyrryttare som har tävlat s:t George och utbildar och rider in två unga hästar just nu som de äger, och dem skulle kunna följa med.

Jag har ju kollat igenom veterinärbesiktningspapperet men vad jag blir lite fundersam över är att det står "reqest" och inte "request"... Är det onödigt att bli oroad över det?
För det första så är alla veterinärbesiktningar färskvara. Så ett intyg du får skickat till dig är aldrig att lita på. Hästen kan ha snubblat och brutit benet direkt efter att veterinären skrivit ut intyget. Så ett veterinär intyg ska man själv vara närvarande när det görs för att man ska kunna lita på det.
Att det är stavfel i det är en stor varningslampa. Som jag har skrivit innan fuskas det otroligt mycket i bl a Polen med alla papper runt djuren. Inte bara veterinärintyg utan även härstamning, pass och allt annat som går att "göra" själv. Så att det är felstavat är ett stort no no. Köp inte den hästen om ni inte vill köpa på er problem. Bara det att säljaren är beredd att köra den till Stockholm för ett lägre pris osett är emot allt sunt förnuft. För det kostar att transportera en häst ifrån Polen till Sverige och göra det till ett lägre pris för att ni inte vill titta på hästen är emot allt sunt förnuft. Talar mycket för att säljaren förstår att ni troligen inte köper om ni kommer ner och ser häst och anläggning i Polen.
 
Absolut ska du inte åka själv som 13 år, galenskap.

Har du någon som kan följa med dig? Om inte har du två alternativ köpa och hoppas allt går bra eller låta bli.

Jag kommer med största sannolikhet köpa min nästa från ett stall i polen, ser inget fel i det. Det kan bli lurendrejeri om du köper från en privatperson i sverige med.
 
Hej! Nu är det så att jag hittat en underbar häst i Polen från ett stuteri som jag jättegärna vill köpa. Jag är tretton år gammal och får inte ta mig dit själv.
Jag har två alternativ att välja mellan:
Åka flyg till Polen och få skjuts till stallet, provrida och sedan sova där en natt. Efter det åker vi hem och om jag trivs med hästen så transporterar dem den till Stockholm och så tar vi hem den. Pappa tycker detta låter bra och allt, men sen kommer vi till min mamma..
Andra alternativet:
Få den direkt transporterad till Stockholm utan att flyga till Polen, och dra av lite av priset, vilket min mamma föredra men min pappa är emot, såklart.

Såklart tycker jag att det vore bäst att provrida först, men min mamma vill helst inte åka till Polen.
Vad tycker ni att jag måste tänka på?
Jag har fått bilder på pass med registreringsnummer och mer, fått en massa filmer och bilder från att stå ensam och sedan sadlas i stallgången till att hoppa och rida ut.
Jag letar då efter en dressyrhäst att vidareutbilda och denna stämmer in på mina önskemål.
Men såklart är det ju olika från varje ryttare, hästen beter sig annorlunda under olika människor, och än så länge har jag sett två olika rida honom.

Provrid för Guds skull!
Ta med hästkunnig vuxen!
 
Jag håller med om det sista, tycker det är lite konstigt..
Jag har en kompis och hennes mamma känner mig väl i ridningen, jag tränar för henne ibland och det är en riktigt duktig dressyrryttare som har tävlat s:t George och utbildar och rider in två unga hästar just nu som de äger, och dem skulle kunna följa med.

Jag har ju kollat igenom veterinärbesiktningspapperet men vad jag blir lite fundersam över är att det står "reqest" och inte "request"... Är det onödigt att bli oroad över det?

Låter som en bra idè att åka med din kompis' mamma istället för din pappa om han inte är en "riktig hästmänniska".

Angående besiktningspapper så ska man alldrig någonsin vid hästköp lita på en veterinär som är utsedd av säljaren. Hälst ska man själv vara där vid besiktningen för att se till att allting går som det ska.

Generelt så är det långt mer riskfylld att importera hästar än att köpa inomlands, så jag håller nog med din mamma att det vore tryggare att köpa från Sverige. Här finns köpeslagar o.dyl. som skyddar dig som köpare till viss del, och det är lättare att kolla upp personer/hästar.

Det ni kan riskera, som iofs alltid är en risk, men den är större vid den här typen av affärer, är att förlora alla era pengar och stå kvar antigen utan häst (hände min kompis som skulle importera från Danmark), eller med en allvarligt skadad, sjuk eller oridbar häst (har hänt ett antal bekannta, varierar hur snabbt man upptäckt felet efter köp). Så det måste du och dina föreldrar vara förberedda på om ni tänker importera.

Om din kompis mamma är så kunnig så skulle jag till en början diskutera med henne vad hon tycker, visa henne annoncen, filmarna och allt vad du fått från säljaren.
 
Jag säger som många andra. KÖP INTE. I alla fall inte utan ordentlig provridning, både på bana och ute i naturen, och ordentlig veterinärundersökning, inklusive röntgen ( gäller alla hästar från utlandet oavsett priklass, även svenskfött om prisklassen är hög).

Att köpa häst är alltid förenat med risker, framförallt för att bli lurad. Som köpare av häst från utlandet står du utan som helst försäkring om hästen visar sig ha gammal skada (vilket tyvärr är troligt).

Det finns massor av fina unghästar i Sverige för 50 000. Tänk på att hästar från Polen troligtvis är uppfödda under sämre förhållanden vad gäller både hagvistelse och mat. Många hästar rids även in för tidigt med förslitningsskador som följd. Många hästar rids dessutom bara på bana. Risken är att du får en häst som inte går att rida ut på och som är uppfödd i frimärksstora hagar med dåligt foder och dålig hovvård.

Jag är själv ny hästägare och pga låg budget funderade jag själv på att köpa häst från utlandet (Danmark) Nu hittade jag tillslut världens bästa häst i närheten av var jag bor, både inriden och uppväxt under optimala förhållanden.

Så mitt råd är, ha inte för bråttom med hästköpet (jag vet, det är svårt) Provrid flera hästar, det finns som sagt många i din prisklass. Kolla på hur hästen är uppväxt (helst lösdrift för att få en hållbar häst) Kolla när och hur hästen är inriden (viktigt att den inte är för tidigt inriden) Var mycket uppmärksam på om hästen kan "för mycket" för sin ålder. Hellre då en äldre unghäst som är sen i sin utbildning, än en som kan "för mycket"

Viktigt att provrida både inne och ute. Ta med din tränare och låt den rida hästen också. Tro inte på vad säljaren säger. Var mycket kritisk och granska allt. Tro definitivt inte på filmer.

Köp aldrig under några som helst omständigheter osedd häst. Du vet aldrig om du passar ihop med hästen eller inte. Köp heller aldrig utan att ha provridit ordentligt.
 
Hästen stämmer in på mina "krav" och jag har verkligen fastnat för den..

Det där minns jag tydligt från när jag letade häst, jag fastnade jättemycket för flera stycken, av filmerna att döma var det helt rätt häst och alla andra krav var uppfyllda. Det var så bra så det kändes nästan onödigt att åka och provrida! Men när jag väl kom dit så var inte hästen som jag hade tänkt alls, och verkligen inte en häst som jag ville ha. Någon var inte så välriden som de hade sagt, någon behövde en annan typ av ryttare än jag var för att gå så fint och någon klickade det bara inte med. Det är ju trist att åka ända till Polen för att upptäcka det... :( Om du ändå åker, boka in fler hästar att provrida när du i alla fall har åkt så långt!
 
Håller med till 110%. Och dessutom är de ofta skadade på något sätt. Jag har en bekant som föll pladask för en dansk import och kunde absolut inte tänka sig någon annan, men när vi grävde bara lite så hittade vi att den sålts från Danmark med kända skador och knappt var duglig som promenadhäst. Min vän ville träna och tävla. Det blev inget köp naturligtvis. Jag är lika misstänksam mot Holland numera. Tycker det verkar komma mycket skadade hästar hit därifrån.

Som motvikt har jag en jättetrevlig och än så länge frisk och kry danska. Billig var hon också, och utan minsta historik som kan ge någon ledtråd om hennes tidigare liv.

Men jag köpte i Sverige av svensk hästhandlare. Risk nog köpa en import, ville inte öka risken genom att dra in ett annat lands lagstiftning osv.
 
TS - jag håller med kören. Köp helst inte den hästen, köp en häst som finns i Sverige redan. Och vill du ändå inte släppa den polska hästen så måste du ta med någon kunnig - betala dem för deras tid om så krävs - och åka dit och provrida. Samt närvara vid en veterinärbesiktning. Talar du inte polska behöver du ta med dig någon hästkunnig som kan polska med. Risken är tyvärr enormt stor du får problem efter köpet annars.
 
Tack!
Det är ju svårt att bedöma en häst från videor mm, men från den synvinkeln jag har fått så verkar allt stämma in. Jag har fått bilder på pass och från veterinärbesiktningen, allt verkar stämma och passet ser riktigt ut, men det är ju inte helt enkelt att veta om man inte sett det med egna ögon.
Hästen stämmer in på mina "krav" och jag har verkligen fastnat för den..
Av mina föräldrar så är det min mamma som rider och kan mer än min pappa, men stallet som hästen ska stå i har flera duktiga ryttare och även en unghästutbildare att få hjälp av.
Sen tränar min kompis för en GP ryttare, och domare i s:t George, som jag också kan få hjälp av.

Prisskillnaden är inte jättestor, hästen kostar 50 och jag har provridit ett par i Sverige runt samma pris. Jag har hittat ett sto på 6 år som verkar rätt okej, jag funderar på att komma ner och provrida igen men hon är av fullblodstyp och nervig av sig vilket jag inte riktigt är ett fan av, om man säger så.
Jag har inget problem med att sköta yngre hästar eller nerviga, men helst kan jag ju slippa det ;)
Har du fått fler filmer än de i annonsen? Jag tycker att det ser lite stressigt ut. Visserligen är hästen ung, men ändå. Vad tycker din mamma och din tilltänkta tränare om vad de ser? (Utgår från att det är hästen i din avatar)
 
@SkyHigh om du är 13 år och letar efter din första häst (eller andra, tredje -10:E för den delen osv...) :

Jag lovar dig att det finns en lika fin, fantastisk häst - som du inte bara sett på annons, bilder och filmer och aldrig träffat och behöver importera .

Jag lovar - verkligen - i ordets bemärkelse .

Det är väldigt få ryttare såvida de inte är proffs och vet exakt vad de köper /har kontakter /etablerad handlare/förmedlare/säljare osv som köper sina hästar osedda .

Jag vet inte riktigt om jag tycker att dina redovisningar /motiveringar känns så verkliga ...

Om du har en så hästkunnig mamma som redovisat hade jag lyssnat på henne snarare än frågat här . Och du kan byta ut "mamma" mot tränare osv.
Jag har jättesvårt att tro att någon tränare , eller annan rutinerad duktig hästmänniska/ryttare i din närhet , skulle rekommendera dig att köpa och importera en häst du aldrig sett , eller importera öht .
 
@SkyHigh om du är 13 år och letar efter din första häst (eller andra, tredje -10:E för den delen osv...) :

Jag lovar dig att det finns en lika fin, fantastisk häst - som du inte bara sett på annons, bilder och filmer och aldrig träffat och behöver importera .

Jag lovar - verkligen - i ordets bemärkelse .

Det är väldigt få ryttare såvida de inte är proffs och vet exakt vad de köper /har kontakter /etablerad handlare/förmedlare/säljare osv som köper sina hästar osedda .

Jag vet inte riktigt om jag tycker att dina redovisningar /motiveringar känns så verkliga ...

Om du har en så hästkunnig mamma som redovisat hade jag lyssnat på henne snarare än frågat här . Och du kan byta ut "mamma" mot tränare osv.
Jag har jättesvårt att tro att någon tränare , eller annan rutinerad duktig hästmänniska/ryttare i din närhet , skulle rekommendera dig att köpa och importera en häst du aldrig sett , eller importera öht .

Tack för svaret!
De tränare och ryttare runt omkring mig säger att jag helst ska provrida. Återköp är ett alternativ som jag vill slippa.
Ägaren erbjuder att köra ner hästen och låta den vila en natt och sedan provrida nästa dag, säger att de inte har några krav alls på att jag måste köpa den.. Det känns ju lite sådär, om de transporterar den till Sverige och sen bara får skicka tillbaka den.

Varför jag lade upp denna tråden var för att höra flera människor med olika åsikter, jag vill gärna vara säker innan jag köper häst ;)
 
Okej, tack för alla svar! Vi har bokat resa nu, ni behöver inte oroa er haha :up:
Och jag menar inget taskigt med detta, men det verkar som ni ser ner på trettonåringar rätt så kraftigt, men alla svar har varit till nytta och övertalat mamman till att åka dit.
Bara så att alla inte misstar mig helt totalt så lade jag ut denna tråden för att få lite åsikter om olika saker med att importera, och inte bara om jag ska åka ner eller inte som det står högst uppe.
Men igen, tack för alla svar!
 
Tack för svaret!
De tränare och ryttare runt omkring mig säger att jag helst ska provrida. Återköp är ett alternativ som jag vill slippa.
Ägaren erbjuder att köra ner hästen och låta den vila en natt och sedan provrida nästa dag, säger att de inte har några krav alls på att jag måste köpa den.. Det känns ju lite sådär, om de transporterar den till Sverige och sen bara får skicka tillbaka den.

Varför jag lade upp denna tråden var för att höra flera människor med olika åsikter, jag vill gärna vara säker innan jag köper häst ;)

Det låter klokt de råd som du fått och det är sunt om du lyssnar på de du har i närheten med kompetens som sagt.
Du låter oerhört vuxen i skrift trots din väldigt unga ålder .

Det låter helt otroligt att någon skulle transportera en häst på export för att sen låta dig prova den i Sverige och sen transportera tillbaka den om det inte passar .

Jag är lite skeptisk till din tråd allmänt sen du postade den och den känslan har inte ändrats med trådens gång .
 
Okej, tack för alla svar! Vi har bokat resa nu, ni behöver inte oroa er haha :up:
Och jag menar inget taskigt med detta, men det verkar som ni ser ner på trettonåringar rätt så kraftigt, men alla svar har varit till nytta och övertalat mamman till att åka dit.
Bara så att alla inte misstar mig helt totalt så lade jag ut denna tråden för att få lite åsikter om olika saker med att importera, och inte bara om jag ska åka ner eller inte som det står högst uppe.
Men igen, tack för alla svar!

Vet du - det hade inte spelat någon roll om du var 13 eller 30. Jag hade ändå tyckt det var en urusel idé att köpa osedd, nästan lika urusel som att köpa från Polen.
 
Har du fått fler filmer än de i annonsen? Jag tycker att det ser lite stressigt ut. Visserligen är hästen ung, men ändå. Vad tycker din mamma och din tilltänkta tränare om vad de ser? (Utgår från att det är hästen i din avatar)
Videorna är annorlunda kan jag säga. De rider hästen i låg och lång form och lite emellan och han ser mycket avslappnad och bekväm ut. Jag har fått många fler videor på hästen så jag har fått se sadling-tränsning-benlindor, hoppning, springer lös, löshoppas, dressyr, rida ut, lastas mm.

Min tränare tycker att hästen ser fin ut men rekommenderar såklart att vi ska åka ner till Polen och provrida. Min mamma gillar såklart hästen men vill hellre skaffa häst i Sverige..
Men nu är resan bestämd :)
 
Som motvikt har jag en jättetrevlig och än så länge frisk och kry danska. Billig var hon också, och utan minsta historik som kan ge någon ledtråd om hennes tidigare liv.

Men jag köpte i Sverige av svensk hästhandlare. Risk nog köpa en import, ville inte öka risken genom att dra in ett annat lands lagstiftning osv.
Jag äger också en import, precis som din, köpt i Sverige men kommer från Polen ursprungligen.
Innan jag köpte henne var jag inne att importera en häst från Irland, som jag dock provridit grundligt när jag var där på ridläger, nu blev inte det köpet av pga att hästen skadade sig.
 
Jag säger som många andra. KÖP INTE. I alla fall inte utan ordentlig provridning, både på bana och ute i naturen, och ordentlig veterinärundersökning, inklusive röntgen ( gäller alla hästar från utlandet oavsett priklass, även svenskfött om prisklassen är hög).

Att köpa häst är alltid förenat med risker, framförallt för att bli lurad. Som köpare av häst från utlandet står du utan som helst försäkring om hästen visar sig ha gammal skada (vilket tyvärr är troligt).

Det finns massor av fina unghästar i Sverige för 50 000. Tänk på att hästar från Polen troligtvis är uppfödda under sämre förhållanden vad gäller både hagvistelse och mat. Många hästar rids även in för tidigt med förslitningsskador som följd. Många hästar rids dessutom bara på bana. Risken är att du får en häst som inte går att rida ut på och som är uppfödd i frimärksstora hagar med dåligt foder och dålig hovvård.

Jag är själv ny hästägare och pga låg budget funderade jag själv på att köpa häst från utlandet (Danmark) Nu hittade jag tillslut världens bästa häst i närheten av var jag bor, både inriden och uppväxt under optimala förhållanden.

Så mitt råd är, ha inte för bråttom med hästköpet (jag vet, det är svårt) Provrid flera hästar, det finns som sagt många i din prisklass. Kolla på hur hästen är uppväxt (helst lösdrift för att få en hållbar häst) Kolla när och hur hästen är inriden (viktigt att den inte är för tidigt inriden) Var mycket uppmärksam på om hästen kan "för mycket" för sin ålder. Hellre då en äldre unghäst som är sen i sin utbildning, än en som kan "för mycket"

Viktigt att provrida både inne och ute. Ta med din tränare och låt den rida hästen också. Tro inte på vad säljaren säger. Var mycket kritisk och granska allt. Tro definitivt inte på filmer.

Köp aldrig under några som helst omständigheter osedd häst. Du vet aldrig om du passar ihop med hästen eller inte. Köp heller aldrig utan att ha provridit ordentligt.

Tack så jättemycket för svaret!
Det verkar som du kan din del om hästköp! Hästen är under utbildning av skänkelvikning mm och är 5 år. Han blev inriden som 3 åring och inte haft många krav vad ägaren berättar, men helt säker kan man ju aldrig vara även om det låter trovärdigt.
Men hur som helst är det bestämt att vi ska till Polen och provrida innan köpet!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Modest
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 407
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 796
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 518
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp