Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaa, jag har förstått det. Jag ska ner och provrida, och hur kan du veta att ägaren inte går att lita på? Vad menar du kommer hända om jag inte vill ha hästen? Då kan inte ägaren tvinga mig att ta hästen, eftersom ingen har skrivit på kontraktet.
Jag uppskattar hjälpen, men det är lugnt nu.
Som jag tydliggjort har du tidigare i tråden redovisat att säljaren erbjudit sig transportera hästen till dig i Sverige och att du då provar den och om
du inte vill ha den transporterar säljaren tillbaka den. Det är vad jag svarat på vilket jag även tidigare förklarat.
Hela det "erbjudandet" är otroligt tveksamt och märkligt av flera anledningar .
Ett tips, skriv inte ut din ålder om du vill att folk ska bortse från den.Jaa, jag förstår vad du menar, det finns olika sätt att ta det på, men jag använder inte min ålder som försvar. Jag tycker bara att folk kan sluta prata om min ålder och istället fortsätta utan att nämna ett par siffror, liksom.
Och tack så mycket
Det räcker inte att snacka, det gäller att få ett hållbart avtal.Det har jag visst nämnt, om du menar om hästen visar fel när den kommit hem till Sverige. Köpekontraktet. Köpare och säljare diskuterar även diskutera återköp mm. Jag har snackat med ägaren om det.
Eller menade du det?
Det räcker inte att snacka, det gäller att få ett hållbart avtal.
Tro mig, jag vet.Det räcker inte att snacka, det gäller att få ett hållbart avtal.
Vi hade planerat ut det annorlunda, inte tänkt att provrida hästen när den kommit, då mina kusiner bor i Stockholm och dessutom känner en nära kompis som har stallJag håller faktiskt med. Jag har inget emot importer och har själv förmedlat en del. Jag har dock aldrig varit med om att säljaren erbjuder sig skicka en osåld häst. Har man en bra produkt behöver man inte skicka så.
Efter en sån resa är ju hästen ofta ngt nedsatt. Och det vill man ju inte utsätta sin vara för för att folk ska provrida. Det sänker ju värdet på varan.
Och det är heller inte något jag personligen skulle vilja provrida.
Jag tycker just den biten låter suspekt.
Inte att en 13-åring åker utomlands och köper häst.
Men för 50 000 i Polen kan man få både crap och göra en deal. Med tanke på hur gärna de vill bli av med hästen lutar det åt det första i min värld.
Lagligheten är det minsta bekymret, men vem skulle riskera det? Och varför ge rabatt i det läget?Hur hästen dessutom skulle få en laglig transport att exporteras för provridning men sen om inte köparen vill ha den, transporteras tillbaka direkt är ju en "fråga"...
Lagligheten är det minsta bekymret, men vem skulle riskera det? Och varför ge rabatt i det läget?
det vore annorlunda om någon förmedlare tog sig ann hästen...
Du har fått väldigt många kloka råd här men ett jag kan ge är att göra en riktig klinikbesiktning, helst med röntgen, så fort hästen kommer till Sverige. Om inte annat så är det svårt att få en bra försäkring utan ett svenskt intyg. Om sedan besiktningen visar något som inte är bra så är det förmodligen svårt att få rättelse på det. Kan ni skriva ett kontrakt att köpet kan gå tillbaka om inte hästen går igenom en svensk besiktning?Vi hade planerat ut det annorlunda, inte tänkt att provrida hästen när den kommit, då mina kusiner bor i Stockholm och dessutom känner en nära kompis som har stall
Vi ska ju till Polen nästa helg och provrida, vi tar med oss en människa som har mycket erfarenhet av hästar och har importerat från Tyskland och Polen.
Gratulerar till köpet och hoppas allt funkar i fortsättningen också.Hej! Jag är jättetacksam för alla svar och tips. Ni har gett mig (positivt)jättemycket att tänka på så att det kan bli ett så säkert köp som möjligt.
Vi åkte till Polen och provred för någon helg sedan, stannade där i två dagar och snackade med ägare och veterinär och tränare. Hästen var över förväntan, faktiskt! Ett fräscht stall med någorlunda stora hagar och trevliga ägare som inte pushat honom för fort. Frisk och kry, trevlig. Det var lite sådär att ta in honom från hagen då han tycker om att leka lite, verkar det som
Men annars var det en jättefin häst. Dem hade ännu en till som var ett år äldre som jag också fick provrida, men den första var absolut min favorit.
// De sa att besiktningen avgör återköp eller inte, om veterinär hittade något misstänksamt skulle de köra tillbaka hästen och pengarna skulle vi få tillbaka. Antar att jag inte kunde lita fullt ut på det. //
Vi åkte hem och hörde av oss till försäkringsbolaget och veterinären.
Vi fick hem hästen och har genomgått besiktning; han reagerade inte på böjprov, och veterinärerna hittade inga fel utan sa att han var en frisk häst // vet inte hur det skulle gått om de hittat något, då skulle nog inte säljarna berättat att det skulle gå med återköp om de visste något, men vad vet jag.. //
Än så länge går allt jättebra, det är ju inte så att man kan bestämma om det ska klicka mellan häst och ryttare eller inte men som tur är klickade vi.
Tycker nästan tråden kan sluta här, tack ännu en gång för all hjälp. Jag vill inte säga att det alltid går super att köpa häst från annat land, men i mitt fall hade jag en massa tur och det gick väldigt bra med transport som ägaren stod för och att köra hem honom och att helt enkelt köpa och importera en häst från ett annat land. Det kan ju gå hur fel som helst.
Men, det var ett jättebra köp och han stortrivs hos oss!
Tack så jättemycket!Gratulerar till köpet och hoppas allt funkar i fortsättningen också.
Det var fantastiskt vad snabbt det gick med tanke på att du hunnit provrida hunnit provrida, och fått hem hästen på drygt en vecka och hästen till och med hunnit landa och känna sig hemma.