Importera från Polen?

Jaa, jag har förstått det. Jag ska ner och provrida, och hur kan du veta att ägaren inte går att lita på? Vad menar du kommer hända om jag inte vill ha hästen? Då kan inte ägaren tvinga mig att ta hästen, eftersom ingen har skrivit på kontraktet.
Jag uppskattar hjälpen, men det är lugnt nu.

Som jag tydliggjort har du tidigare i tråden redovisat att säljaren erbjudit sig transportera hästen till dig i Sverige och att du då provar den och om
du inte vill ha den transporterar säljaren tillbaka den. Det är vad jag svarat på vilket jag även tidigare förklarat.

Hela det "erbjudandet" är otroligt tveksamt och märkligt av flera anledningar .
 
Som jag tydliggjort har du tidigare i tråden redovisat att säljaren erbjudit sig transportera hästen till dig i Sverige och att du då provar den och om
du inte vill ha den transporterar säljaren tillbaka den. Det är vad jag svarat på vilket jag även tidigare förklarat.

Hela det "erbjudandet" är otroligt tveksamt och märkligt av flera anledningar .

Jag håller faktiskt med. Jag har inget emot importer och har själv förmedlat en del. Jag har dock aldrig varit med om att säljaren erbjuder sig skicka en osåld häst. Har man en bra produkt behöver man inte skicka så.
Efter en sån resa är ju hästen ofta ngt nedsatt. Och det vill man ju inte utsätta sin vara för för att folk ska provrida. Det sänker ju värdet på varan.
Och det är heller inte något jag personligen skulle vilja provrida.

Jag tycker just den biten låter suspekt.
Inte att en 13-åring åker utomlands och köper häst.
Men för 50 000 i Polen kan man få både crap och göra en deal. Med tanke på hur gärna de vill bli av med hästen lutar det åt det första i min värld.
 
Jaa, jag förstår vad du menar, det finns olika sätt att ta det på, men jag använder inte min ålder som försvar. Jag tycker bara att folk kan sluta prata om min ålder och istället fortsätta utan att nämna ett par siffror, liksom.
Och tack så mycket :D
Ett tips, skriv inte ut din ålder om du vill att folk ska bortse från den.
 
Det räcker inte att snacka, det gäller att få ett hållbart avtal.

+1

Och en vettig, reell möjlighet att vända sig någonstans vid tvist, som man är bekväm med. Och köpa av en polsk näringsidkare som svensk konsument, du är inte direkt den kunnigaste parten. Och även om det finns ett europeiskt konsumentskydd så...

Jag skulle aldrig våga upprätta ett avtal med utländsk part utan hjälp av utländsk jurist. Och som polsk NI skulle jag troligen endera inte skriva på ett avtal som ska avgöras enligt svensk lag i svensk domstol, alt skriva på vad som helst eftersom jag skiter i vilket.

Lite spinn off. Men en vän har ett konvalescensstall. Hon har slutat ta utländska kunder såvida de inte hostar upp pengar i förskott. De går nämligen inte att kontrollera innan. Spela roll om man har superavtal om personen inte har några pengar, bara skulder och 15 förlorade mål i rätten. Och det går inte på samma vis kolla upp utländska personer, knappt ens att identiteten är rätt. Medan en svensk kund kan kollas fullständigt på 15 minuter....

Ytterligare en aspekt att tänka på - du vet inte vem du avtalar med och om den betraktar avtalet som nåt man kan torka sig med på toa.
 
Jag håller faktiskt med. Jag har inget emot importer och har själv förmedlat en del. Jag har dock aldrig varit med om att säljaren erbjuder sig skicka en osåld häst. Har man en bra produkt behöver man inte skicka så.
Efter en sån resa är ju hästen ofta ngt nedsatt. Och det vill man ju inte utsätta sin vara för för att folk ska provrida. Det sänker ju värdet på varan.
Och det är heller inte något jag personligen skulle vilja provrida.

Jag tycker just den biten låter suspekt.
Inte att en 13-åring åker utomlands och köper häst.
Men för 50 000 i Polen kan man få både crap och göra en deal. Med tanke på hur gärna de vill bli av med hästen lutar det åt det första i min värld.
Vi hade planerat ut det annorlunda, inte tänkt att provrida hästen när den kommit, då mina kusiner bor i Stockholm och dessutom känner en nära kompis som har stall :D
Vi ska ju till Polen nästa helg och provrida, vi tar med oss en människa som har mycket erfarenhet av hästar och har importerat från Tyskland och Polen.
 
"behöva" skicka så är nog inte grejen öht ?
Det är ju öht ingen som gör så alls . Ffa ingen köpare som dessutom tycker det är vettigt ? :eek:

Hur hästen dessutom skulle få en laglig transport att exporteras för provridning men sen om inte köparen vill ha den, transporteras tillbaka direkt är ju en "fråga"... :confused:

Jag blir mest beklämd av denna tråd men väldigt många kloka svar gör den mindre belämd.
 
Hur hästen dessutom skulle få en laglig transport att exporteras för provridning men sen om inte köparen vill ha den, transporteras tillbaka direkt är ju en "fråga"... :confused:
Lagligheten är det minsta bekymret, men vem skulle riskera det? Och varför ge rabatt i det läget?
det vore annorlunda om någon förmedlare tog sig ann hästen...
 
Lagligheten är det minsta bekymret, men vem skulle riskera det? Och varför ge rabatt i det läget?
det vore annorlunda om någon förmedlare tog sig ann hästen...

Lagligheten har viss relevans utifrån köparens bedömning /kompetens att bedöma huruvida en salu annons/häst till försäljning är seriös . I TS redogörelse ang häst som levereras på export för provridning känns det relevant även om det inte i sak drabbar köparen utan är en ögonöppnare för spekulanten att säljobjektet nog är "sådär" seriöst .
 
Jag har importerat ett flertal hästar från Polen. Tänker att jag därför har en viss erfarenhet I ämnet.
Det finns många trevliga prisvärda hästar I Polen. MEN det finns precis lika många som är raka motsatsen. Skall man generalisera grovt så kan man säga att dom allra bästa sällan hanmnar på svenska salusidor...
Det är mkt stor risk att drömhästen istället blir totalt motsatt.
1. Den så kallade vetrinärbesiktningen som dessa hästar går igenom är tyvärr knappt värd pappret den är skriven på, I princip går det ut på att visa att hästen är "fit to travel" och inte bär på några smittsamma sjukdomar. Inte ens detta är ngn garanti då jag fått hem hästar med diverse smittsamma sjukdomar. Detat innebär också att om du inte har ett eget stall och möjlighet till karantän kan du få problem med uppstallning.
2. Möjlighet til retur kan du bara glömma, har själv försökt mig på detta vid ett tilfälle, detta ville naturligtvis säljaren inte gå med på trots avtal. Vid kontakt med jurist fick jag klart för mig att möjligheterna att gå vidare med reklamtion av köp I Polen var I princip omöjligt.
3. Som jag sa tidigare så kan man hitta trevliga hästar till ett bra pris men risktagningen är väldigt stor. Jag har eget stall, har tidigare haft hästar som yrke och har utbildat många hästar. Jag har möjlighet att ta risken med att göra ett felköp. Har också fått hem hästar som har varit direkt farliga att rida och hantera. Inget jag skulle vilja rekommendera en 13 åring. Och ja, din ålder/erfarnhet har betydelse för även om du har hjälp och kanske er en superbegåvad trettonåring så kan du omöjligtvis ha hunnit samla den erfarnheten som krävs för ett sådant här projekt.

Visst kan du ha tur och hitta en trevlig polsk häst och såklart kan det gå åt skogen även med en svensk häst men du har så oerhört mkt större trygghet och möjligheter att kolla upp en svensk häst.
Inte minst så har du större möjligeter att ordna upp problemet om det skulle gå riktig åt helsike.
Så lyd mitt råd och backa ur detta medans du har möjlighet.
Ps. Om du vill så kan du PMa mig om säljaren så kan jag kanske ge dig några råd om vilka du I vart fall bör undvika...
 
Vi hade planerat ut det annorlunda, inte tänkt att provrida hästen när den kommit, då mina kusiner bor i Stockholm och dessutom känner en nära kompis som har stall :D
Vi ska ju till Polen nästa helg och provrida, vi tar med oss en människa som har mycket erfarenhet av hästar och har importerat från Tyskland och Polen.
Du har fått väldigt många kloka råd här men ett jag kan ge är att göra en riktig klinikbesiktning, helst med röntgen, så fort hästen kommer till Sverige. Om inte annat så är det svårt att få en bra försäkring utan ett svenskt intyg. Om sedan besiktningen visar något som inte är bra så är det förmodligen svårt att få rättelse på det. Kan ni skriva ett kontrakt att köpet kan gå tillbaka om inte hästen går igenom en svensk besiktning?
 
Så som @Summerwind beskrev gjorde vi när vi köpte från Polen. Avtalade att hästen skulle gå igenom besiktning här i Sverige gjord av Agrias chefsveterinär. Vi använda dessutom "mellanhand", dvs en svensk kontakt som vi skrev kontrakt med oss och polackerna. Det blev såklart lite dyrare men mycket tryggare för oss plus att hen ansvarade för all kontakt, transport, karantän i Sverige osv.

En annan möjlighet är att kräva vet.besiktning i samband med att ni är där och provrider (kom ihåg att ta blodprov i samband med besiktningen). Ni har bättre kontroll på vad som faktiskt gjorts under besiktningen och ha en dialog med veterinär mm.
 
Vi har låtit försäkringsveterinären och besiktande engelskspråkig veterinär ha kontakt innan import - dvs försäkringsveterinären godkänner besiktningen för införsäkring innan köpet sker. Då har vi hästen försäkrad under hela resan och vet att vi inte riskerar att stå med en häst som inte går att försäkra in i Sverige. Det är dock inte alla försäkringsbolag som går med på den modellen. (vi har inte heller importerat från Polen) Sen behövs ju dessutom friskintyg inför transporten, men det är en helt annan sak och är inte ett intyg som jag skulle ha som underlag för köp.
 
Hej! Jag är jättetacksam för alla svar och tips. Ni har gett mig (positivt)jättemycket att tänka på så att det kan bli ett så säkert köp som möjligt.
Vi åkte till Polen och provred för någon helg sedan, stannade där i två dagar och snackade med ägare och veterinär och tränare. Hästen var över förväntan, faktiskt! Ett fräscht stall med någorlunda stora hagar och trevliga ägare som inte pushat honom för fort. Frisk och kry, trevlig. Det var lite sådär att ta in honom från hagen då han tycker om att leka lite, verkar det som :D
Men annars var det en jättefin häst. Dem hade ännu en till som var ett år äldre som jag också fick provrida, men den första var absolut min favorit.
// De sa att besiktningen avgör återköp eller inte, om veterinär hittade något misstänksamt skulle de köra tillbaka hästen och pengarna skulle vi få tillbaka. Antar att jag inte kunde lita fullt ut på det. //
Vi åkte hem och hörde av oss till försäkringsbolaget och veterinären.
Vi fick hem hästen och har genomgått besiktning; han reagerade inte på böjprov, och veterinärerna hittade inga fel utan sa att han var en frisk häst :up: // vet inte hur det skulle gått om de hittat något, då skulle nog inte säljarna berättat att det skulle gå med återköp om de visste något, men vad vet jag.. //
Än så länge går allt jättebra, det är ju inte så att man kan bestämma om det ska klicka mellan häst och ryttare eller inte men som tur är klickade vi.

Tycker nästan tråden kan sluta här, tack ännu en gång för all hjälp. Jag vill inte säga att det alltid går super att köpa häst från annat land, men i mitt fall hade jag en massa tur och det gick väldigt bra med transport som ägaren stod för och att köra hem honom och att helt enkelt köpa och importera en häst från ett annat land. Det kan ju gå hur fel som helst.
Men, det var ett jättebra köp och han stortrivs hos oss! :heart
 
Hej! Jag är jättetacksam för alla svar och tips. Ni har gett mig (positivt)jättemycket att tänka på så att det kan bli ett så säkert köp som möjligt.
Vi åkte till Polen och provred för någon helg sedan, stannade där i två dagar och snackade med ägare och veterinär och tränare. Hästen var över förväntan, faktiskt! Ett fräscht stall med någorlunda stora hagar och trevliga ägare som inte pushat honom för fort. Frisk och kry, trevlig. Det var lite sådär att ta in honom från hagen då han tycker om att leka lite, verkar det som :D
Men annars var det en jättefin häst. Dem hade ännu en till som var ett år äldre som jag också fick provrida, men den första var absolut min favorit.
// De sa att besiktningen avgör återköp eller inte, om veterinär hittade något misstänksamt skulle de köra tillbaka hästen och pengarna skulle vi få tillbaka. Antar att jag inte kunde lita fullt ut på det. //
Vi åkte hem och hörde av oss till försäkringsbolaget och veterinären.
Vi fick hem hästen och har genomgått besiktning; han reagerade inte på böjprov, och veterinärerna hittade inga fel utan sa att han var en frisk häst :up: // vet inte hur det skulle gått om de hittat något, då skulle nog inte säljarna berättat att det skulle gå med återköp om de visste något, men vad vet jag.. //
Än så länge går allt jättebra, det är ju inte så att man kan bestämma om det ska klicka mellan häst och ryttare eller inte men som tur är klickade vi.

Tycker nästan tråden kan sluta här, tack ännu en gång för all hjälp. Jag vill inte säga att det alltid går super att köpa häst från annat land, men i mitt fall hade jag en massa tur och det gick väldigt bra med transport som ägaren stod för och att köra hem honom och att helt enkelt köpa och importera en häst från ett annat land. Det kan ju gå hur fel som helst.
Men, det var ett jättebra köp och han stortrivs hos oss! :heart
Gratulerar till köpet och hoppas allt funkar i fortsättningen också.

Det var fantastiskt vad snabbt det gick med tanke på att du hunnit provrida hunnit provrida, och fått hem hästen på drygt en vecka och hästen till och med hunnit landa och känna sig hemma.
 
Gratulerar till köpet och hoppas allt funkar i fortsättningen också.

Det var fantastiskt vad snabbt det gick med tanke på att du hunnit provrida hunnit provrida, och fått hem hästen på drygt en vecka och hästen till och med hunnit landa och känna sig hemma.
Tack så jättemycket!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 407
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 796
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 518
Senast: super
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 082
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp