Importera från Polen?

Jag kan säga en sak, som jag fått lära mig den hårda vägen.
När det gäller text på nätet, så är det du som läsare, som sätter tonen på texten. Visst, den som skriver kan skriva argt, men den som läser kanske uppfattar något annat osv.
Just med 13-år tror jag att du går in i försvar, snappar upp och lägger stor energi på just de orden. Åldern är bara en siffra på ett papper, det finns dom som är omogna trots att de har hög ålder och även omvänt också.

Jag kan säga att jag tycker du resonerar klokt, som åker och provrider tillsammans med kunniga människor INNAN du bestämmer dig för eventuellt köp, som någon annan sa kan det bli en trevlig utflykt att få åka till ett annat land och provrida.

Det jag kan råda dig till är att vara kritisk och ställa många frågor, lita på magkänslan. Känns den inte bra, då är det nog inte bra.
Oavsett hur det blir kommer du få en upplevelse. Lycka till med provridningen. :up:
Jaa, jag förstår vad du menar, det finns olika sätt att ta det på, men jag använder inte min ålder som försvar. Jag tycker bara att folk kan sluta prata om min ålder och istället fortsätta utan att nämna ett par siffror, liksom.
Och tack så mycket :D

@SkyHigh det de flesta tänker på är nog att om du köper hästen och det sen skulle visa sig vara fel på den och ni står i ett läge där den kostar skjortan i vetvård, försäkringen inte täcker och hästen inte går att rida så är det inte du som betalar och inte dina pengar som inte går att få tillbaka. Och att det därför är viktigt att den som betalar (dina föräldrar) är medveten om de risker som finns med att importera så de jan ta ett informerat beslut.
Om dem inte var medvetna om risken skulle dem inte ta sig till Polen för att låta mig provrida, då skulle de låtit hästen transporteras över till Sverige.
Tro mig, de har ganska bra koll på läget, och dessutom får vi stöd av en tjej som har erfarenhet av Polska importer.

Jaa, jag förstår vad du menar, det finns olika sätt att ta det på, men jag använder inte min ålder som försvar. Jag tycker bara att folk kan sluta prata om min ålder och istället fortsätta utan att nämna ett par siffror, liksom.
Och tack så mycket :D
Istället för att de ska sluta prata om det, kan man även sluta bry sig om det också. Det är mycket svårare att få folk att sluta om saker, än vad det är att ignorera dom. ;)
Jag är snart 30 och om någon som skulle (vad jag skulle kunna tänkas tolka som nedvärderande) om min ålder, så skulle jag inte orka bry mig. Det gör ingen skillnad och sen säger det mer om dom, som pratar nedvärderande än vad det säger om mig personligen.
Ingen orsak. :)

Om dem inte var medvetna om risken skulle dem inte ta sig till Polen för att låta mig provrida, då skulle de låtit hästen transporteras över till Sverige.
Tro mig, de har ganska bra koll på läget, och dessutom får vi stöd av en tjej som har erfarenhet av Polska importer.

Nu missförstod du :) Risken är ännu högre om den transporteras över till Sverige osedd. Det är själva risken med att köpa en import jag menar, och den extra förhöjda risken från ett land som Polen. Och den risken ser jag ingenstans i tråden att du är medveten om, och då är troligen inte dina föräldrar det heller.

Nu missförstod du :) Risken är ännu högre om den transporteras över till Sverige osedd. Det är själva risken med att köpa en import jag menar, och den extra förhöjda risken från ett land som Polen. Och den risken ser jag ingenstans i tråden att du är medveten om, och då är troligen inte dina föräldrar det heller.
Okej. Jag har faktiskt skrivit att transportbolaget är godkänt av veterinärer osv, just i denna tråden.. Varför skulle mina föräldrar inte vara medvetna om den risken?

Okej. Jag har faktiskt skrivit att transportbolaget är godkänt av veterinärer osv, just i denna tråden.. Varför skulle mina föräldrar inte vara medvetna om den risken?

För att du inte verkar vara det? Jag pratar alltså inte om papperexcersisen, frakten eller liknande. Utan risken om hästen X tid efter köp visar sig ha något fel, kräver veterinärvård och inte kan ridas. Vad det då innebär. DEN risken. Jag har inte sett dig ta upp den alls, och tolkar det som att du inte är medveten om den?

Risken är inte i det rent praktiska ta hit en häst från Polen. Den är sen, när hästen tex blir halt, visar sig ha ryggproblem etc.

För att du inte verkar vara det? Jag pratar alltså inte om papperexcersisen, frakten eller liknande. Utan risken om hästen X tid efter köp visar sig ha något fel, kräver veterinärvård och inte kan ridas. Vad det då innebär. DEN risken. Jag har inte sett dig ta upp den alls, och tolkar det som att du inte är medveten om den?

Risken är inte i det rent praktiska ta hit en häst från Polen. Den är sen, när hästen tex blir halt, visar sig ha ryggproblem etc.
Det har jag visst nämnt, om du menar om hästen visar fel när den kommit hem till Sverige. Köpekontraktet. Köpare och säljare diskuterar även diskutera återköp mm. Jag har snackat med ägaren om det.
Eller menade du det? :D

Det har jag visst nämnt, om du menar om hästen visar fel när den kommit hem till Sverige. Köpekontraktet. Köpare och säljare diskuterar även diskutera återköp mm. Jag har snackat med ägaren om det.
Eller menade du det? :D

Nej. Jag menar försäkringsvillkor, lagar, konsumentskydd osv. Ett avtal är inget värt om det bryter mot lag, eller om ena parten skiter i det. Ett återköp, du tror på allvar säljaren återköper en för ridning utdömd häst för samma pengar du gav, samt ersätter dig för kanske 20 - 30 000 kr i veterinärvård?

I princip ALLA tvistemål i domstol (och de är många!) handlar om att det finns ett avtal men där parterna är gravt oense om vad avtalet eg säger, om avtalet ska följas i en sån här situation osv.

Jag har en tvist med ett stort hästsportföretag just nu. De är skyldiga att följa svensk lag. Påstår de gör det i sina villkor. De vägrar ändå betala ut den ersättning jag har rätt till enligt lag.
Nu kan jag vända mig till ARN eller om jag har lust stämma in dem till svensk domstol. Hade de legat i Polen hade det inte fungerat så.

Nej. Jag menar försäkringsvillkor, lagar, konsumentskydd osv. Ett avtal är inget värt om det bryter mot lag, eller om ena parten skiter i det. Ett återköp, du tror på allvar säljaren återköper en för ridning utdömd häst för samma pengar du gav, samt ersätter dig för kanske 20 - 30 000 kr i veterinärvård?

I princip ALLA tvistemål i domstol (och de är många!) handlar om att det finns ett avtal men där parterna är gravt oense om vad avtalet eg säger, om avtalet ska följas i en sån här situation osv.

Jag har en tvist med ett stort hästsportföretag just nu. De är skyldiga att följa svensk lag. Påstår de gör det i sina villkor. De vägrar ändå betala ut den ersättning jag har rätt till enligt lag.
Nu kan jag vända mig till ARN eller om jag har lust stämma in dem till svensk domstol. Hade de legat i Polen hade det inte fungerat så.
Okej, jag fattar. Som sagt så har jag människor runt omkring som importerat till Polen. Det är jättebra att du tar upp detta och får mig att tänka mer, det blir ofta så att vuxna personer tar saken i deras händer etc.
Säljaren erbjuder återköp men mer snack behövs definitivt runt skador, jag har bara fått en liten inblick om vad säljaren tänker runt dolda fel och skador. Människorna kommer åka med till Sverige och prata med oss, kolla till hästen.
Jag tror det ska funka bra, det här :up:

Intressant diskussion angående ålder.... Man kan vara väldigt smart som 13-åring, och också väldigt påläst. Men man kan ju aldrig sticka under stol med att man saknar en hel del livserfarenhet.... Vid 13 års ålder har man ju, helt objektivt sett, inte hunnit leva särskilt länge. Det är förmodligen detta som de flesta i tråden syftar på?
Sedan har vi ju också ett helt annat kapitel, dvs hjärnans utveckling (påverkar bland annat risktagande), som också har med ålder att göra. Inte heller det något nedlåtande, utan helt enkelt fysisk utveckling som vi inte kan påverka. Men, som sagt, det är ett annat kapitel..... ;)

@SkyHigh jag tycker du verkar både klok och påläst, har träffat många som är minst dubbelt så gamla som du som inte tänker hälften så långt som du verkar göra gällande hästköp. :up:

Det där med risktagande som @bettysmatte talar om känner jag dock igen mig i, då jag var yngre så var jag betydligt mer optimistisk och tänkte alltid "det löser sig", även om man hörde om andra som råkat illa ut så tänkte man att "det händer inte mig". :angel:

Nu några år senare och efter X antal hästköp så har jag kommit fram till följande:
- Lita aldrig någonsin 100% på en hästhandlare. Beroende på typ av person och kontext så kan du anta att du kan lita på någonstans mellan 10 och 90% av vad hen säger.
- Lita inte på en veterinär om det inte är en veterinär som du själv känner, har bookat/betalat själv och närvarit vid besiktning.
- Lyssna på så många andras historiar som möjligt, det är så mycket bättre att lära sig från andras fel än att behöva göra egna.
- Om något verkar för bra för att vara sant, så är det mest troligen INTE sant.
- Återköpsavtal är som bäddad för problem, som köpare knyter man sig oftast till hästen känslomässigt och det blir svårt att lämna tillbaks den. Alternativt finns det inga motsvarande hästar att byta i, säljaren försvinner eller slår sig konkurs, el.l.

Hoppast ni får en trevlig resa till Polen, och att den hästhandlare du hittat är seriös och pålitlig. Om ni bestämmer er för att importera så var inte rädd för att fråga igen om konkreta råd och tipps angående kontrakt m.m.

Lycka till med hästletandet oavsett! :)

@SkyHigh det här dvs ditt ursprungsinlägg med efterlysning av synpunkter och åsikter är vad folk svarat på .

Hej! Nu är det så att jag hittat en underbar häst i Polen från ett stuteri som jag jättegärna vill köpa. Jag är tretton år gammal och får inte ta mig dit själv.
Jag har två alternativ att välja mellan:
Åka flyg till Polen och få skjuts till stallet, provrida och sedan sova där en natt. Efter det åker vi hem och om jag trivs med hästen så transporterar dem den till Stockholm och så tar vi hem den. Pappa tycker detta låter bra och allt, men sen kommer vi till min mamma..
Andra alternativet:
Få den direkt transporterad till Stockholm utan att flyga till Polen, och dra av lite av priset, vilket min mamma föredra men min pappa är emot, såklart.

Såklart tycker jag att det vore bäst att provrida först, men min mamma vill helst inte åka till Polen.
Vad tycker ni att jag måste tänka på?
Jag har fått bilder på pass med registreringsnummer och mer, fått en massa filmer och bilder från att stå ensam och sedan sadlas i stallgången till att hoppa och rida ut.
Jag letar då efter en dressyrhäst att vidareutbilda och denna stämmer in på mina önskemål.
Men såklart är det ju olika från varje ryttare, hästen beter sig annorlunda under olika människor, och än så länge har jag sett två olika rida honom.

Så tror och tycker du kan släppa åldersnojan . Du hade fått samma svar utifrån frågeställningen och det du vidare skrivit i tråden om du var 30 och ställde samma frågor/redovisade samma tänk . Dvs samma kritik och åsikter om att det hela inte är direkt optimalt med tillhörande motiveringar varför , samt feedback med frågor om vad du vet/har koll på/ inser vara frågetecken osv.

@SkyHigh det här dvs ditt ursprungsinlägg med efterlysning av synpunkter och åsikter är vad folk svarat på .

Så tror och tycker du kan släppa åldersnojan . Du hade fått samma svar utifrån frågeställningen och det du vidare skrivit i tråden om du var 30 och ställde samma frågor/redovisade samma tänk . Dvs samma kritik och åsikter om att det hela inte är direkt optimalt med tillhörande motiveringar varför , samt feedback med frågor om vad du vet/har koll på/ inser vara frågetecken osv.
Jag förstår det, men i det läget såg jag det nämnas i många kommentarer och jag tog det på ett annat sätt än vad du kanske tänker dig, no offense :D

@SkyHigh "i det läget" ? Du skriver ju om din ålder nu fortlöpande och senast för 30 min sen i svar till ngn annan ?

Din ålder i sak är ingen grej i sak eftersom du självklart måste ha målsman med för att öht köpa .
Det folk svarar på är din tråd om att importera sin första egna häst från Polen och alla olika scenarion du redogjort för utifrån det . Tex att köpa och importera den osedd, eller att säljaren påstår sig leverera hästen till Sverige för provridning men att om den inte passar sen transporterar tillbaka den .

Jag förstår att man kan gå i försvar för något om det är så att man har blivit lite bränd i tidigare. I detta fall kanske ts ofta blivit ifrågasatt pga ålder. Vilket inte är jättekonstigt. 13 år är ungt. Men jag tycker ändå ts visar på bra mycket mer mognad i sina texter än många andra, till och med äldre personer.

Hur som helst, jag har en polsk import, en ponny. Jag har förvisso inte importerat henne själv. Hon är en väldigt fin häst, och sund. Men jag tror hon blivit ganska hårt inriden för hon har lätt att ta bli stressad i vissa fall situationer. Jag vet inte hur inridningskulturen, om det finns nån, i Polen är. Men det är det enda som är mindre bra med henne. Tillför kanske inget här, men min ringa erfarenhet.

@SkyHigh "i det läget" ? Du skriver ju om din ålder nu fortlöpande och senast för 30 min sen i svar till ngn annan ?

Din ålder i sak är ingen grej i sak eftersom du självklart måste ha målsman med för att öht köpa .
Det folk svarar på är din tråd om att importera sin första egna häst från Polen och alla olika scenarion du redogjort för utifrån det . Tex att köpa och importera den osedd, eller att säljaren påstår sig leverera hästen till Sverige för provridning men att om den inte passar sen transporterar tillbaka den .
Jaa, jag har förstått det. Jag ska ner och provrida, och hur kan du veta att ägaren inte går att lita på? Vad menar du kommer hända om jag inte vill ha hästen? Då kan inte ägaren tvinga mig att ta hästen, eftersom ingen har skrivit på kontraktet.
Jag uppskattar hjälpen, men det är lugnt nu.

Jaa, jag har förstått det. Jag ska ner och provrida, och hur kan du veta att ägaren inte går att lita på? Vad menar du kommer hända om jag inte vill ha hästen? Då kan inte ägaren tvinga mig att ta hästen, eftersom ingen har skrivit på kontraktet.
Jag uppskattar hjälpen, men det är lugnt nu.
Alltså, grejen är att vi som hängt på den här sidan (hästmänniska) i ett antal år har sett diverse trådar om misslyckade hästaffärer, där förtvivlade hästköpare inte vet hur de ska ta sig ur den situation de hamnat i. Det finns allt från dumpade hästar och skadade hästar till hästaffärer med bytesrätt där de enda tänkbara bytesalternativen har kostat kanske 50.000 mer än hästen de tänkt lämna tillbaka.
Efter att ha följt den här tråden ser jag mönstret. Du ser bara möjligheterna och tycker att du har torrt på fötterna, medan de som svarar dig försöker få upp dina ögon för allt som kan gå åt skogen också.
Du ska provrida hästen - jättebra! (allt annat vore vansinne!)
Men du ska vara medveten om att långt ifrån alla säljare är seriösa och ärliga. Det finns mer än ett exempel på hästar som fått lugnande vid provridning eller medicinerats med smärtstillande vid besiktningar. Röntgenplåtar som bytts ut, eller till och med att "fel häst" (som liknar en rätta) tagits fram för röntgen och inte ID-kollats ordentligt. (en hästinriktad jurist som brukar skriva inlägg på facebook brukar rekommendera "dopingprov" i samband med besikning, alltså att man helt enkelt tar ett blodprov för att kolla att hästen är fri från smärtlindrande eller lugnande substanser...)
Många mycket mer rutinerade hästköpare än du har blivit lurade genom åren! Trots att de trott att de haft koll!

Om du inte gillar hästen vid provridningen i Polen så är saken ur världen, då stannar den hos säljaren.
Men det är vid köp som alla frågetecken uppstår. Alla de frågetecken som de som svarat i den här tråden har försökt öppna dina ögon för.
Eller om säljaren kör hem hästen till dig för att du ska få testa den hemma före köp, eller med rätt att återlämna den. Vem står för kostnaden för återtransporten? Vem står för risken om hästen skadar sig under den korta tiden hos dig? Vad händer om säljaren vägrar ta tillbaka hästen trots att hen lovat det från början? Och vilket lands lagstiftning gäller?
Det finns många frågetecken i det du har skrivit och jag förstår att allt inte kommer på pränt. Men det är just därför fler fortsätter med att svara för att varna dig för risker som finns.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 433
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar