Importera från Polen?

vad säger att den polska hästen kommer kännas bättre?

Jag är lite försiktigt lagd och gillar inte att ta stora ekonomiska beslut osv. Åkte strax över 100 mil på min ena "provridningsturne" som lyckligtvis gav avkastning. Hur stor är risken att ni köper hästen för att ni ändå redan är i polen? struntar i vissa undersökningar/att närvara för att säljaren säger sig snabbt och lätt kunna skicka upp hästen efter er och "inte hinner" vet? Hur kommer det kännas om ni åkt hela vägen bara för att inse att inte den här hästen heller kändes rätt?

Sen blir jag nyfiken eftersom JAG inte vet, på vilket sätt är det svårt att ta en tysk häst "genom hamnen"?

Det ska bli mer papper och undersökningar att ta en 'tysk' häst 'genom hamnen'. Vet inte riktigt om just de hästarna, men Polen ska vara mindre snack och papper i alla fall :)
 
Varför skulle det vara så?Vem säger det?

Det är samma importregler för bägge. Samma handlingar som ska till för tullen osv.
Det är bara vad jag hört från internet från lite olika ställen, är ju inte helt säkert. Kan du mer om sådant? Då får du jättegärna berätta, det är ju alltid bra att veta :D
 
Det ska bli mer papper och undersökningar att ta en 'tysk' häst 'genom hamnen'. Vet inte riktigt om just de hästarna, men Polen ska vara mindre snack och papper i alla fall :)

Om en säljare skulle säga så till mig skulle jag bli oerhört misstänksam.

Givetvis krävs det samma typ av handlingar för att släppa in hästar i Sverige oavsett vilket land de kommer ifrån.

Det finns folk här på forumet som hanterat import av hästar både som privatpersoner och som professionella som förhoppningsvis kan informera dig om exakt vad som krävs för att få ta in hästen i Sverige.
 
Jo det där är väl rätt vanliga saker som har med själva importen att göra.

Jag var mer ute efter hur det skulle fungera om hästen har dolda fel och hur återköpsrätt funkar.

Vet du vad som är standard i en besiktning i Polen? Ingår röntgen?

Jaha, hoppsan.
Det bestäms gemensamt i köpekontraktet om återköpsrätten, men man ska höra av sig så snabbt man kan.
Själva besiktningen är inte så annorlunda från en svensk, det är böjprov, öron, ögon, hud/skinn, tänder, mun osv, alltså rätt så lika.
Röntgen ingår inte vad jag har förstått.
 
Om en säljare skulle säga så till mig skulle jag bli oerhört misstänksam.

Givetvis krävs det samma typ av handlingar för att släppa in hästar i Sverige oavsett vilket land de kommer ifrån.

Det finns folk här på forumet som hanterat import av hästar både som privatpersoner och som professionella som förhoppningsvis kan informera dig om exakt vad som krävs för att få ta in hästen i Sverige.
Tack så mycket för svaret!
 
Tycker inte du att det känns som en varningsklocka att det är "mindre snack och papper"? Liksom,vad är det för papper tyska hästar behöver som polska inte behöver?
Jag är inte särskilt insatt på tyska hästar.. Dags att googla ;)
Nu när ni faktiskt säger det så får jag annat att tänka på. Men som sagt har jag en människa med mig som har importerat från Polen och Tyskland, så jag tror allt ska gå bra.
 
Jag tycker att vad som än händer kan det vara otroligt roligt att åka till Polen och provrida. Annat land och miljö, hinna med att se lite av landet också. Rolig weekend tripp i vilket fall som helst.

Vad gäller import så har jag aldrig gjort det, men av trådarna här på Buke är det i princip 100% som säger importera inte, köpt svenskt. Samtidigt som det finns massor av importer och att döma av andra trådar här så är det en majoritet svenskfödda hästar (och säljare) som köparen fått problem med och sedan ber Buke om hjälp och råd. Det är ingen tvekan om att du tar en större chans om du importerar vis a vi köper här i Sverige, men samtidigt kan du hitta din drömhäst och allt går smidigt även om det inte blir billigare än att köpa 'närproducerat'

Hur som, ha en härlig resa till Polen och försök verkligen klämma in lite andra saker att göra. Det är ett fascinerande land och kultur.
 
Jag tycker att vad som än händer kan det vara otroligt roligt att åka till Polen och provrida. Annat land och miljö, hinna med att se lite av landet också. Rolig weekend tripp i vilket fall som helst.

Vad gäller import så har jag aldrig gjort det, men av trådarna här på Buke är det i princip 100% som säger importera inte, köpt svenskt. Samtidigt som det finns massor av importer och att döma av andra trådar här så är det en majoritet svenskfödda hästar (och säljare) som köparen fått problem med och sedan ber Buke om hjälp och råd. Det är ingen tvekan om att du tar en större chans om du importerar vis a vi köper här i Sverige, men samtidigt kan du hitta din drömhäst och allt går smidigt även om det inte blir billigare än att köpa 'närproducerat'

Hur som, ha en härlig resa till Polen och försök verkligen klämma in lite andra saker att göra. Det är ett fascinerande land och kultur.
Tack så mycket för positiviteten! Jaa, det ska nog bli riktigt kul!
Det finns väldigt mycket tråkigt om att importera hästar och de flesta svar är negativa, men vi får se om det stämmer in på denna hästen!
 
En viktig sak jag inte sett nämnas är försäkring, skillnaden i försäkringsskydd om man köper en import (oavsett om den redan står i Sverige eller ej). Är det något du funderat över?
Man ska ju fixa ny försäkring när eller innan den kommit till Sverige. För att t ex i några av Agrias försäkringar krävs ett veterinärintyg på max 30 dagar gammalt när man tecknar försäkringen. Annars tar man kontakt med Agria till deras kundcenter och snackar med dem om hur man ska göra.
Men kontakta dem på telefon tänker jag göra efter jag har provridit och åkt hem till Sverige igen..
 
Jag har läst igenom tråden och ni verkar ju ha bestämt er för att åka och prova hästen iaf, så vill önska dig lycka till och hoppas att allt går bra. Jättebra också att du försöker kolla upp och läsa på om saker, sen kan ingen ha koll på allt, men du verkar ju ha duktiga och insatta vuxna omkring dig som kan guida dig. Men den nyfikenheten och viljan att sätta dig in i saker ska du hålla hårt i.

Jag själv har bara köpt svenskfödda hästar och kommer nog att fortsätta med det. Det är ju så mycket enklare än att importera och det finns så otroligt mycket hästar att "bli kär i" att jag aldrig sett anledning att titta på hästar utomlands. Men det är ju jag, om du tror att detta kan vara drömhästen och dina föräldrar är med på tåget så är det som sagt bara att önska lycka till och trevlig resa :) (Bra råd om att ni bör vara försiktiga och lite skeptiska har du redan fått i tråden, så det behöver jag knappast skriva jag också ;) )
 
Man ska ju fixa ny försäkring när eller innan den kommit till Sverige. För att t ex i några av Agrias försäkringar krävs ett veterinärintyg på max 30 dagar gammalt när man tecknar försäkringen. Annars tar man kontakt med Agria till deras kundcenter och snackar med dem om hur man ska göra.
Men kontakta dem på telefon tänker jag göra efter jag har provridit och åkt hem till Sverige igen..

Jo teckna är inga problem. Men om du tänkt något på det mycket sämre försäkringsskydd du får jmf med att köpa en svenskfödd häst?
 
Jo teckna är inga problem. Men om du tänkt något på det mycket sämre försäkringsskydd du får jmf med att köpa en svenskfödd häst?

Hur mkt sämre är det? Och vad är det som är sämre?

Fröken är ju född i Tyskland och importerad av förre ägaren som 2åring. Hon är försäkrad i Agria med en del i A1, en del i A2 och vetrinärvård. Varken i mina papper eller när jag pratade med agria själva för att ta över den existerande försäkringen nämndes något om ett begränsat försäkringsskydd bara för att hon är utlandsfödd
 
Min är född i Danmark. Importerad som 1-åring. Jag köpte henne när hon var 3 år, och nyförsäkrade då. Inte märkt av att hennes försäkring skulle skilja sig på något sätt?
 
Hur mkt sämre är det? Och vad är det som är sämre?

Fröken är ju född i Tyskland och importerad av förre ägaren som 2åring. Hon är försäkrad i Agria med en del i A1, en del i A2 och vetrinärvård. Varken i mina papper eller när jag pratade med agria själva för att ta över den existerande försäkringen nämndes något om ett begränsat försäkringsskydd bara för att hon är utlandsfödd

Min är född i Danmark. Importerad som 1-åring. Jag köpte henne när hon var 3 år, och nyförsäkrade då. Inte märkt av att hennes försäkring skulle skilja sig på något sätt?

Skillnaden är större ju äldre hästen är vid köp/införsäkring. Jämfört med en svenskfödd då som varit försäkrad sen den var liten.

Alla försäkringsbolag friskriver sig från fel - dolda eller ej - som fanns innan försäkringen tecknades, och alla komplikationer till det. Dvs om man köper en 10-årig häst som är född i Sverige och varit försäkrad sen den var föl, då har man ett heltäckande skydd. Om man köper en 10-årig häst född i Sverige men som aldrig varit försäkrad, då har man inget skydd alls för ev lösa benbitar, ev saker som finns men inte gett symptom än. Dvs om hästen i alt 2 t ex ett år efter köp blir halt, och röntgen visar lös benbit, en gammal pålagring, en defekt etc så kommer försäkringen inte täcka.

Import blir som att köpa en tidigare oförsäkrad. Ju yngre hästen är vid köp ju mindre roll spelar det, och omvänt ju äldre hästen är desto större roll spelar det.

Sen om man vill ta risken är helt valfritt, många gör det (jag med), ofta går det bra. Men bara man vet innan, så himla surt när folk tror de har en häst försäkrad mot 'allt' och sen står där utan skydd. Det oavsett då om de köpt en svensk oförsäkrad, en oförsäkrad import eller bytt försäkringsbolag och därmed hamnat i samma sits.

Så det är inte att den är utlandsfödd i sig, utan att den eftersom den är utlandsfödd inte varit försäkrad sen föltiden.

Försäkringsdelen var det som gjorde att jag länge INTE ville köpa en import, oavsett. Nu gjorde jag det ändå i slutänden ;)
 
Skillnaden är större ju äldre hästen är vid köp/införsäkring. Jämfört med en svenskfödd då som varit försäkrad sen den var liten.

Alla försäkringsbolag friskriver sig från fel - dolda eller ej - som fanns innan försäkringen tecknades, och alla komplikationer till det. Dvs om man köper en 10-årig häst som är född i Sverige och varit försäkrad sen den var föl, då har man ett heltäckande skydd. Om man köper en 10-årig häst född i Sverige men som aldrig varit försäkrad, då har man inget skydd alls för ev lösa benbitar, ev saker som finns men inte gett symptom än. Dvs om hästen i alt 2 t ex ett år efter köp blir halt, och röntgen visar lös benbit, en gammal pålagring, en defekt etc så kommer försäkringen inte täcka.

Import blir som att köpa en tidigare oförsäkrad. Ju yngre hästen är vid köp ju mindre roll spelar det, och omvänt ju äldre hästen är desto större roll spelar det.

Sen om man vill ta risken är helt valfritt, många gör det (jag med), ofta går det bra. Men bara man vet innan, så himla surt när folk tror de har en häst försäkrad mot 'allt' och sen står där utan skydd. Det oavsett då om de köpt en svensk oförsäkrad, en oförsäkrad import eller bytt försäkringsbolag och därmed hamnat i samma sits.

Så det är inte att den är utlandsfödd i sig, utan att den eftersom den är utlandsfödd inte varit försäkrad sen föltiden.

Försäkringsdelen var det som gjorde att jag länge INTE ville köpa en import, oavsett. Nu gjorde jag det ändå i slutänden ;)
Aha. Du menade den skillnaden. Jo, det har jag koll på.
 
Det ska bli mer papper och undersökningar att ta en 'tysk' häst 'genom hamnen'. Vet inte riktigt om just de hästarna, men Polen ska vara mindre snack och papper i alla fall :)
Det är exakt samma regler som gäller för både Tyskland och Polen, för hela EU för de delen.
Det är krav på att om transporten tar mer än 8 timmar vilket det kommer att göra, ska ha en registrerad färdplan, godkänd transport, godkänd transportör, hästpass och ett hälsointyg utfärdat av särskild veterinär (i Sverige är det t ex bara distriktsveterinärerna som får göra det) som inte får vara äldre än 48 timmar när transporten börjar och som ska vara försett med i EU registrerade stämplar.
Det är alltså samma regler som gäller överallt inom EU. Så om någon säger att det är enklare från Polen är det nästa stora varningsklocka. Troligen då att det kommer att handla om oäkta intyg eller liknande.

Värt att veta när man låter transportera djur mellan olika länder är att ägaren är ansvarig även om man inte är med. Även den som utför och beställer transporten har ansvar. Dessutom om inte alla papper och annat är i ordning och det blir kontroll, finns det inga som helst undantag för hästar utan det blir avlivning eller resa tillbaka på ägarens bekostnad. För hundar och katter kan det i vissa fall finnas undantag men inte på hästar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Modest
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 407
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 796
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 518
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp