Importera från Polen?

Absolut ska du inte åka själv som 13 år, galenskap.

Har du någon som kan följa med dig? Om inte har du två alternativ köpa och hoppas allt går bra eller låta bli.

Jag kommer med största sannolikhet köpa min nästa från ett stall i polen, ser inget fel i det. Det kan bli lurendrejeri om du köper från en privatperson i sverige med.
Jo då, de flesta av mina vänner är ryttare och har mycket kunniga föräldrar. Just nu är vi inne på att min kompis mamma som tävlar dressyr ska hänga med och kolla.
 
@SkyHigh hur många hästar har du tittat på innan denna?
Jag har provridit 4 stycken, jag tycker det är svårt att hitta några hästar som passar från annonserna jag ser på t ex Hästnet.
Jag har dock intresse för två andra yngre hästar, en på 7 år och den andra på 6 år. Jag är inne på att provrida dem, men man får se..
 
Vet du - det hade inte spelat någon roll om du var 13 eller 30. Jag hade ändå tyckt det var en urusel idé att köpa osedd, nästan lika urusel som att köpa från Polen.
Jaa, jag menade inget 'elakt' med det jag sa där, jag menade bara att de flesta sa något om 'trettonåringar' som jag inte riktigt höll med om. Alla kan ju inte veta vilka kunskaper någon annan har och jag tycker inte man ska bedöma dem efter åldern.
Och som sagt, jag menar inget illa med det jag skriver :)
 
Återköp är ett alternativ som jag vill slippa.

Har du blivit lovad återköp av säljaren?

Jag vet inte hur polsk lagstiftning ser ut men köper du häst i Sverige kan du inte lämna tillbaka den hur som helst om du av någon anledning skulle ångra köpet.

Det kan låta tryggt om en säljare säger att man får lämna tillbaka eller byta hästen om den inte passar, men det finns många historier om de som blivit lurade ändå. Antingen har de inte fått tillbaka sina pengar, eller så har säljaren inte inne någon häst i samma prisklass som den man vill lämna tillbaka. Men om man bara lägger några tiotusen till så får man en mycket bättre häst än den första. Och så fortsätter det så. Alternativet är att säljaren aldrig mer får in en lämplig häst. Då är ens pengar kvar hos säljaren och man har inga pengar att köpa häst från någon annan för.

Ta noga reda på all juridik kring köpet, var skeptisk och undersök hästen själv ordentligt. Välj egen veterinär och var med vid besiktningen.
 
Har du blivit lovad återköp av säljaren?

Jag vet inte hur polsk lagstiftning ser ut men köper du häst i Sverige kan du inte lämna tillbaka den hur som helst om du av någon anledning skulle ångra köpet.

Det kan låta tryggt om en säljare säger att man får lämna tillbaka eller byta hästen om den inte passar, men det finns många historier om de som blivit lurade ändå. Antingen har de inte fått tillbaka sina pengar, eller så har säljaren inte inne någon häst i samma prisklass som den man vill lämna tillbaka. Men om man bara lägger några tiotusen till så får man en mycket bättre häst än den första. Och så fortsätter det så. Alternativet är att säljaren aldrig mer får in en lämplig häst. Då är ens pengar kvar hos säljaren och man har inga pengar att köpa häst från någon annan för.

Ta noga reda på all juridik kring köpet, var skeptisk och undersök hästen själv ordentligt. Välj egen veterinär och var med vid besiktningen.
Tack så mycket för svaret och tipsen.

Jag har sökt upp rätt så mycket om Polsk lag runt köp och import, och har nyss precis frågat ägaren och väntar svar. Det känns lite sådär att det är olika länder och olika regler, så det känns tryggt att ta med en som redan importerat, vilket vi ska.
 
Tack så mycket för svaret och tipsen.

Jag har sökt upp rätt så mycket om Polsk lag runt köp och import, och har nyss precis frågat ägaren och väntar svar. Det känns lite sådär att det är olika länder och olika regler, så det känns tryggt att ta med en som redan importerat, vilket vi ska.

Berätta gärna hur det gick när det är klart. Hur du upplevde resan och stallet etc
Riktigt spännande då jag lär köpa från polen också i framtiden :)
 
Tack så mycket för svaret och tipsen.

Jag har sökt upp rätt så mycket om Polsk lag runt köp och import, och har nyss precis frågat ägaren och väntar svar. Det känns lite sådär att det är olika länder och olika regler, så det känns tryggt att ta med en som redan importerat, vilket vi ska.

Vad bra!

Kan du berätta hur deras lagstiftning ser ut angående dolda fel och dylikt? Hur ser undersökningsplikt/upplysningsplikt ut? Finns det laglig rätt till återköp öht?
 
Tack så mycket för svaret och tipsen.

Jag har sökt upp rätt så mycket om Polsk lag runt köp och import, och har nyss precis frågat ägaren och väntar svar. Det känns lite sådär att det är olika länder och olika regler, så det känns tryggt att ta med en som redan importerat, vilket vi ska.


Vore intressant om du helt kortfattat ville delge lite om "polsk lag och import" och hur det översätter till köp av häst på de premisser du vill köpa ?
 
Jag hade inte importerat. Om budgeten nu är 50 000 så går det absolut att hitta hästar i sverige också, till mindre risk. När ni räknar på vad hästköpet kommer kosta, räknar ni då även på resan (ev *2 om ni ska ner och närvara vid vetbes vilket ni BORDE), vetbes, importen, tiden det tar er?

Har ni provat sätta ut en egen köpesannons? Fick många trevliga svar på min sådan när jag letade häst och en del av de hästarna låg inte ens ute på annons då.
 
Vore intressant om du helt kortfattat ville delge lite om "polsk lag och import" och hur det översätter till köp av häst på de premisser du vill köpa ?
Vad bra!

Kan du berätta hur deras lagstiftning ser ut angående dolda fel och dylikt? Hur ser undersökningsplikt/upplysningsplikt ut? Finns det laglig rätt till återköp öht?

Okej, först och främst tycker jag det är lite 'roligt' att ni förväntar er att jag inte riktigt vet, och att ni inte egentligen vill veta utan bara se till om jag talar sanning eller inte. Okej, så är det ur min synvinkel i alla fall. Äsch. Jag vet inte hur ni tänker, men för mig var det ju lite som att ifrågasätta hur mycket man kan, men det är väl alltid bra. Men varför jag tror det är för att ni lika gärna kan söka upp det själva och så vidare o så vidare hur som helst

Det är ju oftast svårare att ta reda på en utländsk hästs historia; vart den har stått, skador mm.
Innan man köper hästen måste man se till att försäkringsbolaget godkänner och accepterar den utländska veterinärbesiktningen.
Två dagar innan köp kommer veterinär för att besiktiga, och även en veterinär som ger papper på att denna import och export godkänns, alltså blir det två veterinärer på två dagar som kollar igenom.
Transporten som kommer importera hästen jag kanske köper är ett godkänt Polskt-internationellt 'företag' som har tillstånd att transportera hästar världen över. Det är kontrollerat av veterinärer osv.
Jag kommer då skriva under ett köpekontrakt på engelska istället för svenska eller polska.

Jag tycker det har varit svårt att ta reda på mer om Polska hästkrav och så vidare, men eftersom jag har hjälp av en tjej som importerat häst från Polen kan hon en hel och hjälper till.
 
Jag hade inte importerat. Om budgeten nu är 50 000 så går det absolut att hitta hästar i sverige också, till mindre risk. När ni räknar på vad hästköpet kommer kosta, räknar ni då även på resan (ev *2 om ni ska ner och närvara vid vetbes vilket ni BORDE), vetbes, importen, tiden det tar er?

Har ni provat sätta ut en egen köpesannons? Fick många trevliga svar på min sådan när jag letade häst och en del av de hästarna låg inte ens ute på annons då.
Vi har lagt ut annons och jag har fått några svar, varav jag endast provridit 2.
 
Okej, först och främst tycker jag det är lite 'roligt' att ni förväntar er att jag inte riktigt vet, och att ni inte egentligen vill veta utan bara se till om jag talar sanning eller inte. Okej, så är det ur min synvinkel i alla fall. Äsch. Jag vet inte hur ni tänker, men för mig var det ju lite som att ifrågasätta hur mycket man kan, men det är väl alltid bra. Men varför jag tror det är för att ni lika gärna kan söka upp det själva och så vidare o så vidare hur som helst

Det är ju oftast svårare att ta reda på en utländsk hästs historia; vart den har stått, skador mm.
Innan man köper hästen måste man se till att försäkringsbolaget godkänner och accepterar den utländska veterinärbesiktningen.
Två dagar innan köp kommer veterinär för att besiktiga, och även en veterinär som ger papper på att denna import och export godkänns, alltså blir det två veterinärer på två dagar som kollar igenom.
Transporten som kommer importera hästen jag kanske köper är ett godkänt Polskt-internationellt 'företag' som har tillstånd att transportera hästar världen över. Det är kontrollerat av veterinärer osv.
Jag kommer då skriva under ett köpekontrakt på engelska istället för svenska eller polska.

Jag tycker det har varit svårt att ta reda på mer om Polska hästkrav och så vidare, men eftersom jag har hjälp av en tjej som importerat häst från Polen kan hon en hel och hjälper till.

Vi förväntar oss inte att du inte vet, vi är nyfikna och vill lära oss! Om du berättar för oss vad som gäller så slipper vi ta reda på det själva.

Sen undrar jag om du skriver på ett köpekontrat fast du bara är 13 år? Får 13-åringar ingå sådana avtal i Polen? I Sverige får man ju inte det.
 
Okej, först och främst tycker jag det är lite 'roligt' att ni förväntar er att jag inte riktigt vet, och att ni inte egentligen vill veta utan bara se till om jag talar sanning eller inte. Okej, så är det ur min synvinkel i alla fall. Äsch. Jag vet inte hur ni tänker, men för mig var det ju lite som att ifrågasätta hur mycket man kan, men det är väl alltid bra. Men varför jag tror det är för att ni lika gärna kan söka upp det själva och så vidare o så vidare hur som helst

Det är ju oftast svårare att ta reda på en utländsk hästs historia; vart den har stått, skador mm.
Innan man köper hästen måste man se till att försäkringsbolaget godkänner och accepterar den utländska veterinärbesiktningen.
Två dagar innan köp kommer veterinär för att besiktiga, och även en veterinär som ger papper på att denna import och export godkänns, alltså blir det två veterinärer på två dagar som kollar igenom.
Transporten som kommer importera hästen jag kanske köper är ett godkänt Polskt-internationellt 'företag' som har tillstånd att transportera hästar världen över. Det är kontrollerat av veterinärer osv.
Jag kommer då skriva under ett köpekontrakt på engelska istället för svenska eller polska.

Jag tycker det har varit svårt att ta reda på mer om Polska hästkrav och så vidare, men eftersom jag har hjälp av en tjej som importerat häst från Polen kan hon en hel och hjälper till.

Jo det där är väl rätt vanliga saker som har med själva importen att göra.

Jag var mer ute efter hur det skulle fungera om hästen har dolda fel och hur återköpsrätt funkar.

Vet du vad som är standard i en besiktning i Polen? Ingår röntgen?
 
Och det är 'lättare' att importera häst från Polen än från t ex Tyskland, det är ett lätt fall för både köpare och säljare, att ta den genom hamnen mm.
 
Vi har lagt ut annons och jag har fått några svar, varav jag endast provridit 2.
vad säger att den polska hästen kommer kännas bättre?

Jag är lite försiktigt lagd och gillar inte att ta stora ekonomiska beslut osv. Åkte strax över 100 mil på min ena "provridningsturne" som lyckligtvis gav avkastning. Hur stor är risken att ni köper hästen för att ni ändå redan är i polen? struntar i vissa undersökningar/att närvara för att säljaren säger sig snabbt och lätt kunna skicka upp hästen efter er och "inte hinner" vet? Hur kommer det kännas om ni åkt hela vägen bara för att inse att inte den här hästen heller kändes rätt?

Sen blir jag nyfiken eftersom JAG inte vet, på vilket sätt är det svårt att ta en tysk häst "genom hamnen"?
 
Vi förväntar oss inte att du inte vet, vi är nyfikna och vill lära oss! Om du berättar för oss vad som gäller så slipper vi ta reda på det själva.

Sen undrar jag om du skriver på ett köpekontrat fast du bara är 13 år? Får 13-åringar ingå sådana avtal i Polen? I Sverige får man ju inte det.
Det blir pappa som skriver på köpekontraktet och inte jag, skrev bara lite 'slarvigt' :laugh: Tror det är 18 års gräns? Vet faktiskt inte riktigt :o
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Modest
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 407
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 796
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 518
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp