Okej, först och främst tycker jag det är lite 'roligt' att ni förväntar er att jag inte riktigt vet, och att ni inte egentligen vill veta utan bara se till om jag talar sanning eller inte. Okej, så är det ur min synvinkel i alla fall. Äsch. Jag vet inte hur ni tänker, men för mig var det ju lite som att ifrågasätta hur mycket man kan, men det är väl alltid bra. Men varför jag tror det är för att ni lika gärna kan söka upp det själva och så vidare o så vidare hur som helst
Det är ju oftast svårare att ta reda på en utländsk hästs historia; vart den har stått, skador mm.
Innan man köper hästen måste man se till att försäkringsbolaget godkänner och accepterar den utländska veterinärbesiktningen.
Två dagar innan köp kommer veterinär för att besiktiga, och även en veterinär som ger papper på att denna import och export godkänns, alltså blir det två veterinärer på två dagar som kollar igenom.
Transporten som kommer importera hästen jag kanske köper är ett godkänt Polskt-internationellt 'företag' som har tillstånd att transportera hästar världen över. Det är kontrollerat av veterinärer osv.
Jag kommer då skriva under ett köpekontrakt på engelska istället för svenska eller polska.
Jag tycker det har varit svårt att ta reda på mer om Polska hästkrav och så vidare, men eftersom jag har hjälp av en tjej som importerat häst från Polen kan hon en hel och hjälper till.