Importera från England?

Kano

Trådstartare
Hej alla! Jag är på gång att importera ett två-årigt sto från England, hur gör jag?
 
Ser till så att du har ordning på transporten hit d v s när den ska avgå från England, om du ska köra själv eller anlita transportör och hur lång tid som den beräknas ta.

Sedan ser du till att du har ett hälsointyg på hästen som inte är mer än högst 48 timmar innan transporten påbörjas och utfärdat av en i England för detta intyg godkänd veterinär. Kommer det att ta lång tid (vet ju inte var i Sverige eller hur den ska resa) så kan det behövas en färdplan som registrerad hos Jordbruksverket. Använder du en godkänd transportör så har dom koll på de bitarna och har också transporter som uppfyller kraven för resor som är längre än åtta timmar.
Hästen ska ha sitt pass med sig på resan och om du behöver göra något mer så beror det i så fall rasvisa regler när en häst byter land. Men annars finns inget mer som behöver göras.

För hästens bästa och för att undvika t ex transportsjuka är det bra om kan få den att bulka upp vatten dagarna innan resan. Det kan man göra t ex genom att ge blött foder och hälla något som hästen tycker är gott vattenhinken så att den dricker mer. Det kan vara saker som betforvatten, äppelcider, juice eller vad nu hästen gillar.
Till sist så är det väldigt viktig att det bra luft i transporten och hästen står på ett sådant sätt att den kan rensa sin luftrör då och då. Det är det som hästar gör då och då när dom kör ner huvudet och liksom frustar till. Så av den anledningen kan vara bäst att köpa transporttjänsten av en godkänd transportör (finns förteckning på jordbruksverkets hemsida).
 
Hej alla! Jag är på gång att importera ett två-årigt sto från England, hur gör jag?

Skicka med en transportor sa skoter de allt pappersarbete. Vet intyg och exportlicens. Du behover bara betala och saga vart den ska.

Skicks ett meddelande sa kan jag beratta vilka som ar bra och vilka du ska undvika.....
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
561
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 132
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
919
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp