N

Nattfari

Hej. Jag undrar lite om det där med att köpa en islandshäst. vilket är bäst av att importera från island eller att köpa en svenskfödd? Vilket är billigast? hur mycket kostar det att importera? inkl. spattröntg? jag vill ha en relativt bra 4-åring. Jag har haft 4 islänningar när jag var lite mindre men dom var alla svenskfödda. :bow:

Sv: Import?

Själv rekommenderar jag att köpa en svenskfödd. Särskillt om du inte söker nån speciell häst. :)

Det är mycket billigare att köpa en häst här i Sverige.

Det finns jättemånga trådar om just det här ämnet om jag inte minns fel :)
Sök och kolla vad folk har sagt tidigare.
Många väljer svenskfödda islandshästar eftersom eksemrisken minskar massor.

Visst minskar den, men svenskfödda hästar kan också få exem.
Glöm inte det!

Absolut, men risken är så mkt större.
det låter som jag är emot importer. Men nej.
Absolut inte.

Vad kostar det nu för tiden att importera, nån som vet?
Har för mej att det var 20.000 för vallacker. Det är ju
också olika priser beroende vilken kön hästar har.

Poplan skrev:
Vad kostar det nu för tiden att importera, nån som vet?
Har för mej att det var 20.000 för vallacker. Det är ju
också olika priser beroende vilken kön hästar har.

Importpriset är avhängd på hästens pris/köpeskilling, ju dyrare hästpris kostar mer att ta in i Svergie. Valacker har en punktskatt på 18% + moms samt frakt från Island, sto/hingst har 7 % + moms och frakt om jag inte missminner mig.

Om jag dessutom förstått saken rätt, så kommer numera hästarna inte till Svergie. Det finns ingen flygplats som kan/får ta emot hästarna här.

De hästar som anlänt nu, har hamnat antingen i Danmark eller Schweiz de som jag känner till. Möjligen kan även andra länder vara aktuella, härifrån får man sen ordna med transport till Svergie.

Jag har läst någonstans att nästa plan ska komma till Göteborg den 23 januari. Dom har förmodligen fått dispens. Och sen ska visst nästa flyg efter det komma till Danmark.

Boj skrev:
Importpriset är avhängd på hästens pris/köpeskilling, ju dyrare hästpris kostar mer att ta in i Svergie. Valacker har en punktskatt på 18% + moms samt frakt från Island, sto/hingst har 7 % + moms och frakt om jag inte missminner mig.

Om jag dessutom förstått saken rätt, så kommer numera hästarna inte till Svergie. Det finns ingen flygplats som kan/får ta emot hästarna här.

De hästar som anlänt nu, har hamnat antingen i Danmark eller Schweiz de som jag känner till. Möjligen kan även andra länder vara aktuella, härifrån får man sen ordna med transport till Svergie.

Är det 18% av priset hästar kostar? Vad är priset för hinstar,
eller är det samma som för vallacker. Och varför är det egentligen
dyrare att importera vallacker, det skillde ju ganska mycket i procentena.

foldar skrev:
Jag har läst någonstans att nästa plan ska komma till Göteborg den 23 januari. Dom har förmodligen fått dispens. Och sen ska visst nästa flyg efter det komma till Danmark.

Hästarna som egentligen skulle fått åkt till Norrköping får åka till Danmark någonstans. Men jag har också hört det där med Göteborg.
Men visst kommer Norrköping att komma tillbaka sen :crazy: ?

Läs mitt inlägg igen, 18% gäller för valacker och 7% för sto/hingst och uppepå detta lägger man momsen. Dvs hästpris + punktskatt och sedan moms, förut lades transporten på innan momsen tillkom. Jag hoppas att de har slutat med dessa dumheter nu, men förut tillkom även tranpsort med alla hanterings och papperskostnader samt besiktning/röntgen. Pricken över i:et var sen 25 % moms på hela kalaset.

Norrköping kommer inte att komma tillbaka som leveransplats, det kostar för mycket pengar att bygga om befintligt stall för ändamålet. Det som finns idag godkänns inte längre, och man hade tydligen inte dessa pengar att lägga för renovering.
Idagsläget finns ingn flygplats som kan ta emot hästar, om Göteborg fått dispens känner jag inte till. Med tanke på de regler som tillämpas på Norrköping, låter det märkligt i mina öron att Göteborg fått dispens. Men visst, kanske är det så. Alla plan kommer ej heller att landa i Danmark, därför att det beror på vilket bolag man använder sig av. Även det kunde variera numera, därav orsaken till att hästen kunde hamna i ett annat mottagarland.

Okej, nu försod jag :)
Men var det inte så att dom
redan hade börjat bygga nya boxar
mm på Norrköping?

Sista gången jag hämtade häst på Norrköping, var väl 2000. Då hade man några få boxar i en hall, men dessa reserverades för riktigt besvärliga hästar. Övriga bands upp efter gång på en stång, så utrymmet i denna hall kan knappast rymmas så många boxar.

Poplan skrev:
Okej, nu försod jag :)
Men var det inte så att dom
redan hade börjat bygga nya boxar
mm på Norrköping?

Det fanns några få tidigare, kravet var att det skall finnas plats för 80 hästar vilket kostar för mkt när det heller inte finns löfte på att hästflyget ska komma år efter år så investeringen blir lönsam.

Läste i lokaltidningen att Norrk kommun skall försöka få tillbaka hästflyget, vet ej hur mkt sanning det är i det. Kommunen har tagit över flygplatsen :angel:

Har nog sett samma artikel som dig, Balderum. Det är i allafall inte helt klart att Norrköping är avskrivet för all framtid - men just nu är det väl stopp.

För att hitta en relativt bra 4-åring skulle jag börja att kolla i Sverige, en islandsimport blir säkerligen inte mera prisvärd och därtill skall du räkna acklimatiseringen som ju bör få ta en stund.

Jag har full förståelse för de som letar häst på Island, men de flesta som gör det tycker jag letar efter blodslinjer som inte finns här för avel (ston och hingstar) och exceptionella tävlingshästar. Prislappen för denna typ av hästar vill man dock inte sia om.

Tänk också på att inköpspriset för de allra flesta hästarna faktiskt är den billiga kostnaden - att HA hästen däremot ...

Balderum skrev:
Det fanns några få tidigare, kravet var att det skall finnas plats för 80 hästar vilket kostar för mkt när det heller inte finns löfte på att hästflyget ska komma år efter år så investeringen blir lönsam.

Läste i lokaltidningen att Norrk kommun skall försöka få tillbaka hästflyget, vet ej hur mkt sanning det är i det. Kommunen har tagit över flygplatsen :angel:

AHA, synd att det måste läggas ner :/

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka