Import från Tyskland lr Holland?

Martina_m

Trådstartare
Vet att det finns massa trådar om importerade hästar. Men är inte riktigt nöjd med de svar jag hittat.

Så, har du importerat häst från Tyskland eller Holland?

Berätta gärna hur det gick till! Ja, berätta allt om hur du hittade din häst till hur du fick hem den i stallet! Skriv gärna vilken prisnivå din häst hamnade på (om du vill).

:bump:

Sv: Import från Tyskland lr Holland?

Importerade ett sto ifrån holland förra året. Hittade henne över nätet, www.sporthorses.nl, ringde och pratade med säljaren, allt lät givetvis bra, så jag bestämde mig för att köpa henne. Betalade handpenning och hästen besiktigades och gick självklart igenom :angel: och jag betalade in vad hästen kostade.

Sedan kopplade jag och sambon på släpet och tog en liten tripp ner till holland och hämtade hem hästen. Hästen fick ha ett veterinärintyg på att hästen fick lov att transporteras, ett hälsointyg helt enkelt som gäller i 48h tror jag att det är. Det var en lång resa och jag gör aldrig om det, så jobbigt att köra/åka med, och stackars häst som fick åka så långt. Men det var inga problem att ta sig över gränserna, blev inte stoppade en enda gång, inte ens i sverige.

Hästen var 4år fullblod/oldenburger och var i en billig prisklass. Jag älskar henne, hon är jätterolig att rida och supermysig att ha å göra med. Enda negativa är att hon kan krubbita, har fått bort det värsta ivf.

Det som var tråkigt med henne var ju att hon var så undernärd, så såg hon ju inte ut direkt på bilderna, men vi har nu efter ett års tid fått ordning på detta. Sen har hon varit halt två gånger, första gången pga felskoning och nu andra gången tror jag att det är pga att jag gått lite snabbt fram med henne, det är ju tyvärr lätt att göra det när man har en så super positiv häst som hon är. Så nu långsam igångsättning så hoppas jag att allt ska gå vägen!

Åkte ner till Tyskland och handlade av en "hästmäklare" som vänner till min familj handlat av och känner mycket väl. Han letar upp hästar och man åker runt och tittar osv.

Hittade mitt sto av en ren slump, hon var egentligen inte till salu men jag fick köpa henne ändå. "Mäklaren" följde med på besiktningen och hon gick igenom, sedan var hon hemma hos oss 5 dagar senare. Vi ringde en transportfirma som fraktade hem vår häst helskinnad! Det tog 2 dagar tror jag och då var hon i skåne över natten!

Svarar gärna om u har fler frågor!

Min kusin köpte en jättefin tre-åring från Tyskland kommer inte ihåg just nu genom vilken förmedling den kom men det var vet.bes ohc fri frakt till Sverige, Skåne, tror hon betalade ca 45.000 kr.

Min kompis har just fått hem en häst från Holland genom en tjej hon blev rekommenderad till som kunde förmedla hästen. Hon fick bilder på många olika hästar och bestämde sig för vilka hon ville veta mer om och fick video på dem, och bestämde sig tillslut för vilken hon ville ha. Den gick igenom vet. besiktning och så utan några problem alls. Iomed tävlings systemet i Holland ( att man inte får gå upp i klass om man inte har ett visst antal segrar/placeringar) visste hon verkligen vad hon fick, står det tävlad LA kan man ju verkligen vara säker att hästen kan minst så mkt. Iaf så kom den för ca en vecka sen till förmedlaren där den ska stå i tre v. pga. av ev. smittorisk. Hon är supernöjd och allt har gått enkelt och bra! Det tog 1 eller 2 dagar hit från Holland. Lycka till ! :D

Vad roligt att du hittat en häst som du trivs med. Synd att hon blivit halt bara!

Om det blir så att jag hittar en häst i ex Tyskland eller Holland, så blir det nog att kontakta ett transportfirma som kan transportera hem hästen åt mig.

Men ska kolla på den sidan du nämnde!

Ravishing
Låter ju jättebra att man får hjälp att hitta hästarna. Man har ju inte så stor koll på vart man ska leta! Vad bra att ni kunde lite så på 'Hästmäklaren' att han hade ansvaret för att hästen bes! PM:a gärna vad det var för 'Hästmäklare' och gärna vilken prisklass din häst låg i!

Zena
Låter ju lovande. Ungefär i den prisklassen jag tänkt mig :)

mariiiA
Vet du om hon hade möjlighet att provrida hästen innan hon bestämde sig. Alltså åka ner till Holland.

Transportfirmor är värda sin kostnad kan jag säga. Det var en jobbig resa kan jag lova, trots att min sambo körde det mesta av resan. Kommer aldrig att göra om det! Lycka till med blivande hästköp!

Jag tror att hon hade haft möjlighet att prova hästen först, men hon hade inte möjlighet att komma ner så jag vet inte säkert. :)

Hej.

Jag har letat runt men kan inte hitta nagon firam som importerar hästar? Hur hittade ni era? Vad ligger dem i för prisklass?

Tack och kramar

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 034
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 187
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka