Import från Tunisien

Sv: Import från Tunisien

Vad jag vet får man inte ta hem hästar från hela den afrikanska kontinenten till europa pga av rädsla för afrikanska hästpesten.

Tror Leoni har rätt men kolla med Jordbruksverket för att få ett riktigt svar.

Men :(
Hittade ju en jättefin pålle när jag var där som jag vill ha :p
Ska åka och hälsa på honom i sommar iaf om jag får tid mellan sommarjobben :)

Kan man inte vaccinera mot afrikanska hästpesten? Vad är Jordbruksverkets webb adress?

För att få importera häst måste landet vara officiellt fritt från hästpest eller med på EU lista över övriga fria länder. Att leta EU dokument på nätet tar en väldans tid.
Jag tror inte heller att Tunisien är godkänt. Om jag kommer ihåg skall jag kolla vad som står i import/exportpärmen på jobbet imorgon.
PL

Okej, det vore snällt :bow:
Annars får jag väl hitta en till häst i Sverige :p

Står inget i pärmen.
Du måste nog ringa jordbruksverket.
Enklast är nog att släppa tanken, att få hem en häst fr Tunisien skulle nog bli både dyrt o krångligt.
PL

Antagligen, men de hade grymt fina hästar där nere.

Man fick importera, fick svar från Jordbruksverket :D
Så till sommaren bär det av dit ner eller om jag kan hitta någon som fömedlar hästar därifrån :)

Ett lite råd bara om du far ner o köper, se till att du har riktig koll på transporten innan du köper så du inte står där med en häst du inte får hem till en rimlig kostnad. O att du har stenkoll på vilka papper som behövs, den biten är ganska enkel inom EU men lurigare utifrån.
PL

Jo, jag tänkte också på det. Vad är bäst för hästen? Flygas ner till Sverige (tar ca 4 timmar) att jag skickar ett företag att hämta honom/henne eller att jag själv hämtar med bil och transport?

Något av de två första. Flyg går fortare men är dyrt och det är bara vissa flygplatser som får ta emot levande hästar. Så det beror ju lite på hur långt du har till en sådan flygplats. Sedan måste där finnas tull också eftersom hästen kommer från icke EU-land och ska tullas in i EU.
Transportör är nog det billigaste eftersom reglerna säger att hästar bara får transporteras en vis tid sedan ska de lastas av och vila utanför transporten. Det är den biten som gör det svårt att köra själv om man inte har kontakter med "hästhotell" på vägen. Plus tullbiten för hästen ska förtullas när den kommer EU alternativ transiteras till Sverige och förtullas där. Det kräver en hel del pappersarbete och pengar att fixa den biten.

Helst vill jag nog flyga ner den, men jag tror inte de får ta emot levande hästar på deb flygplatsen som är nära mig här...
Hur mkt tar tullen betalt då? Är det någon karantän för hästen?

är det inte så att hästarna måste stå i karaktän i ngt annat land innan dom transporteras till Sverige??

Jag tror det. Vet du vilka flygplatser som får ta emot levande hästar? För vi har bestämt oss för att flyga ner hästen om vi hittar nån som vi vill köpa.

men tar inte Arlanda emot? har ju för mig att ngn dressyrryttare som skulle till Grekland o tävla tog flyg därifrån .. :confused:

Hmm, då får hästen flyga först ca 5 timmar och sen åka hästtransport ungefär lika lång tid igen :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 430
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
412
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama