Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
För att få importera häst måste landet vara officiellt fritt från hästpest eller med på EU lista över övriga fria länder. Att leta EU dokument på nätet tar en väldans tid.
Jag tror inte heller att Tunisien är godkänt. Om jag kommer ihåg skall jag kolla vad som står i import/exportpärmen på jobbet imorgon.
PL
Står inget i pärmen.
Du måste nog ringa jordbruksverket.
Enklast är nog att släppa tanken, att få hem en häst fr Tunisien skulle nog bli både dyrt o krångligt.
PL
Ett lite råd bara om du far ner o köper, se till att du har riktig koll på transporten innan du köper så du inte står där med en häst du inte får hem till en rimlig kostnad. O att du har stenkoll på vilka papper som behövs, den biten är ganska enkel inom EU men lurigare utifrån.
PL
Jo, jag tänkte också på det. Vad är bäst för hästen? Flygas ner till Sverige (tar ca 4 timmar) att jag skickar ett företag att hämta honom/henne eller att jag själv hämtar med bil och transport?
Något av de två första. Flyg går fortare men är dyrt och det är bara vissa flygplatser som får ta emot levande hästar. Så det beror ju lite på hur långt du har till en sådan flygplats. Sedan måste där finnas tull också eftersom hästen kommer från icke EU-land och ska tullas in i EU.
Transportör är nog det billigaste eftersom reglerna säger att hästar bara får transporteras en vis tid sedan ska de lastas av och vila utanför transporten. Det är den biten som gör det svårt att köra själv om man inte har kontakter med "hästhotell" på vägen. Plus tullbiten för hästen ska förtullas när den kommer EU alternativ transiteras till Sverige och förtullas där. Det kräver en hel del pappersarbete och pengar att fixa den biten.
Helst vill jag nog flyga ner den, men jag tror inte de får ta emot levande hästar på deb flygplatsen som är nära mig här...
Hur mkt tar tullen betalt då? Är det någon karantän för hästen?
Jag tror det. Vet du vilka flygplatser som får ta emot levande hästar? För vi har bestämt oss för att flyga ner hästen om vi hittar nån som vi vill köpa.
Ekonomi & Juridik
Hej!
Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Hästmänniskan
Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
Ekonomi & Juridik Ta kontakt med föreningen och förbered dem på att det kommer en gåva. Var tydlig med att det är föreningen som får gåvan och om den är...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.