Import från Tunisien

Sv: Import från Tunisien

hmm .. landvetter? eller boka ngt privatflyg för några miljoner o flyg den till närmsta militära flygplatsen. :p

Det blir ganska dyrt med flyg om du inte kan få med fler hästar.
Såg att flygtransport av en häst mellan Rom o Göteborg kostade 600 000 för ett par år sen. Visserligen var det nog t.o.r men ändå.
PL

:eek: Jag tror jag ångrade mig :p
Hästen får nog åka lastbil hem :angel:
När är det bäst för hästen att ta hem den (förutsatt att jag hittar något jag gillar) under sommaren så den inte får en så stor värmeomväxling eller under vintern när det är snö och skitkallt?

Grundproblemet är att det är dyrt o krångligt att ta hem en häst från ett ställe där det normalt inte transporteras hästar ifrån.
Att skicka ner en transportör till Tunisien för att hämta en häst kostar säkert över 100 000. Lyckas man hitta ngn som tar hästar från Tunisien till Spanien o sedan en transport till Sverige blir det säkert mkt billigare men det kan bli svårt.
Karantän får du fråga jordbruksverket om.
PL

Okej. Det är ju ett tag kvar, först och främst ska jag hitta en jag gillar, ska ev få en "katalog" med hästar om 3 veckor som jag ska titta i.

Tunisien?!? Vad är det för typ av häst? Halvblod? *nu blev jag nyfiken*
När jag var där på semester för några år sedan var jag och tittade på ett turridningsstall... Det var HEMSKT, jag ville ta med alla hästarna hem :love:
Otroligt smala & inte en muskel på kroppen, sadlarna, vilket skämt
Eek... Såg ut som de sadlar vi kasserar på ridskolan för att sätta på en trähäst, om inte värre. Frågade var dom fick för mat (blev lite nyfiken) Det som kallades hö, så ut som våran halm fast "torrare".. var nog inte så mkt näring i, sedan fick det nåt som såg ut som vetekorn eller nåt... De stod inne på dagarna och vattnades bara 2 ggr om dagen(!) trots den ofattbara värmen...
Nu måste jag ha sett ett skräckexempel..

Är dock övertygad om att det finns fina hästar där också... Där ägarna har det lite bättre ställt kanske.. För de har ju inte samma syn på djur som oss, det märktes...
Hoppas det löser sig med pållen du funderar på!

MVH

Där jag var var allt i tip top skick, så jättefint stall och välmående hästar :love:
Ridläraren där var en av Tunisiens bästa.
Endast hingstar hade de där jag var, mest var det araber och blandningar mellan arab/berber.

Djur har inte så stort värde där nere, dör det så skaffar man ett nytt, såg jättemånga misskötta åsnor :cry:

Har kollat lite. Om du köper en vanlig häst så är tullen 11,5% + att det krävs importtillstånd som ska uppvisas. Avgifterna räknar man så här. Inköpspriset på hästen plus transportkostnaden plus ev försäkring räknas ihop = tullvärdet på hästen. Sedan tas tullen 11,5% ut på den summan. Efter det lägger man ihop tullvärdet + summan för tullen, på det värdet räknar man sedan ut momsen som är 25%.
Är det en renrasig avelshäst så är det ingen tull men värdet räknas ut på samma sätt och sedan tas momsen ut.
De här avgifterna ska betalas kontant vid införseln om man gör detta själv. Eventuellt kan det också tillkomma deposition som säkerhet för avgifterna vid eventuell transitering av hästen. D v s att man inte gör förtullningen i Spanien utan vill göra den i Sverige, då kan hästen transiteras genom Europa. Utöver detta till kommer troligen en hel del kostnader för veterinärer och intyg.
Så det vill till att du både har gått om pengar och hittar en mycket bra häst för att det ska gå ihop.

Okej, så om jag köper en för 5000 svenska kronor (det är vad en bra ridhäst kostar där nere, en berber) och transportkostnad är typ 30 000 så tar tullen 11,5% av 35 000 vilket blir 4043 kronor.
+ moms sen då.

Vart i Tunisien var du? Min kompis farbror har massa hästar där.. Ska dit i maj, ska bli så kul..

I *hmm vad hette de nu igen* :o Kommer inte ihåg just nu, men i närheten av Tunis var det iaf :p Ska fråga mamma vart vi var exakt.

Min vän tog hem ett par hästar från USA för bara två månader sedan och det kostade cirka 25000kr/häst.

Lite övrigt meningslöst eller värdefullt vetande är att Norrköping är den flygplats dit alla islandshästar flyger.
Arlanda brukar ta emot och skicka iväg Varenne och andra storheter när de ska iväg. Schiphol tar emot och skickar iväg hästar runt hela jordklotet.

Landvetter tar emot, och det ligger väl (om jag inte har helt fel) i Göteborg?
Men är det längre eller kortare till USA? 25 000 var inte särskilt dyrt, men sen vad är snällast? Transport eller flyg?

Det är nog lite svårt att avgöra vad hästarna uppskattar mest, att flyga några timmar :) eller åka lastbil i flera dygn :eek: Faktum är ju att hästar flygs runt jorden varje dag och det verkar ju funka mycket väl, så jag skulle nog välja flyget.

Hur många hästar var totalt med på den transporten?
Det går inte att flyga en häst till ett rimligt pris.
PL

Okej, men om jag måste boka privatplan får nog hästen finna sig i att åka lastbil :p

Ungefär så men du måste också räkna med försäkringen under transporten. De flesta transportörer av internationellt "gods" brukar vilja att "varan" är transportförsäkrad. Så den kostnaden kommer till innan du räknar ut tull.
En bit till är att ibland kostar importtillstånden också en del men det är jordbruksverket som har hand om det. Kom bara ihåg att ordna det innan hästen är på väg till EU.

Ett par brukar oftast betyda två ;) och det var så många min vän hade med, hur många andra hästar som flög på samma plan vet jag inte om det nu var det du undrade? :confused:
:)

Ja det är liksom det totala antalet hästar man fyller upp ett plan med som är avgörande för priset per häst!!
PL

Ja, man får importera en häst från Tunisien, men frågan är om du får exportera en häst därifrån. Vad jag hörde när jag var där, var att man måste besiktiga hästen på ett av deras statliga stuteri och att det var bra krångligt.

Fast du kanske har alla kontakter så att du fixar det utan mankemang därnere. Sen... om man åkte via Spanien, så skulle hästen även clearas där av veterinär, om jag minns rätt. Maken blev kär i en berberhäst. Därför undersökte vi saken. När man väl är inne i Europa så är det ju grönt numera dådå. Är det en berberhäst du tänker på eller en arab, eller en blandning av de två?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 430
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
412
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur