Immunologisk reaktion?

bollen__

Trådstartare
Jag undrar vad skillnaden är mellan en allergisk reaktion och immunologisk reaktion?
Jag hittar inget när jag googlar och jag vet att vet. förklarade när jag frågade vid besöket samt att jag pratat med en annan på kliniken idag och jag tänkte att ja men det här förstår jag du förklarade ju jättebra! och nu är jag inte alls säker på att jag förstår..
Är det skillnad i hur man behandlar dem? Vet sa att om det beror på en immunologisk reaktion var det bättre än en allergisk. Han förklarade också varför men jag kommer inte ihåg. Suck. Var mest lycklig över att få hämta hem vovve och äntligen få veta vad det är...

Sv: Immunologisk reaktion?

Enkelt sagt: allergisk reaktion - kroppen reagerar mot främmande ämne
Immunologisk - kroppens celler angriper sig själva

Förstår inte meningen med den uppdelningen?
En allergisk reaktion är i högsta grad en immunologisk reaktion! Kroppen reagerar mot ett ämne som den uppfattar som främmande genom att bilda immunglobuliner, dvs antikroppar (IgE). Immunsystemet spelar alltså en stor roll vis sådana reaktioner.
Sen finns det autoimmuna reaktioner (som hemlig syftade på) där kroppen bildar antikroppar mot ett kroppseget ämne, dvs något som inte är främmande för kroppen. Också det är en immunologisk reaktion.

Funderar på om inte veterinären syftar på allergi vs. intolerans? Då sistnämnda inte innefattar kroppens immunsystem.

Enkelt sagt: allergisk reaktion - kroppen reagerar mot främmande ämne
Immunologisk - kroppens celler angriper sig själva
Nja, en allergisk reaktion är en immunologisk reaktion som reagerar på främmande ämnen. En autoimmun reaktion är en immunologisk reaktion som reagerar kroppens egna celler/ämnen.

Jag tror att Malibu_Stacy har rätt att det ev är en intolerans som vet syftar på.

Nej det är det som gjorde mig så förvirrad, när jag googlade så fick jag ju fram att det är "samma sak" med andra ord bara..och då tyckte jag det var så konstigt att det stod "allergisk och/eller immunologisk reaktion" det borde väl vara som att skriva allergisk och/eller allergisk reaktion" typ?!

Det låter ju mer troligt om det är allergi vs. intollerans eftersom både jag och sambon minns tydligt att vet menade på att det ena var "bättre"/lättare att hantera?!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar