Imane Khelif (utbruten från Den stora OS-tråden 2024)

Även om hon helt uppenbart inte är trans kan det ju vara nåt medfött som ger henne en orättvis fördel likt Caster Semenya. Det vet man inte förrän det görs rätt utredning. Sen vad som är rätt utredning får läkarvetenskapen plus hennes boxningsförbund komma överens om.

Orättvisa fördelar som att vissa har en syreupptagningsförmåga som är annorlunda - ska vi utreda dom också på samma sätt? Eller de som har överrörliga leder som kan vara en fördel? El
 
Personligen kan jag ta kritiken kring hennes ev "orättvisa fördelar" på allvar den dag man kritiserar långa personer för att ha orättvisa fördelar i basket...
454002579_10162729984749617_2438032016310316011_n.jpg
 
Även om hon helt uppenbart inte är trans kan det ju vara nåt medfött som ger henne en orättvis fördel likt Caster Semenya. Det vet man inte förrän det görs rätt utredning. Sen vad som är rätt utredning får läkarvetenskapen plus hennes boxningsförbund komma överens om.

Michael Phelps hade en vetenskapligt bevisad genetisk fördel. Men det var ingen som förordade att han borde ges hormoner för att väga upp sina fördelar.

https://www.yahoo.com/entertainment...hael Phelps',propel forward with greater ease.
 
Jag anser att dessa två inlägg är ett tydligt tecken på att du tror att hon genomgått en manlig pubertet och därmed finns det en orsak till varför diskussionen ens kommer upp. Det är ju inte så och därmed tycker jag att det är ett transfobiskt resonemang
Nej du började direkt i och med mitt inlägg 716 att ta upp tranfobi och att man figurerar transfobiska kretsar innan jag i inlägg 721 tar upp om kvinnor som genomgått en manlig pubertet (fel av mig men jag hade simmerskan Lia Thomas i åtanke man ska inte blanda ihop så där).
Du vill börja föra in i diskussion vilka andra fysiska attribut tex syreupptagningsförmåga) som kan likställas med en onormalt hög testosteron halt i kroppen.
 
Orättvisa fördelar som att vissa har en syreupptagningsförmåga som är annorlunda - ska vi utreda dom också på samma sätt? Eller de som har överrörliga leder som kan vara en fördel? El

Jag ser det så här:

Klasserna för män är i praktiken öppna klasser. Det är den ursprungliga idrottsklassen. När bara män fick tävla så tävlade alla i den klassen. Där finns ingen begränsning i testosteron eller annat.

Klasserna för kvinnor har kommit till i efterhand för att kvinnor skulle få tävla på lika villkor mot andra kvinnor. D.v.s. i de klasserna finns en begränsning, bara kvinnor eftersom testosteron är prestationshöjande. Där behöver det finnas en övre gräns för t.ex. testosteronvärden. Efter det är en könsindelad klass.

Om man hade velat hade man kunnat ha simklasser för korta personer med små fötter precis som boxningen har viktklasser. Men man har valt att inte ha det. Då får man alltså vara hur lång som helst och ha hur stora fötter som helst i simning.

I höjdhopp är det en fördel att vara lång. Om man hade velat hade man kunnat ha höjdhoppsklasser indelade i längd (upp till 165 cm, 166-180, 180+ osv). Men man har valt att inte ha det. Alltså får man vara hur lång som helst i höjdhopp oavsett hur stor fördel det än är.

I boxning har man liksom de flesta andra idrotter valt att ha en speciell klass för kvinnor och då ska det inte delta kvinnor där med manliga nivåer av testosteron oavsett hur mycket kvinna de är i övrigt. Precis som i viktklasserna så spelar det ingen roll varför man väger mer än vad som är tillåtet för klassen. Väger man för mycket så får man tävla i en högre viktklass. Gällande testosteron så är denna högre "viktklass" den för män eller att sänka sin testosteronnivå så att den hamnar i nivå med vad kvinnor vanligtvis har (som man gjorde med Semenya).

Det är så jag ser. Eftersom indelning sker baserat på kön och den delen av könet som påverkar prestationen inte är det som sitter mellan benen utan hormonerna så är det ju den delen av könet man får utreda.
 
Michael Phelps hade en vetenskapligt bevisad genetisk fördel. Men det var ingen som förordade att han borde ges hormoner för att väga upp sina fördelar.

https://www.yahoo.com/entertainment/michael-phelps-genetic-advantage-swimming-170835178.html#:~:text=Yes, scientifically, Michael Phelps',propel forward with greater ease.

Just för att herrklassen inte är belagd med någon begränsning. Simningen har inte delat in i klasser baserat på syreupptagningsförmåga, längd eller fotstorlek. Därför finns ingen begränsning på nån övre nivå då det blir orättvist. I en damklass finns det en inbygg begräsning, bara kvinnor. Det av könet som påverkar prestationen sitter inte mellan benen utan i hormonerna. Och då är det hormonerna man får utreda.
 
Personligen kan jag ta kritiken kring hennes ev "orättvisa fördelar" på allvar den dag man kritiserar långa personer för att ha orättvisa fördelar i basket...Visa bifogad fil 150911

Ja, alltså om du vill kan du ju verka för att basketen ska delas in i längdklasser. Det är en helt rimlig åsikt att ha. De flesta kampsporter är indelade i viktklasser. Så varför inte längdklasser i basket?
 
Just för att herrklassen inte är belagd med någon begränsning. Simningen har inte delat in i klasser baserat på syreupptagningsförmåga, längd eller fotstorlek. Därför finns ingen begränsning på nån övre nivå då det blir orättvist. I en damklass finns det en inbygg begräsning, bara kvinnor. Det av könet som påverkar prestationen sitter inte mellan benen utan i hormonerna. Och då är det hormonerna man får utreda.

Bara för att kvinnor kan tävla i mans sporter så innebär det inte att vissa män har en genetisk fördel som gör det orättvist att andra män ska behöva tävla mot dom i manliga sporter.
 
Bara för att kvinnor kan tävla i mans sporter så innebär det inte att vissa män har en genetisk fördel som gör det orättvist att andra män ska behöva tävla mot dom i manliga sporter.

Fast då väl folk verka för att det läggs till klasser i simning för män med extremt stora fötter då...
 
Nej du började direkt i och med mitt inlägg 716 att ta upp tranfobi och att man figurerar transfobiska kretsar innan jag i inlägg 721 tar upp om kvinnor som genomgått en manlig pubertet (fel av mig men jag hade simmerskan Lia Thomas i åtanke man ska inte blanda ihop så där).
Du vill börja föra in i diskussion vilka andra fysiska attribut tex syreupptagningsförmåga) som kan likställas med en onormalt hög testosteron halt i kroppen.
. Det inlägget jag citerade skrev du om boxning då är det väl rimligt att anta att det är henne du syftar på när du skriver "Personligen kan jag inte glädjas åt att hårt tränande kvinnliga idrottare får stå tillbaka för orättvis tolkning av kön." Du får gärna förklara vad och vem du menar. Min tolkning 'är att du menar att hon har något som är orättvist gentemot hennes konkurrenter - dvs samma resonemang som förs i transfobiska kretsar; att Imane inte är född kvinna
 
Fast då väl folk verka för att det läggs till klasser i simning för män med extremt stora fötter då...

Eller särskilda klasser för kvinnor som, har en faktor som kan ge eventuella fördelar. Hon är inte trans, hon är kvinna. IBA (som tidigare nämnts, är extremt korrupta och kontrollerade av ryssar) gjorde något test som de vägrat specificera vad de testade. IOC har godkänt att hon får tävla och är en kvinna. Med en möjlig fördel, liksom Phelps fötter och syreupptagning.
 
För övrigt - 10-15% av alla kvinnor har pcos som tenderar att medföra högre nivåer av testosteron. Det är ju liksom inte ens ovanligt, och det är bara en diagnos som kan ge den effekten.
Precis som män så är kvinnor skapta olika. En del föds med fördelar som andra inte har och det måste få vara okej.
 
Queen Khelif har tagit hjälp av en fransk advokat och lämnat in en brottsanmälan om trakasserier till ett åklagarkontor i Paris, som är ett "anti-online hatred center". Om åklagaren väljer att ta upp fallet, har det här kontoret möjlighet att "make requests for mutual legal assistance with other countries.” och alltså gå efter personer från andra länder. Advokaten nämner även att online-trakasserier börjat ses som mer allvarligt senate åren, och att det har varit fall där åtalade fått fängelse.
https://variety.com/2024/tv/news/jk-rowling-elon-musk-imane-khelif-lawsuit-1236105185/

Utöver att det känns lika bra att upprepa att det är oklart om åklagare kommer att ta upp fallet, så är det värt att nämna att det här inte är ett civilt tvistemål, och att det inte rör sig om en förtalsanmälan.
 
Jag kan verkligen inte förstå varför en kvinna, som föds med tex högre testosteron är genomsnittet eller extra högt för den delen, ska anses ha orättvis fördel. Som @gul_zebra ser jag detta på samma sätt som Michael Phelps fördelar av hur hans kropp är konstruerad. Jag undrar om synen att dessa kvinnor anses ha orättvisa fördelar medan mäns fördelar är berättigade/ok grundar sig på misogyni. Är man född med ett viss tillstånd/kroppsfunktion så ser jag inget fel eller orättvist i det - dessa har helt enkelt haft tur från ett sportsammanhang. I sak har väll alla som tävlar på elitnivå fötts med fysiska fördelar jämfört med genomsnittet.

Jag tycker tex att Caster Semenya behandlas orättvist och fel när hon inte tillåts tävla utan att ta medicin med hänsyn till att hennes värden (eller vad det kallas) är medfödda. Orättvisan uppstår när omvärlden/idrottsföreningar etc. förbjuder kvinnor att tävla baserat på "tillstånd" som de är födda med, särskilt när män med fördelaktiga "kroppstillstånd" inte hindras att tävla.
 
Vars ska man dra gränsen för testosteron-värden när det kan variera så oerhört bland biologiska kvinnor @Lingon ?

Det är ju helt sjukt att kräva att någon som är biologiskt kvinna och vars kropp naturligt producerar en viss hormonnivå ska ta mediciner för att ändra på det, för att få räknas som kvinna inom sport?

Vikt- och längdklasser är rimligare.
 
Vars ska man dra gränsen för testosteron-värden när det kan variera så oerhört bland biologiska kvinnor @Lingon ?

Det är ju helt sjukt att kräva att någon som är biologiskt kvinna och vars kropp naturligt producerar en viss hormonnivå ska ta mediciner för att ändra på det, för att få räknas som kvinna inom sport?

Vikt- och längdklasser är rimligare.

Det får ju faktiskt experterna på området komma fram till.
 
För övrigt - 10-15% av alla kvinnor har pcos som tenderar att medföra högre nivåer av testosteron. Det är ju liksom inte ens ovanligt, och det är bara en diagnos som kan ge den effekten.
Precis som män så är kvinnor skapta olika. En del föds med fördelar som andra inte har och det måste få vara okej.

Är det skapelsen vid födseln som du tycker är avgörande alltså? Men om man behöver behandlas med testosteron så ska man inte få tävla som kvinna? Eller ska man alltid få tävla som kvinna oberoende av hur mycket testosteron man tar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp