Ja, men att utesluta pga just testosteronhalt kan bli lite knivigt. Det bör föras väldigt öppna vetenskapliga diskussioner och göras statistik på alla aktiva elitidrottare i sådana fall, och sen borde ju den som faller utanför gränsen för kvinnlig klass få lov att delta i den manliga klassen istället.
Så är det ju inte i nuläget.
Och även om man gör så, så har vi ju fortfarande problemet med DSD och att folk med dessa variationer är överrepresenterade hos elitidrottare.
Biologiskt kön är verkligen inte binärt. Kanske lika bra att skippa könsindelningen överhuvudtaget på elitnivå och ha klasser beroende på fysiska attribut, eller snitt-tid, eller nåt sånt?
Det lär ju dock skapa rejält ramaskri...
Precis, i världen utanför sporten så är kön inte lika binärt som det är för att dela in som man gör i sportvärlden, och därför tycker jag att man bör vara försiktig med att överföra värderingar mellan de världarna. Som när det skrivs som att det skulle vara något "fel" på ens kvinnlighet om man inte får tävla i kvinnoklassen, men det borde inte vara så det värderas.
Jag tror också att det skulle bli mer "rättvist" med fler indelningar efter fler olika attribut i fler grenar, men jag tror att det organisatoriskt skulle bli ohanterligt att göra det i stor skala. Samt att jag verkligen tror att man ska fundera över om "total rättvisa" ska vara den heliga graalen som ska eftersträvas till varje pris? Man löser en svårighet vi har idag, men skapar samtidigt många andra...Man kan ju också acceptera en viss orättvisa i livet och i samhället, och göra det bästa vi kan i den orättvisa situationen utan att vända upp och ner på allt, eller till slut avskaffa OS eftersom det inte går att rodda allt som skulle behövas, och man inte vill betala för det.
Och just gällande testosteronnivåer så skulle det då fortfarande kunna vara en faktor för indelning eftersom det visat sig ha en viss betydelse. Som om t ex simning skulle få fler indelningen i klasser baserat på längd, vikt och kroppsform (hur ens kropp klyver vattnet påverkar rimligtvis farten) och annat som tagits upp som påverkansfaktorer man föds med, så skulle även testosteronnivå kunna vara en faktor.
Det svåra blir väl att skapa vettiga kombinationer så att antalet klasser inte blir extremt, och jag tror som sagt inte att man någonsin kommer ifrån diskussionen om "rättvisa" inom sportens värld. Risken är dessutom stor att man på resan dödar publikintresset, som ju diskuteras gällande tekniska domslut som ersättning för mänskliga domslut. Det blir mer rättvist ja, men det går långsammare. Och man får ju ha med sig frågan om tävling inom idrott enbart finns till för att idrottarna själva ska avgöra vem som är bäst inom en viss gren (eller då inom en viss klass inom en viss gren), eller hur mycket publikens upplevelse och fortsatta intresse för sporten ska vägas in?