M

mimmi_t

Hej,

Skulle behöva tips och råd av ett ev. illerköp.

Jag är uppvuxen med hundar och diverse gnagare. Till sommaren ska jag flytta för studier och kan då bara ta med mig kaninen och marsvinet som båda har varit vanskötta, därför är ingen av dom speciellt gosiga även om dom är charmiga.

Jag skulle vilja hitta en kompis som vill leka, är gosig och kan gå lös hemma, och gärna som sova med mig. Hund går inte då han blir ensam för mycket, och katt är mamma allergisk mot. Skulle en iller passa in?

Har hört att deras uppfostran är svår, och att dom är knepiga att lära gå på lådan. Är det verkligen så? Hur är det med lukten?

Mvh
Mimmi

Sv: Iller?

Jag vet bara vad jag sett på TV om dessa djur, och då har de nämnt just lukten som ett minus och att de kräver enorm stimulans om de inte ska sabotera hela lägenheten. Blev nyfiken och försökte kolla svenska tamillerföreningens hemsida, men den var visst avstängd för tillfället. De illrar vi sett på husdjursmässan har varit skitcharmiga och inte kände jag nån lukt då? Hoppas du får svar av nån kunnig, heja på! :bump:

Min syster hade illrar, o de stank i hela lägenhet, dom förstörde diverse saker. Hur mycket dom än höll på med dom vart dom inte direkt tama osv osv.

Jag skulle säga köp 2 råttor. Helt underbara djur :love: Min förra råtta han gick på " toaletten" sket aldrig utanför buren, sov med mig vid huvudet, var jätte tam osv.

Illern är en jägare, så att även ha kanin och marsvin tror jag inte skulle funka. Även som för hundar kräver illern mycket aktivering för att må bra och kan inte heller lämnas ensamma för länge = kan du inte ha hund, så kan du antagligen inte ha iller heller. De är mycket envisa och kräver en fast och bestämd hand under deras uppfostran. Vet inte om hanar och honor luktar lika mycket. Jag rekommenderar att du försöker hitta något annat. Men visst är de underbart söta och charmiga, men man måste försöka inse jobbet bakom.

Min syster hade illrar, o de stank i hela lägenhet, dom förstörde diverse saker. Hur mycket dom än höll på med dom vart dom inte direkt tama osv osv.

Jag skulle säga köp 2 råttor. Helt underbara djur :love: Min förra råtta han gick på " toaletten" sket aldrig utanför buren, sov med mig vid huvudet, var jätte tam osv.

Huaa, har råttfobi :)

Illern är en jägare, så att även ha kanin och marsvin tror jag inte skulle funka. Även som för hundar kräver illern mycket aktivering för att må bra och kan inte heller lämnas ensamma för länge = kan du inte ha hund, så kan du antagligen inte ha iller heller. De är mycket envisa och kräver en fast och bestämd hand under deras uppfostran. Vet inte om hanar och honor luktar lika mycket. Jag rekommenderar att du försöker hitta något annat. Men visst är de underbart söta och charmiga, men man måste försöka inse jobbet bakom.

Det var ett bra svar! Kaninen och marsvinet ska troligtvist bo ute, så dom får mera plats. Ska tänka på resten.

Mvh
Mimmi

Jag har 1 iller och pojkvännen 2.

Illrar blir oftast inte 100% på lådan men vissa kan bli 99% iaf,de är inte lika lättlärda som katter så du behöver minst ett par lådor i varje rum,ofta märker man var de brukar sätta sig,det är ungefär lika mycket pass som med en hundvalp i början för du måste vara där och sätta illern på lådan gång på gång.

Ang uppfostran,även där är det en del jobb,min egen valp naffsar bara lite,sambons hona skulle aldrig bitas medan hans hane gärna tuggar sig fast och vägrar släppa...inte så kul.

Jag skulle inte rekommendera dig att ha illern med kanin och marsvin då dessa är bytesdjur för illern,i vissa fall kan de blir ihjälstressade pga lukten från iller dvs "fara"

En kastrerad hona eller hane luktar inte mycket de luktar mer okastrerade,speciellt hanarna skall visst lukta apa.
Honorna MÅSTE kastreras annars kan de få anemi och dö.

www.iller.ifokus.se är ett forum där du kan få svar på det mesta.

Tycker även du skall besöka någon med iller, att ha iller är stor skillnad mot att ha hund eller katt och kräver väldigt mycket kunskap för att det skall bli bra. Tex kommer illern att gräva i soffan,de gräver även ur blomkrukor och har du riktig "tur" får du en riktig klätterapa som tar sig upp överallt,sambons ena klättrar upp på diskbänken via knopparna på lådorna, en dag hade hon klättrat via en ärm och satt längst upp på hatthyllan. Man måste även illersäkra små utrymmen så illern inte kommer in där,tex under kylskåp/badkar mm

Tycker även en viktig sak är att köpa iller från en hemmauppfödare,inte från en farmare då jag personligen inte tycker att man skall stödja buraveln även om en farmariller är billig.
Hos en seriös uppfödare kan du dessutom få hjälp med allt och illern är vaccinerad besiktad och chippad oftast.

Som sagt läs så mycket du kan,om foder,uppfostran,lådträni8ng mm, jag vet att jag låter tråkig men OTROLIGT många illrar avlivas,släpps ut eller omplaceras pga man köpte en söt illervalp man sedan inte lyckades uppfostra,en iller testar och kan bitas HÅRT och tugga sig fast om man har otur så mycket träning krävs innan illern blir bra,sedan fattar vissa snabbare än andra.

Lycka till och som sagt besök gärna iller.ifokus...finns massor med kunnigt folk där som gärna ställer upp och berättar allt och lite till samt brukar låta människor komma hem och träffa deras illrar.

mvh Zaria (bor du i närheten av gbg är du såklart välkommen att hälsa på oss och våra illrar också)

nä, men vill man ha ett djur, som de verkar som. Råttor passar bra, men h*n har rått fobi, ille rär väl inte något bra djur direkt efter min upplevelser med systers illar.

Kanin o marsvin har hon redan. Så inte vet jag. Va bara ett förslag hade glömt bort vad det var för kriterier hon hade.

Det du beskriver ang din systers illrar låter so, något som gått fel,skyller absolut inte på din syster,men var kommr illrarna ifrån? Är de kastrerade? En normal iller tar kontakt med människor, en kastrerad iller lukar inte speciellt mycket osv.

Låter som något gått väldigt fel vilket likaväl kan vara hos uppfödaren eller fd ägaren men som dessa illrar beter sig låter inte normalt för en iller.

Jag vet inte vart hon köpte dom ifrån, men tror det var en uppfödare. men hon och hennes pojkvän hade tidigare ahft illrar o diverse andra djur.

Dom var kastrerade. men detta vara ju 10 år sen oxå så.

en iller är i precis lika stort behov av sällskap som en hund, så att skaffa en för att man ska vara borta mkt och den kan vara ensam mkt är ett mkt dåligt alternativ.
de är oerhört aktiva djur, klättrar, springer och far överallt. Och de har stort rörelsebehov, de kan INTE sitta i bur större delen av dagen, utan de vill som sagt, i likhet med hund ha massor med stimulans och aktivitet.

Som tur är i så fall sover illrar bortåt 15 timmar per dygn, så oftast sover de när man är borta. Sedan skall man ju inte vara borta från dem flera dagar eller så,men de behöver inte ut och sånt var 4:e timme som en hund,däremot några timmars aktivering om dagen behöver de

Som tur är i så fall sover illrar bortåt 15 timmar per dygn, så oftast sover de när man är borta.

Varifrån har du fått det?
Eftersom illrar är mycket duktiga på att t ex klättra och samtidigt är jägare med ett envist humör som måste uppfostras med sträng hand och som är väldigt aktivitetskrävande, så är sova antagligen det sista de tänker på när deras människa går ut ur huset. Jag har t ex läst om en ägare som hittade sin iller fastklämd bakom kylskåpet, en annan vars iller smugit ner i toalettrören och fastnat osv osv. förstörda blomkrukor, möbler, textiler osv osv.
Nej, att illern sover när man är borta ska man inte lita på för fem öre. Har man däremot ett illersäkrat hem och en uppfostrad iller så minskar givetvis risken för ev skador.

Dels för att jag läst om det,dels för att vi har 3 st illrar själva så jag är ganska insatt i hur illrar fungerar.

Ang fastklämda illrar som fastnat när ägaren varit borta och iller i talettrören mm beror endast på okunniga illerägare, du måste kunna massor när du skaffar iller och du MÅSTE illersäkra just för att illern INTE skall kunna krypa in någonstans.

Nej jag har inte agt att illern garanterat kommer att sova under hela tiden man är borta,däremot klarar de sig utmärkt om man illersäkrat sitt hem och behöver inte lika mycket passning som en hund,däremot inte sagt att de inte behöver aktiveras,men en hund sover inte lika mycket som en iller,en hund behöver rastas var 4:e timma ca osv,inget du behöver tänka på med en iller.

Tro mig jag har ganska mycket erfarenhet av iller samt att vi har egna, så både ja och nej,ja de kan hitta på hyss när man är borta men det är upp till ägaren att ha anpassat sitt hem såpass att illern inte kan göra sig illa eller försvinna.

Dels för att jag läst om det,dels för att vi har 3 st illrar själva så jag är ganska insatt i hur illrar fungerar.

Ang fastklämda illrar som fastnat när ägaren varit borta och iller i talettrören mm beror endast på okunniga illerägare, du måste kunna massor när du skaffar iller och du MÅSTE illersäkra just för att illern INTE skall kunna krypa in någonstans.

Nej jag har inte agt att illern garanterat kommer att sova under hela tiden man är borta,däremot klarar de sig utmärkt om man illersäkrat sitt hem och behöver inte lika mycket passning som en hund,däremot inte sagt att de inte behöver aktiveras,men en hund sover inte lika mycket som en iller,en hund behöver rastas var 4:e timma ca osv,inget du behöver tänka på med en iller.

Tro mig jag har ganska mycket erfarenhet av iller samt att vi har egna, så både ja och nej,ja de kan hitta på hyss när man är borta men det är upp till ägaren att ha anpassat sitt hem såpass att illern inte kan göra sig illa eller försvinna.

det håller jag med om! Jag tycker dock att det är svårt att förklara för ngn som inte haft iller tidigare (TS tex) exakt HUR mycket underhåll, sällskap och aktivitet en ensam iller faktiskt behöver. sett alltför många som skaffar dem för att de är söta och trendiga och sen är helt chockade över hur mkt jobb det är runt dem, samt illern far mkt illa för att ingen har tid och ork att vara med den så mkt som den faktiskt behöver.
det är en stor skillnad på att ha iller i sällskap som du har, dvs du har tre stycken, och en ensam iller.

Jag ska själv skaffa en eller flera illrar någongång i framtiden när sonen är äldre och inga "bytesdjur finns i lägenheten".

Jag har tagit kontakt flera gånger med olika personer ur styrelsen för att prata iller. Det är det absolut bästa att göra eftersom det kan skilja på personlighet och temperament beroende på vart illern kommer ifrån. Jag fick erbjudande för några år sen att ta över en iller men avstod just pga att dom inte är lämpliga mot barn eller andra smådjur just pga iller är hårdhänt och biter lätt sönder ett annat djur även om det inte är med flit utan just för att dom är hårdhudade själv.

Det håller jag med om, jag och sambon är särbos numera fast umgå ofta och då hänger ju hans illrar med hit igen (när jag är barnledig) min egen illertjej bor ju här jämt,märker aboslut skillnad på när hon är ensam och de andra är här.

Tror det många gör när de tänker sig en iller är att de jämför dem med råtta eller marsvin...jämför man en iller med tex hund så kan man tänka sig ungefär vilken tid och snvar det är,speciellt om man tänker sigf valp med all uppfostran och i illerns fall då lådträning dvs att sätta illervalpen på lådan varje gång.

Det är hur som helst jättetråkigt att så många illrar omplaceras eller i värsta fall bara släpps ut för att ägaren inte hade vett att läsa på.

Jag förberedde mig på det värsta när jag skaffade min valp,har dessutom en son på 2,5 år också,men något måste jag gjort rätt för det är inga problem alls med henne,sambons är däremot omplaceringar båda två,ena avskyr eller rättare sagt är rädd för barn så han fungerar inte med min son,den andra är högt och lågt,upp i fönstret,upp på hatthyllan,klättrar på lådorna upp i diskstället...jag tror det är otroligt viktigt att man gör rätt redan från början för att det skall bli bra. Det är ett himla pass när hans illrar är här mot när bara min egen är här.
När vi flyttar ihop på riktigt nu i sommar troligtvis plaerar vi att skaffa ett illerum där de kan vara när vi inte är hemma.

jag tycker dom är jätteroliga och otroligt charmiga som djur. MEN dom stinker! även om dom är kastrerade så blir det en väldigt stark lukt i hela rummet där iller är, och om man håller den så måste man byta kläder efteråt... man kan bada dom men det hjälper inte spec mkt, går några timmar och sen luktar den igen.

jag ville också ha iller men efter att ha passat grannens iller några somrar så har jag ändrat mig. jag orkar inte med lukten helt enkelt. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 809
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 396
Senast: MattiZ
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar