illaluktande urin

N

Nora_

hjälp! i dag när jag va i stallet för att mocka så kände jag att hennes urin luktade grymmt starkt! det luktade i princip lika starkt som när man tömmer gödselstacken:S har aldrig kännt det här tidigare.. och hon verkar ha druckit bra(1 20liters hink + vattenkopp) i övrigt är hon fräsh.. nån som har nån idé?:confused:

Sv: illaluktande urin

Var det något vatten kvar i hinken? Om inte så måste du skaffa större hink för då kan det bero på vattenbrist iaf. 20 liter är för lite

Så luktar koncentrerad urin, vilket nog kan tyda på vätskebrist. Har du sett att hon dricker i koppen trots att hon har hink? De flesta hästar föredrar ju hink om de vants vid det. Ingen aning om det finns andra orsaker till lukten, bäst att höra med en Vet!

Prova att ställa in ytterligare en hink i boxen plus att ev ge lite salt i maten om det behövs för att få hästen att dricka mer. Min häst har två stora hinkar i boxen och dricker mellan 20-30 liter om dagen även de dagar vi inte ens rider. Plus att han har vatten i hagen under hela dagen och dessutom äter silage vilket i sig innehåller en hel del fukt.

Jag har lärt mig att hästen kan ha en infektion eller inflammation i kroppen om urinen är stark.

Kolla tempen, håll hästen varm, rid inte på några dar, mycket vatten och se om det blir bättre.:smirk:

Det kan vara livmoderinflammation, ring veterinären!

Det som du kände lukt av var iallafall ammoniak som finns naturligt i hästkiss.. Kanske är uttorkad eller något då?
För människor är det iallafall att ju mörkare och kraftigare luktande kiss, desto mindre vatten är det. Alltså kanske hästen är rejält uttorkad eller något?

Det som du kände lukt av var iallafall ammoniak som finns naturligt i hästkiss.. Kanske är uttorkad eller något då?
För människor är det iallafall att ju mörkare och kraftigare luktande kiss, desto mindre vatten är det. Alltså kanske hästen är rejält uttorkad eller något?

Nu svarade du fel knapp.

Ammoniak blir det under nedbrytningen, det luktar inte ammoniak av färsk urin, så det är en naturlig del i nedbrytningen av hästkiss om man ska vara petig. Och precis som du är inne på, så även djur som koncentrerar urinen för mkt (pga vattenbrist eller annat) så blir den mörkare och luktar mer. Dock så vissa ston får en väldigt specifik, stark lukt på urinen när de brunstar. Dock borde de flesta vara ur brunst nu, men ett sånt här år vet man ju inte..

nja alltså jag missade att skriva att hon druckit en 20 liters hink ute + inne... samt vattenkopp.. å hon äter ensilage så får i sig där med... hon hade kvar vatten i hinken inne, dock lite men det fanns kvar..

Jo hon dricker oxå ur koppen, har sett henne dricka ur den flera gånger, å ofta dricker hon ur den innan hon tar från hinken..
jag pratade med vet som inte tyckte jag skulle oroa mig ännu utan hålla det under uppsikt bara..

ojdå okej, ja hon har då ingen feber iaf å är pigg å fräsh i övrigt, hon har ett litet jullov nu så hon får ändå bara gå å hare skönt nu.. hoppas det ger med sig.. luktade mindre starkt i dag iaf..

Näe hon brunstar inte, hon har dock gjort det ganska nyligt men hon gör inte det nu iaf..

jao fast jag har kännt på huden å den drar sig snabbt tillbaks... i dag luktade det mindre starkt iaf..

ja här uppe brunstar då en hel del av hästarna fortfarande... hon brukar få en annorlunda färg å lite starkare lukt under brunsten.. men nu är hon ju inte brunstig.. å den här lukten va verkligen hemsk.. det nästan tårades i ögonen på en för att man stod i boxen :S

Men i dag luktade det nästan ingenting... :S

jag var med om samma sak. en dag när jag skulle mocka luktade det verkligen ILLA i boxen. orolig som jag blev tog jag tempen (ingen feber) sen ringde jag till veterinären i tron om att det var urinvägsinfektion. Hon frågade om jag bytt foder eller lagt till något i fodret, det hade jag. Hade börjat med betfor (två veckor tidigare) efter sommarvistelsen.
Efter två dagar blev det bättre. Kanske det är något liknande för din häst? Ändrat nått foder på senare tid?

En nordis i stallet där jag har min häst har grymt starkt illaluktande urin som man få känning på när man mockar hans box. Han har en full vattenhink att dricka ur (en sådan där jättestor trekantig) samt att han dricker ur vattenkopp. Så jag skulle inte gissa på vätskebrist iaf. Då kanske det är någon som har någon synpunkt på hans foder och då har han fri tillgång på hö och äter kraft. Så det kanske inte måste vara något fel. En del hästar kanske bara är så?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 003
Senast: sandrafors
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 172
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix