Illa....jag mår illa...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lill76

Trådstartare
Hur står man ut med illamåendet när man är gravid? Jag fattar inte hur jag ska klara jobb, barn, hem och hästar när jag mår som en stor skit :(
Förra graviditeten mådde jag illa konstant i 3 månader och det klarade jag ju, men nu känns det olidligt. En dotter på 3 ½ år och 2 unghästar, det är ju inte så att man kan gå och lägga sig på soffan direkt efter jobbet precis.
Snälla, kom med lite tips och peppning så att jag kan försöka få upp humöret. Just nu känns allt botten och jag vill inte alls vara gravid :cry:
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Prata med BM om du kan få akupunktur, det hjälpte mig så att jag klarade av att leva... ;) Du kan även bli sjukskriven om det känns allt för jobbigt. Men som sagt så går det över förr eller senare och då har man nästan förträngt det... Konstigt nog... :crazy:
Sen finns det ju alla de vanliga tipsen om att äta innan du går upp, äta konstant, (hjälpte mig nu sista vändan) ingefära ska vara bra, jag avskyr ingefära så det har jag inte testat... Prostafen har många blivit hjälpta av, jag blev dock helt utslagen... Så prova under en helg första... Sen finns det även receptbelagda läkemedel om det inte skulle hjälpa!
Lycka till och grattis till graviditen!
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Ja, det där med att äta hela tiden är nog det bästa just nu. Man vill ju inte gå upp för mycket i vikt nu i början så det gäller väl att stoppa i sig nyttiga saker, men som tur är, är jag inte sugen på något speciellt så det blir mycket frukt.
Det som känns mindre kul är ju hur man förklarar sig på jobbet. Man är hängig och äter hela tiden........ Jag är bara i v 8 så jag vill inte berätta för någon ännu.
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Jag tar postafen två ggr/dag. Det fungerar på mig, kan känna lite illamående endå men inte så intensivt. Ät ofta, men inte stabbiga saker utan ganska nyttigt!
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Jag mår oxå illa. Är i vecka 10. Det har blivit lite bättre de senaste dagarna.

Mitt bästa tips är nog att berätta på jobbet. Det tar mycket energi att gå runt och låtsas som vanligt. Jag berättade redan i vecka 6. Då hade jag inte börjat må illa än, men kunde ändå behöva vila mig ibland, eller lägga mig i soffan med benen högt i några minuter. Det är skönt när de andra har förståelse.

Att äta ofta hjälper för mig. Enligt min barnmorska ska knäckebröd och sånt vara bäst. Sånt som suger upp magsyran. Kanske funkar det bättre än frukt? Själv äter jag mat. Är bara sugen på riktig, lagad mat.

Jag brukar oxå må lite bättre om jag tillåter mig att vila mycket. Det är inte kul att bara jobba och sen gå direkt hem och lägga sig, och överlåta allt annat åt maken - men det verkar vara nödvändigt en period nu. Om jag gör så brukar jag må bättre dagen efter, och orkar kanske till och med rida.
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Nu kommer jag med en väldigt dum fråga, men jag är nyfiken :o
VARFÖR mår man illa när man är gravid egentligen? Har aldrig riktigt förstått vad det är som gör det.
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Álin skrev:
Nu kommer jag med en väldigt dum fråga, men jag är nyfiken :o
VARFÖR mår man illa när man är gravid egentligen? Har aldrig riktigt förstått vad det är som gör det.

Tyckte läkarna sa något om att det blev så mycket hormoner så man mår illa. Den stora frågan är vart tar dom hormonerna vägen efter ett litet tag när man slutar må illa???
 
Sv: Illa....jag mår illa...

MoonFlight skrev:
Den stora frågan är vart tar dom hormonerna vägen efter ett litet tag när man slutar må illa???

Det är olika sorters hormoner, i olika stor mängd, beroende i vilket skede man befinner sig.

Fast jag har läst att man inte har någon riktigt bergfast förklaring till varför en del mår illla och andra inte.
 
Sv: Illa....jag mår illa...

hehe..Jag åt en massa morötter..Vart jag än gick så hade jag en bruk morötter. Det hjälpte mig att få bort illamåendet litegrann
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Jag mår oxå helt kass. Är i v7+3. Har som tur är blivitt sjukskriven då jag inte orkar me jobbet. Känner mig bättre om jag äter, men de finns ju inget man är sugen på! :( vilket gör att de lätt går för lång tid mellan ätandet - å så mår man illa igen. Men jag skulle oxå behöva lite tips på vad man kan göra för att orka. När man väl inte mår illa så är man så trött att man endå inte orkar nått. Finns de tips på hur man får upp energin lite??
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Mår illa dygnet runt, är jätte jobbigt. Hur länge skall detta fortgå? Är i v 7 nu och har varit illamående i ca en vecka.
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Jag mår fortfarande illa och jag är i vecka 16 ;) ...
Men jag har bara spytt en gång i veckan de senaste två veckorna så det börjar bli bättre. Jag är mycket piggare och gladare nu också (vilket gör att illamåendet är lite lättare att hantera) så det vänder nog nu efter tredje månaden :banana: .
Det verkar som det gör de för de flesta, förrutom för några stackare som mår skit hela tiden :( :eek: ...
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Hehe, detta låter precis som jag hade det när jag var liten, och som jag får det om jag inte äter på ett tag...

Så det kommer nog inte bli svårt för mig (HOPPAS JAG:eek:)
Eftersom jag hela mitt liv fått trycka i mig mat när jag mått illa. Det är liksom en sak i livet bara :crazy:

Kanske har man nytta av det när man blir gravid?! :idea:
 
Sv: Illa....jag mår illa...

När jag väntade mitt första barn mådde jag bara illa den första tiden men när jag väntade min andra mådde jag illa i alla 9 mån. Varje gång när jag lagade mat, bar ut sopor/ blöjpåsar /handlade höll jag på att kräkas. :eek:
men rätt var det är har det gått 9 månader och man sitter där och ammar och gosar och man minns hela graviditeten i ett rosa skimmer. :love:
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Jag lovar att jag ALDRIG ska klaga på ev. illamående om jag lyckas bli gravid ;)

Rent fysiskt kanske det inte hjälper, men tänk på vilken lyckost du faktiskt är som har en bebis i magen så kanske du helt enkelt står ut!
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Egentligen vet jag inte om det är något att rekomendera.. men jag åt Losec under illamåendet, och det hjälpte faktiskt.
(Fick på recept, visste inte om att jag var gravid)
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Någon som provat senapsfrön i örat för att lindra illamående?
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Jag brukade ha kex på sängbordet o äta innan jag klev upp. Sen låg jag ner på köksgolvet o åt filmjölk; sakta... På jobbet satte jag mig i en lugn vrå med min soppa; små små klunkar. Och fullt med clementiner i fickorna jämt.

Det är jobbigt. Men vips så har du din bebis i famnen..! :love: Tala om för dem på jobbet; så kan du slappna av o slipper smyga.
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Fast värderingarna ändras ju :crazy:

Jag och sambon försökte i två och ett halvt år innan jag blev gravid, och jag tyckte att alla som gnällde över lite illamående var överkänsliga. Tänkte precis som du, bara jag blir gravid ska jag aldrig klaga.

Men det är lättare sagt än gjort. När man känner sig ständigt magsjuk och kraftlös och har gjort det i två månader och man inte ser framför sig att det ens kan bli lite bättre, ja jag lovar, det är inte lätt att känna sig överlycklig över att det bor någon i magen :angel:
 
Sv: Illa....jag mår illa...

Har du äntligen blivit gravid?
GRATTIS!!

Hur jag ska klara en gaviditet är en gåta. Är emetofob....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 864
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 931
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 759
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp