Ignorera dåligt beteende

Apollo

Trådstartare
När vovvsan var valp så skulle man ju typ ignorera "dåligt" beteende och berömma det bra.
Men hur länge kan man göra så?
Vi har ju problem med våra hundmöten och det går bättre och bättre men nu är vi en svacka.

Nu känner jag att jag bara vill gå ifrån hunden/hundarna vi möter och när vi kommit en bit och jag känner att det går att få kontakt, berömma när hon gör det.

Men "lär" hon sig något av att jag ignorerar hundarna och då i viss mån henne också eller förstärker jag ett dåligt beteende av att jag inte "säger ifrån".
Beröm blir det så klart när hon "lugnat" sig och det går att få kontakt.
Hon är ju i alla fall 13 månader.
Allt annat funkar utom just dessa hundmöten.
Hon kan en massa saker och är en dröm i viltspåret.

Jag känner mig inte stressad längre och jag skäms inte heller för hennes beteende.

Nån som har nån teori?? Skulle bli glad för lite funderingar kring detta

Senast ändrad:
Sv: Ignorera dåligt beteende

Jag tycker att man kan ignorera beteenden till en viss gräns. Man kan säga vad man vill om Hundviskaren, men på en punkt har han iallafall rätt (enligt mig). På en skala 1-10 kan man ignorera beteenden från 1-5 men korrigera från 5-10. Sen hur man bedömer det är väl lite svårt att säga, men jag tror inte att det alltid funkar att ignorera.

Jag har aldrig trott på teorin att ignorera felbeteenden. Hur ska då hunden förstå vad som är icke önskvärt?

För egen del korrigerar jag när hunden gör fel och berömmer när den gör rätt. Då blir det en tydlig skillnad. 13 månader är en slyngelålder där man bör visa hunden hur man ska uppföra sig. Har man en riktigt förig hund utan direkta drifter kan igonrans fungeera, men i ditt fall skulle jag hellre korrigera bort beteendet vid hundmöten direkt för att slippa förvärrade problem i framtiden. Glöm bara inte berömmet när hunden gör rätt.

Ah, det är så nice att du är tillbaka här på hund och styr upp!:laugh:

Jag har aldrig trott på teorin att ignorera felbeteenden. Hur ska då hunden förstå vad som är icke önskvärt?

För egen del korrigerar jag när hunden gör fel och berömmer när den gör rätt. Då blir det en tydlig skillnad. 13 månader är en slyngelålder där man bör visa hunden hur man ska uppföra sig. Har man en riktigt förig hund utan direkta drifter kan igonrans fungeera, men i ditt fall skulle jag hellre korrigera bort beteendet vid hundmöten direkt för att slippa förvärrade problem i framtiden. Glöm bara inte berömmet när hunden gör rätt.

Hur gör du när du korrigerar?

Det beror på hunden. Är det en vek hund som lätt tar åt sig räcker det med ett nej. Då hunden vänder blicken mot mig berömmer jag. En hårdare hund som nonchalerar eller beter sig illa kan få sig en smäll.

Om jag tar min egen hund som exempel. Hon vet vad "fot" och "här" betyder. Hon kan också bete sig mycket fult mot andra hundar om man ger henne chansen. Därför kommenderas hon "här" vid möten och ser jag att hon är på väg att spänna sig blir det ett rappt nej. Om hon är mer uppjagad och är på väg att starta utfall blir det en ordlös smäll. Hon tar egentligen inte sociala korrigeringar så bra utan går ned sig så i hennes fall är det bättre att peta till henne.

Tänk egentligen inte så mycket utan var glad när hunden gör rätt och bli arg när det gör fel. Jag kan ryta i åt min ordentligt om det behövs och den gången hon drog på vilt var jag inte nådig. Något att tänka på är att man inte ska agera i affekt utan behåll lugnet. Timing är också viktigt och att berömma hunden efter en korrigering. Du ska ju inte knäcka din hund utan bara forma den.

Fast nonchalera är inte riktigt samma sak som att strunta i beteendet. Försöker valpen muttra när man klipper klorna och man bara klipper på och inte "hör" valpen så brukar budskapet gå fram rätt bra. Man gör helt enkelt ingen stor grej av det. Jag kan tycka att det är en rätt bra metod i vissa fall. Men det beror helt på vad det handlar om och hunden.

Ja, det kan vara bästa sättet vid hantering och liknande situationer där hunden inte agerar utåt. Skulle valpen bita sin ägare vid kloklippningen skulel i varje fall jag förorda en korrigering. Samma gäller utfall vid möten. En hund som däremot börjar sacka eller lägger sig skulle jag bara släpa med mig.

Passivt motstånd - nonchalera
Aktivt motstånd - korrigering

Så ungefär

Tack då fortsätter jag som jag börjat för det är så jag gör beröm om hon lyssnar och "skäll" om hon inte hör. Här och fot kan hon men inte alla gånger då det kommer hundar och hon hinner varva upp sig.
Har heller inte tänkt på detta med slyngelålder så då är det bäst att visa vad som är rätt eller fel

Fast nonchalera är inte riktigt samma sak som att strunta i beteendet. Försöker valpen muttra när man klipper klorna och man bara klipper på och inte "hör" valpen så brukar budskapet gå fram rätt bra. Man gör helt enkelt ingen stor grej av det. Jag kan tycka att det är en rätt bra metod i vissa fall. Men det beror helt på vad det handlar om och hunden.

Jag tycker ignorering funkar bra i de fall då inte beteendet är självbelönande. Kloklippningsexemplet är ett exempel då jag kan tänka mig att det funkar bra medan om det handlar om utfall, morra och bita i kopplet eller lukta på kissfläckar funkar det sämre.

om en hund biter ifrån i samband med en kloklippning, kanske det kan bero på att den faktiskt är rädd eller hur? Du menar att det bara är att klappa till den då? Jag tror inte det. Man skall aldrig straffa en rädd hund enligt min mening. vilka negativa minnen den lär få av den kloklippningen dessutom. Att gå ifrån att först vara rädd och sen åka på en omgång låter inte sunt i ett sådant sammanhang. Känns inte riktigt som om hunden skulle få ett förtroende för ägaren vid nästa kloklippning. :crazy:

Jag accepterar aldrig aggressivt beteende av det slaget oavsett varför hunden biter. En rädd hund som biter och vinner på det kan bli riktigt farlig. Det är troligt att den då kommer att ta till tänderna vid varje pressad situation och för en rädd hund finns det många sådana. Rädda hundar ska inte pjoskas med. Det är den värsta otjänst man kan göra dem och omvärlden.

Även en rädd hund måste lära sig att det är helsikes fel att bita och gör man det rätt skadar man inte förtroendet. Korrigeras det inte alls har man snart en hund som är farlig för omgivningen. Det går inte att tillåta att hunden attackerar grannen, oavsett om den är rädd eller inte.

Dock är det inte bara att klappa till. Det måste finnas lite fingertoppskänsla med i spelet och en grundläggande relation, men aldrig acceptans för bett. Flertalet hundar är dock inte rädda vid kloklippning utan bara ouppfostrade. För få ägare har dock kunskap att se skillnad. De börjar pjollra med en kaxig hund.

En hund i panik är en annan sak, men det är ännu mer ovanligt. Panik och frenetisk sprattlande hund är inte samma sak.

Jag tycker ignorering funkar bra i de fall då inte beteendet är självbelönande. Kloklippningsexemplet är ett exempel då jag kan tänka mig att det funkar bra medan om det handlar om utfall, morra och bita i kopplet eller lukta på kissfläckar funkar det sämre.

Det håller jag med om, det var ett inlägg om ignorering i största allmänhet., som ett svar på jadizas inlägg.

Det håller jag med om, det var ett inlägg om ignorering i största allmänhet., som ett svar på jadizas inlägg.

Och mitt inlägg var mest ett tillägg till ditt! Utgick nästan från att du höll med. :laugh:

man skall inte pjoska med någon hund oavsett hur den är. Men jag anser att det är riktigt okunnigt och dessutom riktigt klantigt att ge sig på och bestraffa en rädd hund.

Fast man får skilja på att "bestraffa en hund för att den är rädd" och att "bestraffa en hund som biter sig fast för att den är rädd." för att dra två ex. Det är ok att bli rädd, det är ok att dra sig undan tex, men det är INTE ok med ett vrålande utfall och bett även om de kommer ur rädsla.

Nu känner jag att jag bara vill gå ifrån hunden/hundarna vi möter och när vi kommit en bit och jag känner att det går att få kontakt, berömma när hon gör det.

Det är ett sätt, ett ganska milt sätt. Du vänder om du märker att du tappar hennes uppmärksamhet, och när du har den vänder du igen och går mot hunden, tappar hon fokus igen, vänd igen och få upp kontakten igen.

Men "lär" hon sig något av att jag ignorerar hundarna och då i viss mån henne också eller förstärker jag ett dåligt beteende av att jag inte "säger ifrån".

Jag har ju träffat din hund och dig, och vet att du är ganska mjuk i ditt sätt med hunden. Jag tror att hon blir förstärkt, eftersom det aldrig har varit helt svart/vitt för henne. Det är inte glasklart för henne vad som är rätt och fel vid hundmöten. Hon får inte komma fram och hälsa tex så länge hon uppför sig dåligt, så därför har hon inte vunnit direkt på att hålla på, men hon har inte heller förlorat något på att uppföra sig illa.

Det är svårt att råda tycker jag eftersom alla är olika som hundägare. Det finns massor av folk som skulle kunna ta bort det där på tjugo minuter, men om du inte är bekväm med vissa metoder så är det ju heller inte lönt att utsätta din hund för det.

tio tecken

Jag har aldrig förstått vitsen med att ignorera felbeteenden. Hur vet hunden då att den gör fel? En kille berättade en gång att hans dobermann tuggade på möblerna, men då.. Då var han listig. Han ignorerade den! När jag frågade om han tuggade mer efter det svarade han "Ja". Då kan man fråga sig hur bra den metoden egentligen är?

Jag är helt inne på svart/vitt, rätt och fel. Inga konstigheter eller gråzooner. Man talar om när man gör fel och man talar om när man gör rätt.

om en hund biter ifrån i samband med en kloklippning, kanske det kan bero på att den faktiskt är rädd eller hur? Du menar att det bara är att klappa till den då? Jag tror inte det. Man skall aldrig straffa en rädd hund enligt min mening. vilka negativa minnen den lär få av den kloklippningen dessutom. Att gå ifrån att först vara rädd och sen åka på en omgång låter inte sunt i ett sådant sammanhang. Känns inte riktigt som om hunden skulle få ett förtroende för ägaren vid nästa kloklippning. :crazy:

För mig spelar det ingen roll varför hunden biter, man biter inte mig. Punkt slut. En hund får gärna vara rädd, men håll tänderna i styr. Jag kör på samma "tuffa" visa som Jadzia. Rädda, arga eller dryga hundar, man bits inte.

man skall inte pjoska med någon hund oavsett hur den är. Men jag anser att det är riktigt okunnigt och dessutom riktigt klantigt att ge sig på och bestraffa en rädd hund.

Båda mina hundar är riktiga praktexemplar på gudomlig kloklippning. Dom lägger sig på sidan och där ligger dom i en evighet om jag så vill. Medans jag klipper, filar och grejar. Båda två kan till och med somna under detta. Och nu du, dom har fått rejäla tillsägelser kring kloklippningen. Beter man sig illa blir matte missnöjd, beter man sig rätt blir hon nöjd. Simpelt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 889
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka