Igenväxt åker

Du kan ju alltid fråga om du kan få köpa just den biten. Och sen skapa åkermark /bete eller vad du gillar bäst.

Förfall är aldrig roligt att se, men jag tycker ändå att man får göra som man vill (inom lagens ramar) på sin egen mark.
För mig är det alldeles för mycket pengar att köpa någon hektar åker, ta ner salixen och leja in en maskin för att bryta marken.

Jag har ju bara en stuga - vad ska jag med en åker till? Att arrendera ut den torde ge så lite pengar att jag hinner avlida av ålder innan den investeringen betalt sig :D
 
För mig är det alldeles för mycket pengar att köpa någon hektar åker, ta ner salixen och leja in en maskin för att bryta marken.

Jag har ju bara en stuga - vad ska jag med en åker till? Att arrendera ut den torde ge så lite pengar att jag hinner avlida av ålder innan den investeringen betalt sig :D
Jaha, jag fick för mig att du hade skog när du sa att du hade skog på övriga sidor. Men ack då förstod jag lite fel :D
 
För mig är det alldeles för mycket pengar att köpa någon hektar åker, ta ner salixen och leja in en maskin för att bryta marken.

Jag har ju bara en stuga - vad ska jag med en åker till? Att arrendera ut den torde ge så lite pengar att jag hinner avlida av ålder innan den investeringen betalt sig :D

Pappa brukade betala sitt arrende med en whiskyflaska per år :p
 
För mig är det alldeles för mycket pengar att köpa någon hektar åker, ta ner salixen och leja in en maskin för att bryta marken.

Jag har ju bara en stuga - vad ska jag med en åker till? Att arrendera ut den torde ge så lite pengar att jag hinner avlida av ålder innan den investeringen betalt sig :D
Kan du inte erbjuda dig att betala skördning och värdet av den salix du behöver ta ner nära din tomt? Då har du löst problemet för ett antal år framöver, åkerns ägare slipper engagera sig och får lite pengar. Det borde vara en attraktiv överenskommelse för er båda.
 
Kan du inte erbjuda dig att betala skördning och värdet av den salix du behöver ta ner nära din tomt? Då har du löst problemet för ett antal år framöver, åkerns ägare slipper engagera sig och får lite pengar. Det borde vara en attraktiv överenskommelse för er båda.
Hrm. Tål att tänka på, men - är det inte en rätt kortsiktig lösning?

Jag fick löfte att röja 10 meter - dvs den skyddszon som varit mot min tomt och som växt igen. En maskin kom i våras och gjorde rent. Även den salix som låg ner mot tomten togs bort och de årsskotten är ca 150 cm nu. Sälgen är över metern. Tror det måste göras runt vart femte år för att inte växa mig över huvudet - bokstavligen.

Det jag egentligen vill är att han ska göra allvar av sina planer att ta ner och bryta åkern. Men den dagen får jag nog köpa en lott också :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 157
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 171
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 907
Senast: Snurrfian
·
Kultur Det här klassas kanske bland de mer egendomliga trådstarterna, men man kan ju chansa, ibland får man svar på de mest otroliga frågor här...
Svar
4
· Visningar
683
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp