Igenväxt åker

tanten

Trådstartare
Kort fråga till er insatta.

Får man låta en åker växa igen till skog utan tillstånd från Länsstyrelsen. Inga bidrag söks för den vad jag förstått.
Den är salixbevuxen men inte skördad så det växer manshöga granar och lårtjocka björkar bland salixen.
 
Kort fråga till er insatta.

Får man låta en åker växa igen till skog utan tillstånd från Länsstyrelsen. Inga bidrag söks för den vad jag förstått.
Den är salixbevuxen men inte skördad så det växer manshöga granar och lårtjocka björkar bland salixen.

Ja, med sin egen mark får man göra vad man vill ;)
 
Hade väl varit bättre att man fick göra som man ville med skogen också... *hukar mig*
Hukar bredvid dig...
Ja, det har ju varit många olika turer genom åren.
En granne fick rådet att plantera tall. Ett antal år senare ville de att han skulle avverka all tall och satsa på gran.
Ett tag var blädning närmast ett svärord. Nu låter det annorlunda.

Skogsägarna har bara att följa med.
 
Nu går jag lite (bara lite) emot dig här @athena, för du som jordbrukare/markägare ska anmäla till Länsstyrelsen minst 8 månader i förväg att du avser att ta jordbruksmarken ur produktion. Oavsett om det gäller skogsplantering eller att låta den växa igen naturligt. Det är för att Länsstyrelsen ska ha möjlighet att utreda om natur eller kulturvärden förstörs p g a omställningen.

MEN

det finns ju undantagen att det är ok om det har ringa betydelse för jordbruket och/eller natur- och kulturvärdena.

OCH

det är ingen som håller koll på alla marker som växer igen eller försvinner ur produktion eller som det planteras på (om man låter bli att söka stöd på dessa). Såvida det inte är marker som är "kända" för sina höga natur och kulturvärden.
 
Ävla skit. Det får man ju nästan aldrig annars. Fasiken att det ska vara så med åkermark. Man kan ju t.ex. inte hugga ner skogen och låta bli att göra något efteråt.
Jo det kan man, när man anmäler slutavverkning, så kan man också meddela att man tänker låta det bli en ny björkskog genom självföryngring, eller åker igen, eller för den den delen att man ska anlägga en damm där...

Det är oändligt sällan det finns höga naturvärden på åkermark, det finns större chanser för det på betesmark...
 
Jo det kan man, när man anmäler slutavverkning, så kan man också meddela att man tänker låta det bli en ny björkskog genom självföryngring, eller åker igen, eller för den den delen att man ska anlägga en damm där...

Det är oändligt sällan det finns höga naturvärden på åkermark, det finns större chanser för det på betesmark...

Om den inte råkar genomskäras av ett dike dårå :D
 
Kort fråga till er insatta.

Får man låta en åker växa igen till skog utan tillstånd från Länsstyrelsen. Inga bidrag söks för den vad jag förstått.
Den är salixbevuxen men inte skördad så det växer manshöga granar och lårtjocka björkar bland salixen.
Att ta jordbruksmark ur produktion kräver tillstånd enligt miljöbalken. Salixodling på jordbruksmark räknas dock inte som att marken är tagen ur produktion men man har inte rätt att hur som helst låta odlingen växa upp till skog. Sen att det ändå kan vara svårt att förhindra är en annan femma.

Edit. Såg nu att frågan redan var besvarad ovan :)
 
Att ta jordbruksmark ur produktion kräver tillstånd enligt miljöbalken. Salixodling på jordbruksmark räknas dock inte som att marken är tagen ur produktion men man har inte rätt att hur som helst låta odlingen växa upp till skog. Sen att det ändå kan vara svårt att förhindra är en annan femma.

Edit. Såg nu att frågan redan var besvarad ovan :)
Salixodling borde väl innebära att man skördar? Det görs ju inte.

Jag är lite putt eftersom den gränsar till min tomt. Salix är OK men granskog några mter från den enda sida av tomten som inte gränsar mot skog är aningen för mycket.
Så jag har försökt googla men inte fått klart för mig vad som gäller.
Tack.
 
Salixodling borde väl innebära att man skördar? Det görs ju inte.

Jag är lite putt eftersom den gränsar till min tomt. Salix är OK men granskog några mter från den enda sida av tomten som inte gränsar mot skog är aningen för mycket.
Så jag har försökt googla men inte fått klart för mig vad som gäller.
Tack.
Problemet är som @nyttnick att det endast är anmälningsplikt, något generellt förbud finns inte utan förbud är aktuellt endast när särskilda natur- eller kulturvärden påtagligt skadas. I praktiken är länsstyrelsens bedömningar också något av ett lotteri. Ett första steg kan vara att gå in på Riksantikvarieämbetets fornsök och se vad som finns i kulturlämningar samt samt motsvarande hos naturvårdsverket när det naturvården.
 
Är du säker på att det är en salixodling alls? Kan det vara mark som tagits ur produktion för kanske 15 år sedan?
Har du någon kontakt alls med markägaren?
 
Är du säker på att det är en salixodling alls? Kan det vara mark som tagits ur produktion för kanske 15 år sedan?
Har du någon kontakt alls med markägaren?
Japp. Har kontakt med ägaren - om än sporadiskt. Det startade som en salixodling. Men den har inte skördats på många tiotals år. Enligt ägaren för att han inte fått tag i någon som vill skörda. :banghead:

Jag har till och med förmedlat kontakt mellan ägaren och en granne som har skördemaskiner för salix. Men tummen sitter hårt fast. I ett par år har det talats om att ta ner salixen och bryta marken för att göra åker av den igen. Men vi har inte sett något hända.... Jag känner mig less. Den växer närmare mig dessutom. Det blir mörkt.

Det var så nära att ägaren och salixmaskinisten skulle höras på eftermiddagen en dag när bägge var i byn, för att bestämma tid och träffas för att titta. Men ägaren ringde aldrig tillbaka.
 
Du kan ju alltid fråga om du kan få köpa just den biten. Och sen skapa åkermark /bete eller vad du gillar bäst.

Förfall är aldrig roligt att se, men jag tycker ändå att man får göra som man vill (inom lagens ramar) på sin egen mark.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 157
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 171
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 907
Senast: Snurrfian
·
Kultur Det här klassas kanske bland de mer egendomliga trådstarterna, men man kan ju chansa, ibland får man svar på de mest otroliga frågor här...
Svar
4
· Visningar
683
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp