N

Neinor

Vart får jag tag på en igelkott? Vilka uppfödare finns det och hur kan jag få tag på dem?

Sv: Igelkott

hehe, vad har man e kotte till? tar upp och gosar med? :p

skämt åsido, men dem är faktiskt söta, iallafall att ha som besökare i trädgården =)

haha bra fråga
ne men jag vill ha sällskap i stugan jag kommer att bo i, och min erfarenhet av "smådjur" är att de ofta är trevliga och väldigt roliga :)

jag trodde inte att man fick ha tama igelkottar?
varför? är det inte ett fritt djur som ska leva ute?

Kan man inte ha en ekorre med? :D

som jag har förstått det så får du inte ha de svenska vilda igelkottarna som husdjur. de är ju fridlysta.
men att ha igelkott som husdjur har bla vart populärt i USA ett tag nu och det är aninges mindre än de vilda.

Sen kan man ju resonera så att alla djur är ju ursprungligen vilda. vissa har fåglar, andra har hästar osv.

sen behöver man inte stänga in de i små burar,de kan faktiskt få springa fritt i huset etc :D

ja jo, men jag kom på sen att det så klart inte är den svenska rasen, den som är fridlyst :)
Kollade lite på bilder, shit vad söta de är alltså :D
nästan så man vill ha en

hehe ja visst är de söta
jag fastnade för de egytiska långörade:love:

men jag får ju inte tag på någon :(

Det kan vara värt att kolla om det verkligen är tillåtet (om man vill göra rätt). Det finns restriktioner på djur som kan sprida sig i den svenska faunan och smitta/tränga undan vilt. Privatpersoner har haft svårt att få tillstånd till att ha bison och tvättbjörn etc.

Det ÄR tillåtet, beroende på vilken art man vill ha. Afrikanska pygméigelkottar och egyptiska långörade är iaf garanterat lagliga, våra svenska kottar är garanterat olagliga.

Det enda krav de möjligen kan ställa på dessa djur är utrymme. Då de faller utanför "de vanliga" husdjuren, och inte är gnagare så hamnar de automatiskt på djurparksdjur. Vet dock flera som håller dylika djur, och de har fått rätt mot myndigheterna när de hållit dem på normala utrymmen, snarare än djurparksytor.

Jag har haft ett par Afrikanska pygméigelkottar.

Dom är hur Coola som helst de små liven o enkla o hålla.

Liknande trådar

Däggdjur Tyckte det var dags för en egen tråd för oss med igelkottar. Nä inte tama inomhus utan vi som värnar om gänget i trädgården. Själv har...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: jemeni
·
Övr. Djur Vi har igelkott(ar) under altanen, och ska nu bygga ett rejält staket runt hela tomten och även näta inne i häcken. Hur stort hål...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: ameo
·
Trädgård & Växter Jag funderar på att köpa robotgräsklippare och även om det senaste åren inte varit några igelkottar häromkring vill jag ju ha en som är...
Svar
9
· Visningar
1 125
Senast: MissFideli
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
28 29 30
Svar
584
· Visningar
14 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka