Igångsprutning, brunstuppehåll mm

Arabis

Trådstartare
Lite fler frågor..

Det här med att spruta igång brunsten på stona, har hört att vid ngt tillfälle så hjälper det inte igång stona. Är det om dom är nära innan brunst, eller om dom precis brunstat?

Likaså, kan stona, om dom flyttas till hingst, helt sonika hoppa över en brunst, eller kan det vara så att det bara skjuts på framtiden ngr dagar?

Hur lång är brunstcyklen för " normalstoet", enl er erfarenhet, 20- 21 dgr?

/// Linda (, som fortfarande väntar på att fröken som är hos hingst, skall börja brunsta..)

Det funkar inte att spruta första veckan efter de brunstat, och sprutar man för nära brunst kan det bli så att brunsten blir oerhört kort, och man missar den.
Sprutar man 5-7 dagar efter gulkropp, så får man fram en ny brunst efter 3-7 dagar (om man har tur).
Så det man tjänar är kanske en vecka mot att låta stoet vara.
Jag tycker det inte är nödvändigt så här tidigt på säsongen, utan mer behövligt senare på sommaren.
Flyttas dom under brunsten kan man ha sån otur att de "hakar upp sig", men det är inte så vanligt.

hi hi hi, efter jag skrivit inlägget, så ringde vi till hingsthållaren.
Behöver inte fundera mer, hon är betäckt första gången idag.
Så nu hoppas vi bara att det tar sig.

// Glad Linda

Hemma igen!!
Tagit 4 språng.
Bara att hålla tummarna så det tar sig oxå..
Ngn som vet om hormonerna som bildas när de blir dräktiga, gör att stona får bättre aptit? Behövs till den här damen/// Linda

Aptit väcks inte med dräktighet, snarare med trivsel och välbefinnande! :)

Kommer det att bli fler språng den här gången eller tar du hem henne nu?

Hur kom det sig att du frågade om igångsprutning, har hon haft problem med brunster, bakterier eller något sådant tidigare?
NYFIKEN :)

Vad är det för häst du har förresten och vilken hingst? :d

Bia.. då håller vi tummarna att hon kommer igång pga det, inte för att hon verkar "o"trivas, men ngt stör ju eftersom hon i omgångar blir väldigt kinkig med grovfodret. Har iofs varit det mer eller mindre hela tiden.
Thuja.. hon är hemma nu, så ngr fler språng blir det inte, ( alls) förhoppningsvis, vi får väl hoppas att det räcker med denna omgången, för att det skall ta sig.
Att jag hörde mig för ang igångsprutning, var pga att det drog ut på tiden innan hon kom i brunst hos hingsten, & hon har varít punktlig hemma. Men efter ett par dagars aklimatisering så var den igång där oxå, mer än väl..
Det är ett arabsto f 1998 e Pamir ( Nadejni SU- Preria SU) u Nadjah ( Mamluk SU- Djamiljah). Hon är betäckt med arabhingsten Shaheer f 1989 e Raz Ama Naz ( Pomar- Smyrna) u Nicola ( Expo- Sweet Nicolina).

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 287
Senast: ginnies
·
Avel Jag har många års erfarenhet av hingstar och avel. Vi betäcker alla ston för hand och har aldrig haft några skador på stona fram tills...
2
Svar
23
· Visningar
6 624
Senast: Kolbeinn
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 071
Senast: EmblaAsk
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar