Betäckningsskador

Sv: Betäckningsskador

Förmodligen är hon för trång, jag har varit med om ett sto som ägaren försökte betäcka naturligt det gick inte, sen kom hon till mig på seminering vilket gick bra, fast hon var så trång att vi rekommenderade inte UL.. När stoet skulle föla gick det åt skogen, fölet fick plockas ut i bitar och hon kommer aldrig mer att få bli seminerad eller betäckt, hon är för trång att både betäckas och föla på naturlig väg!

Eftersom dom är helsystrar kanske det är något sådant!

Ja, sånt kan ju vara svårt att veta i förhand.
När det gäller trånga märrar, eller ska vi säga svåra fölningar där allt har gått oerhört trögt/eller fått styckas så har vi hemma en gemensam nämnare.

Det är att dom är trånga i korset. Smalt över höftbenen helt enkelt.
Om dom sedan även har kort rygg så ber man om problem...
Men det är ingen bevisad vetenskap utan enbart erfarenheten från våra fölningar..
Skulle ju behövas en studie på flera tusen för sånt..

Däremot så kan jag mycket väl tänka mig att två syskon KAN ha samma problem.

AM

Njäee..det är fel teori du har.

För förlossningsarbetet hos stoet inklusive fölungens rotation gör det fullt möjligt för ett föl att komma ut. Stoet vidgar sig. Annars skulle varenda märr gå sönder.

Om du tänker dig en kvinna. Samma där. En bäbishuvud kan ju passera ut. Men inget i den diametern skulle kunna tas in..

Förstår du hur jag menar?

Så jag tror inte det är problem för stoet att föla. Även om kloak kan uppstå givetvis.

Men däremot väldigt stor risk att betäckas med den till tänkta hingsten.

Går hon sönder, förutom att just penis spräcker vulva, så kan den även ofrivilligt styras upp mot ändtarmen.
Då är det ju kört helt.
Men risken är mycket stor att detta sker, för när det smärtar till hos stoet så sätter hon sig, alternativt hukar sig.
Alternativt att droga ner henne rejält. Men frågan är om sånt är etiskt rätt.
Nej, säg jag i alla fall.

Men det finns fler aspekter.
Det är om då penis, med våld, vilket det blir, spräcker vulva (som kanske kan sys ihop) så tar hingsten med sig in en massa "klegg" rätt in i livmodern.

Dessa saker ser man ju tydligt framför sig...
Men det är svårt att diskutera eller över huvud taget svara då man blir ganska överkörd.

Kan ändå inte låta bli att fundera på TS här. Alltså Ela.
Hon har facit i hand..
Tror inte att någon som vet vad som kan bli, chansar med att få en trasig märr..

Så jag hävdar fortfarande att människor är så olika.
En som är rädd för att saker skall hända igen, och en som chansar på att det säkert går bra..

Och Ela..
Hur gick det med stoet som åkte till kliniken? Gick det att rädda henne?

AM

Jag vet flera ston som dött på mindre grunder under betäckning!! Ruskigt att se sitt sto dö på ett så olustigt sätt som att bli penetrerad av en för stor hingst, hur går man vidare efter det?

Jag vet flera ston som dött på mindre grunder under betäckning!! Ruskigt att se sitt sto dö på ett så olustigt sätt som att bli penetrerad av en för stor hingst, hur går man vidare efter det?

Jag vet inte Rodde...
Har ingen aning hur man tänker..
Det är sorgligt när det sker :(

I dom allra flesta fallen så sker ju detta av misstag.
Eller att stoet inte kollats av veterinär utan bara släppts på för betäckning..

AM

...
Det är att dom är trånga i korset. Smalt över höftbenen helt enkelt.
Om dom sedan även har kort rygg så ber man om problem...
Men det är ingen bevisad vetenskap utan enbart erfarenheten från våra fölningar..
Skulle ju behövas en studie på flera tusen för sånt..

:eek: Nej nu blir jag nervös igen..
(Mitt hjärta vet vi dock inte ens om hon är dräktig än, men hon är hos hingsten nu och allt har gått bra (tack och lov))

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 594
Senast: Pudlan
·
Avel Hej, tog bakt. prov på min häst vid betäckningen. Stoet började visa brunst måndag, kördes till hingst onsdag... ställde upp för hingst...
Svar
6
· Visningar
1 251
Senast: zala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur