Igångsättning

B

Bim

Finns det någon som upplevt detta. Min häst opererades i en hov för ca 1/2 år sedan, han sattes igång för 1 1/2 mån sen. Nu har vi varit på 1 hopptävling (han hoppade det lägsta man kan). Sedan har vi varit på en dressyrclearround. I hoppningen stannade han 1 gång och såg ut som han inte visste hur man gör, denna häst har tidigare aldrig haft en tanke på att stanna. I dressyren gick allt i 380 km, han gick fint på tygel men i en något för hög hastighet. Före skadan var han lugnet själv i alla situationer, nu verkar han stressad. Vår tränare tror att han tappat självförtroendet, han går fint på träning.

Sv: Igångsättning

Hej,

vad för typ av operation är det hästen har haft?'

Min häst blir stressad när han har ont. Jag tror det är ambisösa hästar som blir sådana, de vill gärna vara till lags men när det gör för ont blir de stressade istället.

Han hade lös benbit. Som du skriver är det en mycket ambisiös och tidigare duktig häst i alla dicipliner. Han blir ledsen när det blir fel. Han verkar inte ha ont mer som att han inte tror att han ska klara uppgiften.

Han kanske behöver lite mer tid? 1½månad är ju inte speciellt länge att läka på...
Ge honom lite mer tid och se om det blir bättre/lungar sig?

precis, du har nog satt igång honom väldigt för snabbt... Nu vet inte jag hur lång konvalescenstid han hade efter operationen, men jag har vart mkt försiktigare med mina som bara har haft inflammationer. Skritta ett par veckor, sen lägg in trav succesivt. Sånt här tar tid och vill man inte att hästen ska gå sönder igen måste man ha en ängels tålamod:angel:

Han har varit under igångsättning (skritt,trav) i 1 1/2 mån. Så han ser väldigt fräsh ut i kroppen, men det är som om huvudet tror att det fortfarande kommer att göra ont.

Hej!

Min häst fick en otäck sårskada förra våren och det blev ganska lång läktid på det hela. I början gick vi bara korta promenader för att öka succesivt. Hon var väldigt försiktigt med det skadade benet, i början var det t.o.m otäckt att lyfta benet för att gå över tröskeln in i stallet (hon hoppade på tre ben, vilket inte borde gjort mindre ont). Vi fick gå över tröskeln och andra små hinder många gånger innan hon klev över dem normalt. Uppsutten igångsättning tog större delen av sommaren...

Ge hästen mer tid, gör enkla övningar så den får bygga upp självförtroendet igen och mycket beröm när den gör som den ska!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 748
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 683
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka