Igångsättning med lugnande...

linzan

Trådstartare
Om 3 veckor ska min häst ridas igång och han är milt sagt superladdad, eftersom han är rätt rejält stökig vissa dagar så skulle jag få domesedan utskrivet. Tydligen ska det finnas så man kan ge dom det oralt.
Han är inte sådär supertrevlig att rida i vanliga fall vissa dagar och jag har en känsla av att han mkt väl kan explodera den dagen man ska upp på honom.

Han är ju lite speciell även i andra sammanhang så jag behövde faktiskt inte ens be om att få detta utskrivet då vet insåg att det kan gå lite vilt till. Vi var 5 personer på honom när han skulle behandlas trots att han knappt kunde stå på benen av allt lugnande så han har ju lite vilja den här mannen, på både gott och ont :D

Men skitsaksamma, är det någon som har nån erfarenhet av att ge dom lugnande vid igångsättning? Hur betedde dom sig och hjälpte det?
Jag är medveten om att de kan kvickna till på 3 röda med detta medlet och självklart ska han inte få så han blir helt groggy.

Sv: Igångsättning med lugnande...

Är han "bara" tuff till personligheten eller stressar han upp sej och blir stirrig?

Han är rätt skarp i psyket men löser ju alla sina problem med att bli så hysterisk så han blir okontaktbar. Sen har han sadeltvång vilket inte är till någon fördel heller tyvärr. Men vissa dagar är han himla trevlig på alla sätt och vis.

Jag jobbade i ett stall en gång där en av hästarna åt lugnande varje dag, för att de ens skule kunna rida honom.
Han vart inte drogad utan bara kontrollerbar.

Vad har vet gett för ordination?

Vi ska diskutera det om tre veckor när det är dags för ÅB och igångsättning. Men han ansåg att det vore bäst om vi kunde ge honom något i början eftersom risken är rätt stor att han blir farlig annars

Och detta är ju enbart en kort period, skulle aldrig ge min häst lugnande varje dag....då kan jag lika gärna avliva honom

Olika bra effekt på olika hästar. Har satt igång två på lugnande. Den ena gav det ganska taskig effekt på, hon blev tosig av att stå på box/begränsad yta och exploderade. Hon var synnerligen tålig mot lugnande, de fick tanka i både dubbel och tredubbel dos på kliniken för att få minsta effekt.

Den andra blev lite väl glad i hatten när vi skulle börja trava, och var stundtals helt övertygad om att han kunde flyga :devil: När jag åkt i backen 2 ggr, inkl brutit ett finger, konstaterades att lite sedering nog inte skulle sitta fel. Funkade utmärkt, och han höll sig snällt på mattan.

Ingen av dem blev minsta 'groggy' eller liknande.

Lillen går på vetranquil på promenaderna nu (4 år, står på boxvila, 20 min promenad/dag, 9½ v nu och still counting. Kan inte klandra honom att det bubblar över). Har succesivt fått öka dosen, och det tar lite olika bra olika dagar, men han är snäll, städad och rar men det 'kokar över' ibland och han får absolut inte hoppa och skutta. Jag hoppas vi kommer till igångsättning, och den kommer då garanterat göras på lugnande. I hans fall så förutom att jag fått öka dosen, så fungerar lugnande bra. Dock finns tendenserna där även nu. Som idag, 3 mått vetranquil (det räckte med 1 mått i början, och han blev grooooggy på 2), och han är pigg som en spigg, inte alls groggy eller något. Men vetranquilen gör att han inte är lika reptilsnabb, utan jag hinner få den där halva sekundens förvarning om att han tänker explodera, och kan hindra honom. Jag skulle dock inte velat kravla upp på honom om vi säger så.

Så högst individuellt, och även högst individuellt vilket preparat och vilken dos de svarar bäst på. Vissa svarar inte alls.

Och detta är ju enbart en kort period, skulle aldrig ge min häst lugnande varje dag....då kan jag lika gärna avliva honom

Nyfiken på det resonemanget? Vad du definierar som 'varje dag' respektive en 'kort period'?

Jag gillar inte alls att dagligen behöva ge lugnande, även om effekten går ur fort och det enligt vet 'inte är farligt'. Men jag står ju i sitsen att det kommer - i bästa fall - vara lugnande dagligen under en MYCKET lång period. Minst 6 månader..

Jag har aldrig ens tänkt tanken att avliva pga just det lugnande. Även om jag inte gillar det.

Vi får väl helt enkelt se hur vi löser det. Jag skulle personligen inte vilja ge min lugnande varje dag i hans liv som det lät på hennes inlägg. Absolut under en igångsättning och hur lång tid det tar innan allt känns okej är ju individuellt, nu kostar ju en dos av det jag får utskrivet ca 160 kr.....dvs inget jag iaf har råd att hosta upp varje dag i flera månader :)

Skulle min häst fortsätta vara farlig att rida så får vi se vilken lösning vi kör på, jag är inte villig att riskera mitt liv längre iaf. Jag har tillräckligt med hälsoproblem för att min kropp inte ska fixa att få honom över mig ett antal gånger.

Min får ju vetranquil (iaf so far), men det blir ju inte helt gratis heller, burkarna tar slut på ett kick. Men vi har ju inget riktigt alternativ, iom att det är gaffelbandsskador så FÅR han inte 'hoppa och bralla'. Han gjorde det några gånger när han fick gå i boxhage - och slet då upp en värre skada, ökade konv och sänkte prognosen. Så A och O är ju att han får kontrollerad, lugn rörelse. Så, jag ber till gudarna att det ska fortsätta fungera med lugnande, annars är det tvärkört.

Behövs det (det har det inte än tack och lov) kommer vi få sedera honom i box med - det hoppas jag verkligen få slippa, känns ju milt sagt 'sådär'.

Håller tummarna det går bra för er. Och 'resten av livet' skulle jag heller aldrig tycka kändes okej, då är dte ju något fel på endera rutiner eller 'i huvudet' på hästen. Men tolkade dig som allt annat än kortare tid var nej.

Så lätt att missförstå varandra härinne, arabians in my heart kanske egentligen inte heller menade hela livet även om jag uppfattade det så.
Jag tkr absolut att man ska använda det så länge det behövs vid en igångsättning, så himla kul är det inte att trilla av och slå sig :) Och eftersom min gärna står på bakbenen och slår runt så känns det ännu mindre spännande att chansa. Fortsätter han även när han är friskförklarad så får jag nog tyvärr börja fundera på att låta honom vandra vidare.....jag har haft många härjiga hästar men de har aldrig passerat den gränsen till att bli riktigt farliga, Sonny är himla snäll och trevlig de dagar han är det men vissa dagar så ser man redan i hagen att det inte ens är lönt att hoppa upp.

Tack och jag hoppas detsamma för er del

Oki ,nu vet jag inte hur du ställer dej till örter.Men jag har /haft 2 hästar som stängt av vid vissa situationer.För mina så funkade det helt kanon,vågar inte skriva ut namnen här ,kan ju ses som reklam.Låter det intressant så kan du skicka ett pm.

Var det inte du som skulle lämna iväg han till en tjej här på buke ett tag? Hur gick det med det?

Och vad har han haft för skada?

Jo det stämmer, jag tyckte inte riktigt att det var rätt person för honom men han hade ju iofs ändå inte gått igenom en vet bes så iväg hade han aldrig kommit.
Han är behandlad i båda hovlederna fram och knäleder bak men svarade bra på första behandlingen så nu är han behandlad för andra gången. Så prognosen ser bra ut

Jag har att igång på lugnande, fast bara med sedalin, har för mig att det är mildare än det du ska ge? Inte för att hästen skulle bli groggy men bara för att han skulle slippa att bli nervös och spänd och att det skulle sätta sig i kroppen. Gav bara 1-2ml/ridpass och sen kunde vi sluta med det ganska fort.
Tycker det är superbra att man kan göra så för att få en så bra igångsättning som möjligt, för både häst och ryttare och jag var ganska nöjd med det eftersom jag precis fått barn också, haha passade perfekt!

Ja han tål en del och sedalin funkar inte på honom tyvärr, han var precis som vanligt när han hade fått det.
Ja det känns bra att de inte bara avfärdar en som löjlig när man ber om det för rätt använt kan det vara himla värdefullt ;) Min kropp anser det iaf

Men finns det inget annat sätt att "sätta igång" honom på än uppsuttet?
Låta honom ladda ur sig på andra vis än under sadel under någon vecka innan ni sätter er på honom igen, eller överlåta till en bockvan ryttare att ta några ridpass så att du känner att det är ok att sitta upp sen?
Longera, promenera, tömköra, löshoppa, ha lös i ridhuset, köra, skrittmaskin, gå som handhäst...

KL

Min hingst får lugnande (vetranquil) nästan dagligen innan han ska ut på sina promenader. Utan vetranqulien exploderar han så fort han kommer utanför stallet vilket inte är bra för hans skada. Vetranquilet gör honom lagom trött och väldigt beskedlig att promenera med.

Precis som alexandra_w så får han lite olika doser beroende på väder/vind och hur laddad han verkar. Varmt och vindstilla = lägre dos, mycket blåst = högre dos.

Men finns det inget annat sätt att "sätta igång" honom på än uppsuttet?
Låta honom ladda ur sig på andra vis än under sadel under någon vecka innan ni sätter er på honom igen, eller överlåta till en bockvan ryttare att ta några ridpass så att du känner att det är ok att sitta upp sen?
Longera, promenera, tömköra, löshoppa, ha lös i ridhuset, köra, skrittmaskin, gå som handhäst...

Hej!

Det kan ju vara så att han inte SKA studsa runt?? Ofta brukar hästar som varit skadade behöva en lång igångsättning under lugna former, och inte en massa bus. De hästar jag satt igång efter långvarig boxvila har inte varit säkrare att sätta igång från marken och absolut inte varit ok att släppa i ett ridhus- då stannar dom ju aldrig!

Jag red en häst som "alla" tyckte jag skulle droga, men han var snäll med mej utan (men slängde av ett par andra eller sprang över dom på väg till ridhuset/hagen).

Min tränare hade ett fullblod som sattes igång på lugnande för att inte riskera att skadan gick upp eller att ryttaren damp i backen. Det var flera år sen och det enda jag minns var att hästen var mest "avtrubbad" och inte drogad. han reagerade inte lika snabbt och man fick en varning innan han flög iväg.

/Lavinia, vars hästar än så länge klarat sej utan droger vid igångsättning, men jag har ändå full förståelse för om man inte vill chansa.

Mamma mia, vad är det för hästar ni har?! Lugnande för att kunna rida dem?? Eller är tråden inte på allvar? Hoppas det, om inte verkar det ju mer än bedrövligt ...

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 470
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka