Igångsättning - hur går man vidare?

G

Galadriel

28 mars blev pållan halt, hon hade vrickat sig. Gick på butta från 31 mars och tio dagar framåt. Fortfarande ute i hagen, men vilade helt i övrigt.
14 april sa veterinären att hon var bra. Det var hon dock inte, för efter en kort skrittur 15 april var hon halt igen.
22 april hade vi ut en annan veterinär. Opticorten 10 dagar och boxvila. Jag skrittade henne vid hand ca 30-40 minuter en gång om dan.
10 maj var det återbesök och hästen var bra, även vid böjprov. Fortsatt boxvila dock. Började skritta uppsuttet 11 maj, 50 minuter.
Efter 10 dagar med skritt på en häst som kändes superfräsch började jag trava, 2x5 minuter, med 5 minuter skritt mellan. Red fortfarande 50 minuter. Bara plan mark (grusvägar).
2 juni ökade jag på med 5 min trav till samt att jag rider henne i skogen igen nu. Inte superavancerad terräng, men lite småbulliga skogsstigar.
Hur går man vidare från här? Hur fort ska man gå fram? Hästen var mer eller mindre i tävlingskondition när hon vrickade sig, hade en 5-milare inplanerad mindre än en månad efter skadetillfället.

Jag tycker att du ska fortsätta så som du har gjort..ta fem min åt gången liksom vid varje ökning...du får ju kolla upp hästens respons men verkar allt ok är det väl bara att köra racet ut? hoppas det håller! :bump:

Min vrickade sig oxå men i början av april. Sprutades i hovleden och total boxvila i 2 veckor, sen skritt vid hand i 3 veckor och egentligen boxvila även under dessa veckor (hon fick gå i hage med högdräktigt lugnt sto). :o

Efter detta 2 veckor trav där jag liksom du långsamt ökade tiden, därefter började vi lägga in galopp och även jobba lite i ridhus (böjt spår). Huvudsaken är nog att de går på relativt jämnt och lagom hårt/mjukt underlag och inte blir så trötta att de blir snubbliga ;)

Tyvärr blev min halt igen och är nu utdömd :cry: men det var inte hovledsvrickningen som gjorde detta utan något annat (ev. strålbenshälta)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 140
Hästvård Hästen släpptes på sommarbete. Har sannolikt trampat snett och fått en kotledsvrickning på ett av frambenen. Veterinär har kollat och...
Svar
17
· Visningar
2 511
Senast: Mirabilis
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?