Igångsättning eller inte?

Mayalv

Trådstartare
Skrev om detta i vårföräldrar 14 också men hoppas på att kunna få lite fler svar om jag skriver en egen tråd om det eftersom jag måste besluta mig ganska fort.

Har fått tid för igångsättning ( kommer vara v38+2) pga att min ryggskada bara blir allt värre vilket leder till att jag inte kan röra mig mer än några minuter, inte fått sova på 3 v och att bebis är stor och de helst inte vill att han växer för mkt till.

Fördelar:
* Livmodertappen är utplånad och jag är redan öppen några cm vilket tydligen underlättar en igångsättning. * Vi får en bestämd dag och riskerar inte att förlossningen är full så man behöver byta. * Min familj har historia med blixtförlossningar så vi skulle inte riskera att föda i på vägen.

Nackdelar: * Har hört att igångsättningar ofta är mer smärtsamma och långdragna. * Ökade risker för sugklocka/akut snitt (men det är det även om bebis växer för mkt till så frågan är om inte den risken är samma på båda). * Eftersom det är så moget som det är så KAN det ju sätta igång tidigt själv och då var det ju dumt att stressa det.

Några råd från er med erfarenhet av detta? (ni som inte har det, jag uppskattar absolut era svar också med hur ni hade resonerat men det är mest av intresse de som varit i sitsen/liknande sits)

Sv: Igångsättning eller inte?

Jag blev igångsatt i vecka 37. Var öppen 2 cm, men livmodertappen var inte utplånad. Nu hade jag inget val eftersom det fanns för stora risker med att vänta på att förlossningen skulle sätta igång av sig själv, men min förlossning var totalt sett en positiv upplevelse. Efter att barnmorskan tagit hål på fosterhinnan och vattnet gått tog den en timme tills jag hade rejäla värkar och Viktor var ute efter 7,5 timmar. På grund utav det värkstimulerande droppet fick jag inte mycket till paus mellan värkarna och förloppet blev lite våldsamt strax innan jag kunde börja krysta (värkarna kom nästan helt utan uppehåll), men jag använde ingen smärtlindring och sprack ingenting.

Rent statistiskt finns det en betydligt ökad risk för långdragen förlossning samt att den avslutas med instrument eller kejsarsnitt, när man sätts igång. Personligen skulle jag dock absolut kunna tänka mig en igångsättning igen, även om jag skulle föredra att den startade av sig själv om jag får fler barn i framtiden.

Usch, det kan inte vara ett lätt beslut att ta. Utifrån det du beskriver så hade jag valt igångsättning, din kropp verkar ju inte helt oförberedd och du lär ju inte bli mer utvilad/starkare än du är nu.

Lycka till med vad du än väljer :)

Min kompis blev igångsatt med första barnet eftersom hon gick över tiden. Hon tyckte att det enbart var en positiv upplevelse. Allt var liksom kontrollerat, planerat och ostressat.

Är det pga din ryggskada som det diskuteras igångsättning?

Min bebis beräknades väga 5,4 kg vid beräknat födseldatum. Var aldrig tal om igångsättning pga hans vikt, blev däremot pl.kejsarsnitt pga mitt tidigare snitt. Han är född veckan innan BF, vägde 5,270 gram.

Jag hade valt igångsättning. Både för ryggskadan och risken för snabb förlossning.

Väntar nr.3 och haft två riktigt snabba förlossningar med dom andra två och hoppas verkligen på att jag beviljas igångsättning.

Visst är det smidigt med en snabb förlossning, men det har för mej tagit riktigt psykiskt. Med första visste jag knappt vad som hände och jag var rätt borta i huvudet LÄNGE efter förlossningen.

Dom sa att jag skulle föda en 5 kg bebis. Dessutom gick jag 8 dagar över tiden. men ut kom det inte alls ngn 5 kg bebis som dom sa....så tydligen kan man inte lita riktigt på det där.

Min kompis blev igångsatt med första barnet eftersom hon gick över tiden. Hon tyckte att det enbart var en positiv upplevelse. Allt var liksom kontrollerat, planerat och ostressat.

Och jag hade aldrig valt igångsättning igen om det inte absolut var tvunget.

Blev igångsatt pga överburenhet. Det var inte det minsta kontrollerat. Kroppen var inte alls beredd på en förlossning och det kändes som om kroppen och jag bara motarbeta varandra hela tiden.

Förlossningen i sig gick fort men det blev som sagt aldrig något flyt och allt var bara kändes framstressat.

Slutade med sugklocka vilket är vanligt med igångsatta förlossningar.

Så för min del är det bara om det är fara för barnets eller mitt liv som en igångsättning är aktuell men frågan är då om inte tom ett kejsarsnitt är bättre.

Jag har blivit igångsatt med båda mina barn. Första för att jag läckte fostervatten.
Det tog ett tag innan den sattes igång eftersom kroppen inte alls var beredd på förlossning och jag var inte öppen alls. Så dom satte gel på dagen vilket bara ledde till smärtsamma värkar så dom stoppade inföör kvällen så jag fick sova. Men sen dagen efter vid 11 så kunde dom ta hinnorna och då gick det bättre.
Fick dock dropp oxå. Han föddes 23.30, tog 6 tim från den aktiva fasen (då dom flesta brukar åka in) till att han föddes. Han fastnade i en kant så dom fick pilla loss huvudet, men i det stora hela så var det en helt okej förlossning.

Med dottern sattes jag igång i v 38+0 för att jag hade graviditets diabetes och hon var stor (4030 gram när hon föddes) o för att sonen var stor (4630 gram). Passade perfekt då det vart lättare att planera med storebror och barnvakt :D

Dom tog hål på hinnorna vid 11 tiden och hon föddes 21.30. Fick droppa då mina värkar inte var tillräckligt starka. När jag väl kom i den aktiva fasen så tog det bara 4,5 tim. Hann inte med EDA som med förra barnet för när den skulle sättas så fick narkosen akutlarm och sen visade det sig att jag ändå var öppen 8 cm. :)

Även det en bra förlossning även fast en jäkla kant skulle vara ivägen denna gång med, o även om jag ville att det skulle ta slut just då :P

Jag gör gärna om det :)

Jag är igångsatt med båda mina barn p g a överburenhet.

Första förlossningen tog 22 timmar från att de tog hinnorna, den andra 12 timmar. Båda förlossningarna var positiva upplevelser (men jag var mycket tacksam för EDA ;-) ). Ingen av förlossningarna slutade med sugklocka.

Jag blev igångsatt med min 2:a pga kraftiga foglossningar. Jag är nöjd med det, tog 7 timmar från första tabletten jag fick, 2,5 timme efter tagna hinnor och utan komplikationer av något slag.

Jag blev också igångsatt när jag födde första barnet. Jag vet inte om det är vanligt vid igångsättningar men mina värkar efter igångsättningen var inte tillräckligt starka så de satte mig på en värkstimulerande dropp vilket gjorde att allting kändes så himla onaturligt. När de vred på knappen så fick jag värkar, de kontrollerade mina värkar liksom... Men så är det väl när de inte kommer av sig själv. Så om jag kunde välja skulle jag föredra att vänta och se om det drar igång av sig själv. (Mitt barn föddes med akut snitt förresten...)

Jag blev igångsatt med första barnet i v.40+0 pga havandeskapsförgiftning.
Tappen var inte utplånad och inte speciellt mjuk.
De förberedde mig på att det kunde ta några dygn.
Fick en vaginaltablett vid 9.
Vid 14 fick jag en till. Då hade det mjukats upp lite.
Efter det bara som mensvärk till kl 20. Då kom första värken.
De kom med 5 min mellan direkt.
Kl 23 började värkarna göra ganska ont. Och vid 24 gjorde det jätteont. Fick eda och smärtan försvann. Låg och halvsov till 03, då vaknade jag till av krystvärkarna. Var fullt öppen.
Kl 4 föddes sonen.
Behövde varken värkstimulerande dropp eller sugklocka.
Jag är glad att jag blev igångsatt med första. För annars hade jag stannat hemma tills värkarna gjorde riktigt ont, och utan eda tror jag att det hade gått ännu fortare.

Har fött 3 barn till efter det, alla har startat spontant och tagit
1 h 45 min
4 h
2 h

Så om man är en snabbföderska kanske en igångsättning inte behöver ta så lång tid heller.

Fördelar:* Livmodertappen är utplånad och jag är redan öppen några cm vilket tydligen underlättar en igångsättning. * Vi får en bestämd dag och riskerar inte att förlossningen är full så man behöver byta. * Min familj har historia med blixtförlossningar så vi skulle inte riskera att föda i på vägen.

Med dom förutsättningarna räcker det kanske med en hinnsvepning och sen kör kroppen igång av sig själv?
Fråga om dom inte kan prova det som första grej innan dom proppar i dig mediciner!

Jag fick en hinnsvepning på BF, utplånad tapp och öppen 3 cm.
Det tog två timmar sen kom första värken. Då åkte jag ut till stallet och tog in hästarna :D
Lille Rasmus var född 8 timmar efter hinnsvepningen.
En helt perfekt och relativt smärtfri förlossning :)

Hej alla!
Ja precis som Cirkus skrev så kom vår bebis av sig själv, missade att uppdatera i denna tråden om det men tack för era råd :)

Liknande trådar

Hästvård Jag kan ha lagt antingen denna elr andra tråden ( i ridning ) fel. Så moderator får ta bort/flytta den som inte stämmer. Hejsan! Har...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 051
Träning Hejsan! Har en häst som är behandlad för knä- och kotledsinflammation, idag var vi på återbesök och då var knäledsinflammationen borta...
Svar
1
· Visningar
758
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 325
Senast: elfi
·
J
  • Låst
Övr. Barn Ser att lillasyster redan skvallrat... I fredags morse födde jag en liten pojke!!! :banana: Helt otroligt hur man kan älska nån så...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 134
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2