Igångsättning av häst....

E

enlitentjej

Hej:D jag ska få foder häst på söndag och undrar när jag kan börja rida efter att hon kommit på sönda, vet en som väntade en vecka och nån som bara väntade nån dag Snälla svara!!!
:p

Sv: Igångsättning av häst....

Jag skulle nog ha väntat c:a två dagar,men det beror självklart på hästen.Är den stressad av flytten kan du väna några dagar till,är den inte alls stressad kanske du kan rida den redan dagen efter den kom.

Jag skulle låte hästen få åtmindstone en vecka på sig att komma tillrätta i det nya stallet. Särskilt om du inte känner den sen tidigare. Mys, pyssla och bara umgås med henne så att nu påbörjar er relation positivt!

Jag väntade ca 5 dagar, kunde säkert ridit tidigare för han är så cool men det blev så. Tog en lite sväng bara.

Du får väl se hur det känns osv när den kommit, lära känna varandra lite :)

Jag säger egentligen samma sak som alla andra.
Det beror på hästen. Om det är en häst som är van att komma på nya ställen och inte verkar särskilt orolig kan du säkert rida efter ett par dagar. Men om det tex är en yngre häst som inte har varit någon annanstans så hade jag väntat några dagar.

Tack för alla svar och hästen är ett 15årigt sto som när jag var och kollade på henne värkade skit lugn;)

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 453
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka