Idioter på moppar

sophia93

Trådstartare
Igår när jag var ute och red med min fjording och tre tjejer till på shettisar red vi förbli två killar på en moppe.(dom stod bredvid moppen). Då hörde en tjej på en av shettisarna att den ena killen sa att dom skulle skrämma hästarna och den andra var lite emot de men gjorde inget särskillt.

Så när vi hade precis ridit förbli dom så gasar el något den ena killen med moppen.(det låter ganska högt iaf). Hästarna reagera lite men inte så mk som tur var. Jag blev rasande och vände hästen med en gång och börja skälla på den ena killen som gjorde det då den andra sprang iväg en bit.
Jag gick mot moppen och skällde som en galning på han:mad: Han blev lite rädd om moppen då jag nästan men bara nästan höll på att gå över den. Sen vände jag och gick iväg och så skrek han hora efter mig.

Vad kan man göra som hästägare om någon gör något sådant? För när jag blir arg så blir jag. Jag hade ett spö i handen och det var nära på att han fick en smäll:devil:.

Säger bara tur då det inte var någon av våra andra hästar för då kunde det gått illa till

Senast ändrad:
Sv: Idioter på moppar

Usch. Men tyvärr finns det idioter överallt.
Jag börjar för första gången bli riktigt rädd för att rida längs vägar. Först var det en lastbil som kom upp bakifrån jättesnabbt (en liten grusväg bara med många kurvor och 50 som hastighet), hann inte se den. Satt med långa tyglar och var på väg hem. Min häst är trafiksäker men hon blev faktiskt rädd ändå. Och då, när han märker att hästen börjar skena så GASAR han och ökar upp farten så hon blev ännu räddare. :mad: Då var jag ganska skakig kan jag säga.

Sen red jag ut med en kompis och vi red längs asfaltvägen (70väg där det väll hålls 90 i snitt kanske). Hon red utanför mig eftersom jag blev ganska rädd av den tidigare händelsen. Då kommer en bil och hon gick inte in till sidan direkt för att hon ville att den skulle sakta ner lite. (Kom som sagt väldigt fort, men raksträcka så den såg oss i god tid). Han blir tydligen då irriterad att vi inte genast får vingar och flyger iväg så han HÄNGER sig på tutan. Och ja, min häst blev rädd igen och jag ännu räddare. :cry:
Så nu vill jag aldrig rida längs vägar igen, men det är lite svårt eftersom man inte kommer nånstans utan att rida längs dem i vårt stall.

Men hur tänker de, de kunde ju orsakat någons DÖD. Min häst kan gå förbi traktorer som har stora släp med ensilagebalar bakom sig utan att reagera nämnvärt, möta mopeder, bilar, lastbilar osv. Hon brukar inte bry sig men det känns otäckt att det finns människor som visar så lite hänsyn. Det är människorna som är otäcka, inte fordonen.

Sånna har vi med, fast de kör traktor istället:grin:
Finns mopeder också emn de är rätt duktigta på att sakta ner.
Förstår inte vad folk tänker med alla gånger:mad:

Det jobbiga är att några idioter har börjat köpa moppe på våran ridväg också. Det värsta
är att några gör det för att hästarna ska bli rädda.

Vet du vilka de är?
Isåfall hade jag kontaktat deras föräldrar och förklarat för dem vad deras barn höll på med.
Det är straffbart att skrämma en häst så, det kan bli vållande till annans död om man har otur.
Om det inte hjälper så förklara för dem att om de skrämmer hästarna och hästarna nästa gång råkar sparka sönder deras mopeder så är det de själva som får stå för det eftersom det är så enligt lagen.
Hästar räknas som vilt och blir inte ersättnings skyldiga (i vissa fall vid grov oaktsamhet kan hästägaren bli ersättnings skyldig så du kan inte styra din häst mot mopeden, men blir hästen rädd och sparkar/stegrar och skadar mopeden så är det inte du som blir ersättnings skyldig.)

Nej det är en grusväg en ridväg.
tinywiny: Känner tyvärr inte föräldrarna, men han som gjorde det verkade inte bry sig när jag skällde. Usch hatar sånt folk som inte tänker.

Det jobbiga är att några idioter har börjat köpa moppe på våran ridväg också. Det värsta
är att några gör det för att hästarna ska bli rädda.

Vet man vilka det är så kan man faktiskt anmäla dom. Var ju en här som skrämde en häst med mening som nästan blev åtalad för de där.

Antar att om dom kör där relativt ofta att det inte är så svårt att ta reda på vilka dom är om man inte vet det. Ta med en filmkamera om inte annat och visa polisen sen. Om hästen är såpass lugn då så den inte bryr sej, svårt att sitta med en filmkamera på en häst som sticker.

Knasigare: Det ska jag f*n ta och göra. Nicko är ganska lugn även om hon inte är 100% trafiksäker men det rider ju ganska många där och vet att inte alla är trafiksäkra. Ta med min föräldrarna någon dag också då kanske dom tar de på större alvar.

Respektlösa skitungar, försök ta reda på vilka det är.
Om jag hade varit du där framme hade jag skällt och skällt tills jag var nöjd med människans reaktion eller så hade jag blivit så pass provocerad att jag antingen puttat ikull moppen (inte smart, gör inte så) eller rappat till med spöet (inte heller smart, gör aldrig så). När jag blir riktigt arg så ser jag bara svartså jag brukar försöka att inte ta diskussion med moppepojkar och göra något jag kommer få ångra för dom har verkligen 0 jävla respekt för allt och alla andra än dom själva :mad:

Jag förstår att du blev förbannad och jag skulle göra exakt som dig! Ute där jag har hästen, hos min mamma kör alla med få undantag helt utan respekt! Mer arroganta förare får man leta efter och trots att min häst är trafiksäker så kan jag ALDRIG garantera att han inte blir rädd för något annat. Och kommer det dessutom en lastbil med flak lastad full med skramlande grus i 80km/h bakifrån så kan jag inte klandra om Moro blir rädd.. :crazy:

Jag har därför nu varit i kontakt med polisen, skall skriva insändare i de lokala tidningarna och TRIGGA UPP jakten på fartdårar som har helt brist på respekt! :mad: Jag är dagligen flyförbannad över den arrogans jag möts av i trafiken!

Uscha mig, skulle en lastbil komma i 80km/h skulle både jag och hästen ligga i diket. Det som är jobbigt
också är att Nicko(min häst) blev påkörd när hon var liten så hon är absolut inte 100 trafiksäker även om
vi jobbar på det.
Sockertuss: Jag blir j*vligt arg och då kan känslorna ta över att man kanske slår någon med spöt ja...

De flesta som är i skogarna där vi brukar rida, saktar ner, många med skotrar har till och med stannat och stängt av skotern :bow:

För övrigt om du rider i skogen tror jag inte mopeder får åka där ? För crossar måste väl iaf åka inom inhägnat område...

Vi hade problem med crossar förut, de åkte väldigt ofta i skogen vi red och det är ju svårt att se dem, men man hör dem ju, så man vet att de är någonstans i skogen :grin: Någon pratade med dem som brukade åka där, så nu åker de inte alls lika mkt där och de tänker nog mer på att det är hästar där!

En gång när vi red ut ca 5 st, så kom det två crossar, och vi hade ridit upp på kanten , för det var dålig sikt. Så sen när crossarna kmr, blir de så förvånade att se oss, så de tvär bromsar och den ena crossen glider på sidan efter att den stannat (åkaren gjorde sig inte illa). Så blev väl lite pinsamt då så de skyndade sig iväg ;)

Men det enklaste är ju egentligen att försöka prata med dem lr kanske deras föräldrar om de är tonåringar...

GUD vad arg jag blir när jag läste den här tråden!! Jag skulle UTAN tvekan dra till med spöt OM dom skulle mucka och skrika hora och sånt!! Jag vet att de inte är de bästa, men jag skulle inte kunna hjälpa de...Respektlösa idioter till ungar!

/ en väldigt arg Diablo:devil:

Jag vet ju inte hur gamla ni är som skriver här, men det brukar hjälpa när man har en vuxen med sig när man rider. Vi hade problem med en kille som ofta körde moppe där vi red, och höll på att köra efter oss eller gasa ljudligt m.m. Hästen jag rider är 100 % trafiksäker, och de flesta vi brukar ha med oss är det, utom en. Han är jätte rädd, och reagerar på nästan allt som kör förbi honom. När denna moppe följde efter blev han ju helt tokig och började stegra och ville skena iväg. Jag kan inte förstå hur denna människa kan ha så lite samvete att han endå fortsätter...
Så vi bad en vuxen att hänga med, och när han kom så red hon fram till honom och skrek och skällde på honom. Han såg faktiskt jätterädd ut, och han har inte besvärat oss mer...

Många av dagens barn och ungdomar (o även vuxna) har väldigt lite respekt och empati för omvärlden!!! på grund av allt våld på tv:n och slapp uppfostran!!
Man får bli "förbannad" men man kan försöka vara ett föredöme och mer uppfostra dem (om det inte är vuxna, för då ska de fatta)!
när jag åkte igenom ett samhälle stod det två pojkar med varsin stor sten, när bilen framför mig körde förbi ena pojken så räkte han ut stenen o skulle "skrapa" bilen, gjorde inte det men jag blev f**bannad, han skulle göra så med min bil, lyckades inte men jag som bott på detta ställe körde runt gatan, stannade hos pojken och sa till han att det där är väldigt dumt att göra, snällt men bestämt! var väldigt effektivt! man vet ju inte hur hans livssituation ser ut!
nästa gång mopedkillarna är uppkäftigta fråga om dom vill provrida! DET FINNS JU INGET HÄFTIGARE ÄN ATT HA KONTROLL PÅ 500kg muskler!=) vågar dom inte så märker ni ju hur "tuffa" dom e! HiHi

Jag har häst i samma område som Sophia93 och det är riktigt äckliga skitungar, de är precis lika arroganta mot vuxna...

Folk som inte tar hänsyn till hästar gör en riktig irriterad så jag har full förståelse för att du hade god lust att drämma till honom med spöet!
Ibland när folk håller på så eller ligger och puttrar bakom med sitt fordon för att sedan varva upp till max enbart för att skrämma hästen så blir man ju rasande.. :crazy:
Om de där moppenissar fortsätter och inte lyssnar på att man säger till borde ni definitivt gå till föräldrar polis och förklara läget, det är ju livsfarligt ifall de håller på med "fel häst" och det händer en olycka.
Lycka till i fortsättningen med de där mupparna. :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka